دانلود و خرید کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم صادق عاشورپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم اثر صادق  عاشورپور

کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم

معرفی کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم

کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم نوشته صادق عاشورپور است. کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم را انتشارات سوره مهر برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی منتشر کرده است. این جلد از کتاب به نمایش‌های آیین مزدایسنا می‌پردازد.

درباره کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم

ایران و یونان، هر دو، دو کشور متمدن و قدرتمند جهان کهن بوده‌اند، اما چرا یونان دارای چنان تاریخی مدون در هنر نمایش است و کشور ما حتی در تدوین تاریخ سیاسی و اجتماعی خود هم دارای مشکل؟ و هر چه هم که به عنوان کتب و منابع تاریخی دارد، کلی‌گویی است و صرفاً تاریخ پادشاهان و آنچه را هم که غربیان برایمان نوشته‌اند، بسیاری از موضوعات و مطالبشان به باور نمی‌گنجد و با قدری تأمل درخواهی یافت که تلنباری از غرض است و سخنانی خلاف واقع. همین علاقه به شناخت هویت نمایش ایرانی، نویسنده را برآن داشت که در پی منابع و کتبی باشد که حرفی و حدیثی درباره نمایش ایرانی از آن‌ها بیابد اما هرچه پژوهش کرد نتوانست به منابع کاربردی برسد، پس تصمیم گرفت خود اثری ارزشمند بنویسد که بتواند راهنمای راه پژوهشگران باشد.

خواندن کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نمایش های ایرانی؛ جلد سوم 

چون در این جستار مبنای شناخت نمایش‌های ایرانی را، بنابر ماهیت این نمایش‌ها، ادیان قرار داده‌ایم، نه حکومت‌ها، و در مجلد اول هم راجع به دو کیش زروان و میترا و نمایش‌های مربوط به آن دو کیش گفتگو نموده‌ایم، ضروری می‌نماید که سخنی کوتاه نیز دربارهٔ دین مزدایسنا، (بهدینی) یا همان دین زرتشت داشته باشیم و پس از آن طبق روال طی شده به معرفی و بررسی نمایش‌های مربوط به این دین بپردازیم. باشد که به این طریق به شناخت بهتر و کامل‌تری از نمایش‌های مربوط به این دین دست یابیم. چنانکه پیداست ایران قدیم، از آغاز دورهٔ تاریخی، دارای مذهب واحدی نبوده است. اقوام و قبایل، شهرنشین، ده نشین و بعضی چادرنشین بوده‌اند و احتمالاً مذاهب مختلفی داشته‌اند که مبنای همهٔ آنها یکی بوده است. مثلاً معتقدات سکاها، که هردودت در کتاب چهارم تاریخ خود از آن یاد می‌کند، فقط همانندی بسیار دوری با مذاهب پارس‌ها دارد و مذاهب پارس‌ها نیز، به نوبهٔ خود، همان معتقدات قبایل شرقی ایران نیست. آگاهی ما دربارهٔ مذهب مزدایسنا، که تدریجاً در قسمت‌های مهمی از ایران انتشار یافت و تعلیمات آن در کتابی به نام اوستا تدوین شد، بیشتر است. این کتاب اصول مذهب مزدایسنا و عقیدهٔ زرتشت، مصلح آیین ایرانی را که در معتقدات اصلی تغییری عمیق داده است، نشان می‌دهد. در این جا ما از عقاید زرتشت یا شخص او سخن نمی‌گوییم و فقط مذهب مزدایسنا را مطالعه می‌کنیم. مزدایسنا شکل ایرانی مذهب کهنی است که روزگاری دین مشترک قوم هند و ایرانی بوده است. در ریگ ودا و در اوستا عقاید همانندی پیدا می‌شود که بیشتر با عبارات مشابهی نیز یاد شده‌اند. نام خدایان نیز با هم تقریباً تطبیق می‌کنند. بنابراین باید گفت که این مذهب از میراثی است که ایرانیان از جماعت هند و ایرانی و حتی هند و اروپایی به دست آورده و آن را تغییر داده و اصلاحاتی در آن انجام داده‌اند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۰۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

حجم

۹۰۴٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

قیمت:
۷۰,۰۰۰
تومان