دانلود و خرید کتاب لطفاً از من خوشتان بیاید! موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لطفاً از من خوشتان بیاید! اثر موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام

کتاب لطفاً از من خوشتان بیاید!

معرفی کتاب لطفاً از من خوشتان بیاید!

کتاب لطفاً از من خوشتان بیاید! نگاهی اخلاقی به ریا که به همت موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام منتشر شده است یکی از کتاب‌های مجموعه پله پله تا ملاقات خدا از انتشارات سدید است که با هدف ترویج ارزش‌های اخلاقی اسلام منتشر می‌شود.

مجموعه پیش رو که با اقتباس از بیت مشهور مولوی «پله پله تا ملاقات خدا» نام گرفته، درباره اخلاق اسلامی است. این مجموعه سعی در جبران کمبود منابع معتبر و متقن برای تعالیم اسلام ناب به خصوص برای مخاطبان دانشجو و طلبه نموده است. به این طریق که با تکیه بر منابع اسلامی و با نگاه اسلام ناب محمدی، تعالیم و دستورات اخلاقی اسلام را در قالبی زیبا به مخاطب ارائه کرده است.

مجموعه مباحث «پله‌ پله تا ملاقات خدا» سال‌ها پیش به‌عنوان متن درس اخلاق دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام تدوین شد. در آن سال‌ها مباحث این کتاب به‌صورت روزانه بر روی برگه‌هایی عرضه می‌شد و اکنون انتشارات سدید آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان به مباحث اخلاق اسلامی قرار داده است.

هدف این کتاب، به پیروی از آیات و روایات اخلاقی، آن اسـت کـه مخاطـب را ابتـدا بـه تأمـل در موضوعـات اخلاقی و همچنیـن تفکـر در ضعف‌هـا و لغزشهـای شـخصی خـود فـرا بخوانـد و در مرحلـه بعـد بـا پیشـنهادهای جزئـی، زمینـه را برای عمل به تعالیم اخلاقی مرتبط و شایسـته فراهم کند.

خواندن مجموعه پله پله تا ملاقات خدا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به کتب مذهبی و اخلاقی مخاطبان این مجموعه‌اند.

بخشی از کتاب  لطفاً از من خوشتان بیاید! نگاهی اخلاقی به ریا

محبوبیت و شهرت، چقدر شبیه مال و ثروت است!

قبل از پاسخ به سؤال فوق، خوب است به یک مقایسه مهم بپردازیم و آن این‌که آبرو، شهرت، محبوبیت و حیثیت اجتماعی، مثل مال و ثروت است از چندین نظر

۱. واجب بودن به دست آوردن یک حداقل همان‌طور که به دست آوردن قدری از مال و ثروت که شخص با آن امرار معاش کند واجب است، به دست آوردن حداقلی از اعتبار و حیثیت هم واجب است. پس یک فرد کثیف و ژولیده و بی‌آبرو که مستقل از ابعاد معنوی نزد مردم اعتبار و حیثیتی ندارد، و کسی به او نزدیک نمی‌شود و یا با او انس نمی‌گیرد، نزد خدا هم ارزشی ندارد.

۲. حرام بودن به دست آوردن از راه نامشروع همان‌طور که به دست آوردن مال و ثروت، از راه‌های نامشروع حرام است، کسب آبرو و تحصیل اعتبار و حیثیت هم همین‌طور است و نباید با هر فریب و نیرنگی خود را در دل مردم جا داد.

مغازه‌دار دروغی می‌گوید تا جنس نامرغوب خود را بفروشد و پولی به جیب بزند.

هر کس بفهمد دروغ گفته، او را مذمت می‌کند.

و خدا می‌فهمد.

و متأسفانه دروغ و نیرنگ برای کسب مال و ثروت در میان مردم زیاد است.

در مرگ کسی که از دنیا رفته، فرد متظاهر، خیلی بی‌قراری می‌کند و خود را جلوی دیگران آشفته و ناراحت نشان می‌دهد، اما معلوم می‌شود که نه، اصلاً ناراحت نبوده!

در کارهای مختلف نباید به دروغ، به کاری تظاهر نماییم تا مورد توجه قرار بگیریم و آبرویی کسب کنیم.

هر کس بفهمد که دروغ گفته‌ایم ما را مذمت می‌کند.

و خدا می‌فهمد.

و متأسفانه دروغ و نیرنگ برای کسب آبرو و حیثیت در میان مردم زیاد است.

۳. سیری‌ناپذیری انسان موجود عجیبی است و برخی گرایش‌های او قابل توجیه نیست، ولی واقعیت دارد، از جمله این‌که اگر به اندازه دو کوه طلا ثروت داشته باشد، به دنبال کوه طلای سوم است. گرچه می‌داند هرگز از آن استفاده نخواهد کرد.

همین‌طور اگر حس شهرت‌طلبی رشد کند، شخص اگر در چند کشور مشهور شود، دوست دارد در دوردست‌ترین کشورها هم شناخته شود،‌ کشورهایی که یقین دارد هرگز به آن‌ها سفر نمی‌کند و با مردم آن‌جا مواجه نمی‌شود.

شاید علت این گرایش این باشد که مبادا در آینده فقیر شویم! پس خوب است مقدار بیشتری ذخیره کنیم! و مبادا در آینده از وطن خود طرد و دور شویم! پس خوب است در جای دیگر هم محبویت داشته باشیم!

و شاید علت این گرایش این باشد که روح انسان که نفخه الهی است به دنبال خداوند و کمال مطلق است. این گرایش به کمال مطلق وقتی در جای خود صرف نشود،‌ به صورت سیری‌ناپذیر در عرصه‌هایی مانند ثروت‌اندوزی و شهرت‌طلبی و ... نمایان می‌شود.

