دانلود و خرید کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه منوچهر محمدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه اثر منوچهر محمدی

کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه

معرفی کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه

کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه نوشته منوچهر محمدی است. کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه را انتشارات معارف برای علاقه‌مندان به علوم سیاسی منتشر کرده است.

درباره کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه

تحولات اجتماعی که به تغییرات بنیادین در ساختارهای اجتماعی و سیاسی و به اصطلاح انقلاب منجر می‌گردد و از آنها با عنوان «انقلاب‌های اجتماعی» و یا «انقلاب‌های بزرگ» یاد می‌شود، شایسته توجه خاصی است. ازجمله انقلاب‌های بزرگ می‌توان به انقلاب فرانسه (۱۷۸۹)، انقلاب روسیه (۱۹۱۷) و انقلاب اسلامی ایران (۱۹۷۹) اشاره کرد.

آثار بسیاری در بررسی این انقلاب‌ها نگارش یافته، که برای شناخت آنها ضروری است. اما بررسی مقایسه‌ای این انقلاب‌ها اهمیت بیشتری دارد تا علاوه بر نقاط اشتراک و افتراق، نقاط قوت و ضعف و نیز آسیب‌شناسی آنها به دقت صورت پذیرد. ازاین‌رو مقایسه انقلاب اسلامی با انقلاب فرانسه و انقلاب روسیه اهمیت می‌یابد تا با نقاط اشتراک و افتراق این انقلاب‌ها آشنا شویم و درصدد پاسخ به پرسش‌های مهمی مانند آیا انقلاب اسلامی با گذشت زمان همانند دو انقلاب دیگر دچار تغییرات اساسی و استحاله خواهد شد؟ و آیا هر انقلابی محکوم به ترمیدور است؟ یا اینکه انقلاب اسلامی با ویژگی‌های خاصی که در مقایسه با سایر انقلاب‌ها دارد از این امر مستثنی است؟

کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه پژوهشی جامع است از مقایسه این سه انقلاب تاثیرگذار جهان. 

خواندن کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه

انقلاب درحقیقت قوی‌ترین و پردوام‌ترین افسانه زمان ماست و بیش از آنکه بیانگر یک سلسله از حوادث مهم تاریخی باشد، نمودار یک سمبل، آرمان، آرزو و تبیینی از ارزش‌های برگزیده و ترکیبی مبهم از پندارها و احساسات مطلوب در جهت به کار گرفتن مقاصد خاص و گوناگون است.

انقلاب‌های اجتماعی اگرچه از حوادث نادر تاریخ‌اند و تنها به دو قرن اخیر تعلق دارند، حوادث سرنوشت‌سازی را در تاریخ رقم‌زده و در تحولات سیاسی ـ اجتماعی جامعه بشری آثار شگرفی برجای نهاده‌اند. انقلاب هم رؤیای ناسیونالیست‌های بورژوا و نهضت‌های ضداستعماری و ضداستبدادی بود و هم آرمان جوامع سرّی تروریستی، گروه‌های کمونیستی، احزاب سوسیال دمکرات و نهضت‌های آنارشیستی.

انقلاب فرانسه ایده‌های جدیدی برای زمانه خود به ارمغان آورد؛ آن‌گونه که بر اثر آن، حال و هوای انقلابی در تمام طول قرن نوزدهم حفظ شد و در سراسر دنیا گسترش یافت. این انقلاب به‌عنوان بهترین ایده آن‌چنان در افکار مارکس نفوذ یافت که در نوشته‌هایش نه‌تنها تفسیر دنیا را آن‌گونه که هست مطمح‌نظر داشت، بلکه به تغییر انقلابی آن نیز توجه نمود. بدین‌ترتیب متأثر از این حال و هوا، نهضت‌ها و حرکت‌های بسیاری در سراسر جهان آغاز شد و مبارزانی از زن و مرد به صحنه آمدند و خود را وقف انقلاب نمودند. انقلاب فرانسه تأثیرات فراوانی داشت و اثرات آن از ژنو تا سانتودومینگو، از ایرلند تا آمریکای لاتین و هند احساس می‌شد و بر روی نظریات نظریه‌پردازانِ انقلابی بعدی ـ از بابوف تا مارکس و لنین و تا ضداستعمارهای قرن بیستم ـ نیز تأثیر نهاد.

از پیروزی انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ تا کنون، انقلاب‌های بزرگ موجبات تغییرات بنیادین در دولت‌ها، سازمان‌ها، ساختارهای طبقاتی اجتماعی، روابط بین‌المللی و ایدئولوژی‌های حاکم را فراهم آورده‌اند. انقلابیان به ملت‌های خود زندگی جدیدی بخشیده‌اند؛ آن‌سان که قدرت و استقلال آنها نه‌تنها در قیاس با پیش از انقلاب فزونی یافته، بلکه بر سایر کشورهای مشابه نیز برتری یافته‌اند. انقلاب‌ها نه‌تنها در روند تاریخ کشور خودشان، بلکه در جوامع بشری نیز آثار عمیقی برجای می‌گذارند. بعد از جنگ جهانی دوم گسترش روند انقلابی که برای مدتی طولانی در جریان بود، چینِ لرزان و درهم‌ریخته را به کشوری قوی و وحدت‌یافته بدل کرد و کشورهای استعمارزده همچون کوبا، ویتنام و نیکاراگوئه را نیز قادر ساخت که زنجیرهای وابستگی خود را پاره کنند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۹۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۵۹۷٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۷۹,۲۰۰
تومان