دانلود و خرید کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا ابوالفضل اقبالی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا اثر ابوالفضل اقبالی

کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا

معرفی کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا

کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا نوشته ابوالفضل اقبالی است. این کتاب درباره چون و چراهای اهمیت حجاب است و در قالب یک متن داستانی و مناظره‌ای روایت شده است.

درباره کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا

کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا، بیان اهمیت حجاب زنان در قالب داستانی کوتاه است. در این داستان سعی شده است ضرورت حفظ حجاب و احکام شرعی آن و نیز آثار و برکات فردی و اجتماعی آن در قالب روایتی مناظره‌ای بیان شود و وضعیت حجاب و عفاف بانوان ایرانی در عصر کنونی به تصویر کشیده شود و مشکلات زنان باحجاب در این زمینه منعکس گردد. نویسنده در همین زمینه به بیان دیدگاه دانشجویان در مورد حجاب پرداخته و استدلال‌های آنان در این زمینه را اعم از مثبت و منفی منعکس نموده است. وی از زبان اساتید دانشگاه، دانشجویان دختر و پسر و نیز برخی از افراد معمولی جامعه به بیان ارزش‌های اسلامی مربوط به حجاب و عفاف پرداخته و آفات بدحجابی و بی حجابی و نیز آثار مثبت حجاب را به صورت عملی بیان کرده است.

خواندن کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام کسانی که دغدغه حجاب دارند پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب از گشت ارشاد تا چادر المیرا

استاد این بار برخلاف همیشه بدون این که خود آغازگر بحث باشد، انتخاب موضوع بحث را به دانشجویان سپرد و از آنها برای تعیین بحث پیشنهاد خواست. دانشجویان نظر خاصی نداشتند و کسی حاضر نبود پیشنهادی بدهد. در میان سکوت دانشجویان، یکی از دخترهای کلاس به اسم خانم امیری خطاب به استاد گفت:

خانم امیری: استاد! مدتی ست که در خیابان‌ها شاهد حضور ون های گشت ارشاد هستیم. امروز با دیدن صحنه ای که در آن مأمور نیروی انتظامی با عصبانیت و تندی به یک دختر تذکر رعایت حجاب می‌داد، این نکته در ذهنم شکل گرفت که واقعاً چرا حکومت در شخصی ترین مسأله زندگی افراد هم به خود حق دخالت می‌دهد؟ آیا واقعاً حکومتی که به افراد خود حتی حق انتخاب نوع پوشش که شخصی‌ترین امر است را هم نمی‌دهد، ظالم نیست؟

استاد نیز خطاب به جمع گفت:

استاد: بچه‌ها! نظر شما در مورد نکته‌ای که خانم امیری مطرح کردند، چیست؟

دانشجویان که گویا یخ‌شان باز شده بود یک یک شروع به اظهارنظر کردند: 

آقای مهدوی: من هم کاملاً با این نظر موافقم. به نظر من معنی ندارد که یک حکومتی به خود حق دخالت در شخصی‌ترین امر زندگی یک فرد بدهد. این یک ظلم فاحش است.

آقای شریفی: استاد به نظر من این‌گونه بحث کردن درباره این موضوع صحیح نیست؛ چون هنوز کسی این گزاره را اثبات نکرده که حجاب امری شخصی است.

خانم خالقی: به نظر من هم ابتدا باید این را بحث کنیم که آیا حجاب شخصی است یا غیرشخصی؟ بعد به این مسأله بپردازیم که حکومت حق دخالت در آن را دارد یا نه؟

استاد: خب! شما بگو! آیا حجاب شخصی است یا اجتماعی؟

خانم خالقی: من فکر می‌کنم خیلی‌ها به این دلیل که پوشش در چارچوب بدن فرد تعریف می شود و عینیت و مصداق جمعی ندارد، معتقدند که حجاب شخصی است. اما به نظرم این دلیل درستی برای شخصی دانستن حجاب نیست؛ زیرا خیلی از مفاهیم دیگر هستند که عینیت جمعی ندارند، اما مقوله ای اجتماعی هستند.

آقای مهدوی: مثلاً؟

نظرات کاربران

۱۴۰۰/۰۵/۰۳

یا من ذکره حُلو🍃 اول از همه بگم که اسم کتاب چندان برام خوشایند نبود و اگر اسم بهتری انتخاب میکردن و حتی جمله‌ی آخرکتاب هم کلا حذفش میکردن بنظرم خیلی بهتر بود.. از همون اول با یک گاردی شروع به خوندن

- بیشتر
کتابچی
۱۴۰۲/۰۱/۱۶

سلام واقعا خیلی کتاب خوب و مفید و مختصری بود و جذاب بود کسایی که سوال هایی ذهنشون رو درگیر کرده راجب چون و چراهای حجاب بشدت توصیه میکنم و آخرین جمله کتاب وافعااااااا منو رو به گریه انداخت خلاصه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴)
خداوند میان گناهانی که از روی ناچاری و بدون اختیار و آگاهی انسان‌ها صورت می‌گیرد و گناهانی که از روی عمد و به قصد سوءاستفاده از غفران خدا صورت می گیرند، تفاوت قائل می‌شود
این کلاس یکی از آن کلاس‌هایی بود که استاد هیچ گونه حضور و غیابی انجام نمی‌داد. چون به دلیل جذابیت در نحوه مدیریت کلاس توسط این استاد، حتی دانشجویانی به صورت مهمان هم در این کلاس حضور می‌یافتند.
شما در ابتدا نه تنها مختار هستید بلکه عقلا وظیفه دارید که هر دینی را که یقین به بهتر بودن و تکامل آن دارید را انتخاب کنید. ولی اگر یکی را انتخاب کردید از آن به بعد موظف هستید که به احکام آن پایبند باشید. لذا آیه «لا اکراه فی الدین» صرفاً مربوط به کلیت دین است که مختار به پذیرش آن هستید. اما این دلیل نمی شود که «لا اکراه فی الدین» توجیهی برای «لا اکراه فی الصلاه»، «لا اکراه فی الصیام»، «لا اکراه فی الحجاب» و سایر احکام دینی بشود.
این که حجاب قانونی در کشور ما نتوانسته آمار جنایت‌ها و تجاوزات را به صفر برساند به این معنی نیست که بی‌حجابی می‌تواند این کار را بکند؛ زیرا یک پدیده اجتماعی چند علتی است و تنها یک دلیل ندارد. دلایل این آمارها را می‌توان در مسائلی چون شرایط سخت ازدواج جوانان، بیکاری و عدم اشتغال، جامعه‌پذیری نامناسب و بسیاری دیگر از عوامل جستجو کرد.
خیلی‌ها به این دلیل که پوشش در چارچوب بدن فرد تعریف می شود و عینیت و مصداق جمعی ندارد، معتقدند که حجاب شخصی است. اما به نظرم این دلیل درستی برای شخصی دانستن حجاب نیست؛
:)
حجاب در کتاب های لغت به معنای پوشش، پرده و مانع آمده است. در گذشته به نگهبان، حاجب می گفتند؛ چون مانع ورود اغیار و بیگانگان در یک حریم و محیط خاص می گردد.
بالا بردن فروش منوط به ایجاد فرهنگ مصرف‌گرایی در جامعه است؛ زیرا اگر مردم مصرف نکنند فروشی نیز صورت نخواهد گرفت. یکی از راه های نهادینه کردن فرهنگ مصرف گرائی در میان مردم ایجاد نیازهای کاذب و مصنوعی می باشد. نیازهائی که برای ارضای آنها راهی جز مصرف کالاهای تولید شده توسط نهاد سرمایه داری ندارند.
که حجاب قانونی در کشور ما نتوانسته آمار جنایت‌ها و تجاوزات را به صفر برساند به این معنی نیست که بی‌حجابی می‌تواند این کار را بکند؛ زیرا یک پدیده اجتماعی چند علتی است و تنها یک دلیل ندارد. دلایل این آمارها را می‌توان در مسائلی چون شرایط سخت ازدواج جوانان، بیکاری و عدم اشتغال، جامعه‌پذیری نامناسب و بسیاری دیگر از عوامل جستجو کرد
fa,3in
وقتی نظام ارزشی جامعه جوانان را به رعایت حجاب الزام می کند و به آنها طریق عفاف و حیا را پیشنهاد می کند، اما از طرفی، هم نظام اجتماعی و هم خانواده ها بدون توجه به نیازها و تمایلات طبیعی آنان به جنس مخالف، زمینه های برقراری ارتباط مشروع و قانونی را برای جوانان سخت و رویائی کرده اند و از طرف دیگر نظام فرهنگی ما تدابیری برای جلوگیری از ورود و گسترش فرهنگ غریزه محور بیگانه نیاندیشیده است، آیا انتظار پایبند ماندن جوانی که در بهترین حالت تا سن ۲۶ سالگی نمی تواند ارتباط سالم و مشروع با جنس مخالف خود را تجربه نماید، به مقولات ارزشی چون حجاب و عفاف چیزی شبیه شوخی نیست؟
Jasmine A
چگونه است که در جامعه ای که در آن تفاوت های فرهنگی خانواده ها، ضعف نظام آموزشی، به هم ریختگی و عدم انسجام اجتماعی، ضعف نهادهای فرهنگی، آسیب پذیری در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه و... در آن موج می زند، ما انتظار ثابت ماندن و استقامت جوانان در ارزش های دینی خود داریم؟ چگونه باید بپذیریم که جوآنجامعه ما با وجود مشاهده تناقضات و تضادهائی موجود در ارزش گذاری از سوی اجزای مختلف جامعه دینی، دست به تعریف ارزش ها و اعتقادات خود متناسب با تمایلات و خواسته های شخصی خود نزند؟ وقتی خانواده به او یک چیز القا می کند، نظام آموزشی چیز دیگری را می آموزد، رسانه حرف متفاوتی می زند، نظام اجتماعی پیرامون او ارزش های دیگری را برمی تابد، آیا راه دیگری به جز تشخیص فردی و دلخواه افراد وجود دارد؟
Jasmine A

حجم

۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۶۴٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۲۱,۱۵۰
تومان