۴. قدرتمندی و طغیان داشتن مال و ثروت فراوان و به دست آوردن آن فی نفسه مباح است، تا جایی که مال و ثروت ابزاری باشند برای تحقق اهداف دیگر، و تا جایی‌که در به دست‌آوردن و خرج کردن ثروت گناهی صورت نگیرد، که تجربه نشان می‌دهد چنین چیزی نادر و دشوار است. یعنی بتدریج که ثروت زیاد شود، مطلوبیت ذاتی پیدا می‌کند و شخص از یک طرف برای کسب یا حفظ آن مرتکب گناه می‌شود و از طرف دیگر تمکن و قدرت حاصل نیز او را به گناه می‌کشاند.

همین‌طور است جاه و مقام یا خوش‌نامی و شهرت که آن هم حتی در حد بالا، فی نفسه مباح است. به شرطی که ابزار باشد برای تحقق اهداف دیگر و به شرط این‌که اولاً در کسب آن گناهی صورت نگیرد و ثانیاً مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

اما در این‌جا هم تجربه نشان می‌دهد چنین چیزی نادر و دشوار است. یعنی وقتی که آوازه و شهرت کسی بالا گرفت، از حالت ابزاری خارج می‌شود و می‌شود یک بت! شخص برای کسب و حفظ شهرت خود مرتکب گناه می‌شود و همچنین آن شهرت و خوش‌نامی،‌ او را به گناه می‌کشاند.

آدمی اول حریص نان بود

زآن‌که قوتِ نان، ستون جان بود

چون به‌نادر گشت مستغنی ز نان

طالب نام است و مدح شاعران!

مولوی

مشق اخلاق (دفتر سوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
شمع بیت‌ المال را خاموش کن
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
دستانی نه بسته، نه باز
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
هان ای دل عبرت بین!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
ماه در آینه
مریم ضمانتی‌پور
وقت خشم و وقت شهوت مرد کیست؟
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
راهکارهای علمی و عملی حضور قلب در نماز
سیده‌فاطمه طباطبایی
نماز شب، آبشار خیرات
سیدحسین اسحاقی
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
چند خوردی چرب و شیرین از طعام؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
صبر، کیمیای سعادت انسان
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق؛ دفتر پنجم
آیت‌الله العظمی مظاهری
مشق اخلاق (دفتر دوم)
آیت‌الله العظمی مظاهری
پایان پیمان شکنی
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
آدم‌خواری!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
دو بهشت بنام والدین
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
چرا او؟ چرا من نه؟!
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
نماز نجوای مؤمنان
آیت‌الله العظمی مظاهری
پیوند با خویشاوند
موسسه فرهنگی هنری سبل‌السلام
فاطمه (س) از نگاه علی (ع)
محمد محمدیان

نظرات کاربران

فاطمه خلج
۱۴۰۱/۰۶/۰۵

کتاب بیان خوب و جالبی دارد و کاملا منطقی

Neda Pedram
۱۴۰۲/۱۲/۱۹

عالیهههههههههه اصن عجیب عالیه واقعا برای کسی که میخواد به خدا نزدیک تر بشه نیازه خوندنش هروز

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
حضرت علی (ع) می‌فرماید مؤمن واقعی هیچ کار نیکی را از روی خودنمایی انجام نمی‌دهد و از روی شرم و خجالت هم آن را رها نمی‌کند. لا یَعمَل شَیئاً مِنَ الخَیرِ ریاءً وَ لایَترُکهُ حَیاءً (کافی، ج ۲، ص ۲۳۱)
کاربر ۱۵۰۸۴۸۲
ما هم تمرین کنیم و کار خوبی را مخفیانه انجام دهیم. حتی‌المقدور مداوم. اما واقعاً تلاش کنیم کسی مطلع نشود. موقع انجام هم بگوییم خدایا! این کار را برای کسی انجام نمی‌دهم. نه برای دیگران و نه حتی برای خودم. یعنی خدایا از تو توقع پاداش هم ندارم. یک کار عاشقانه. فقط برای این‌که تو دوست داری این کار را انجام می‌دهم. تمرین خوبی است.
Kargosha
ملا محسن فیض کاشانی پس از اشاره به برخی از درجات مخفی ریا حدیثی را از امیرالمؤمنین (ع) نقل می‌کند که خداوند در قیامت به قاریان می‌گوید آیا جنس را به شما ارزان‌تر نفروختند؟ آیا مردم به شما سلام نمی‌کردند؟ آیا نیازهای شما را برنمی‌آوردند؟ پس شما پاداش خود را گرفته‌اید و امروز پاداشی ندارید. (المحجة البیضاء، ج ۶، ص ۱۸۲)
کاربر ۱۵۰۸۴۸۲
در ریاکاری است که بعضاً با این ضرب‌المثل نادرست هم تأیید می‌شود که خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو! ترس از انتقاد و بدگویی مردم خیلی قوی‌تر از میل به شهرت و محبوبیت است. حواسمان باشد.
ام‌البنین
همین‌طور که قالی ابریشمی ممکن است دکان باشد، روی گونی نشستن هم ممکن است دکان باشد، شیطان قسم خورده هر کس را به طریقی گمراه کند. باید به انگیزه‌ها توجه کرد.
ام‌البنین
برای کسانی که دغدغه سیر و سلوک اخلاقی پیدا می‌کنند این سؤال اهمیت زیادی دارد که از کجا شروع کنیم؟ اول ترک محرمات و بعد انجام واجبات؟ اول یقظه و بعد توبه؟ اول احسان به والدین و بعد نماز شب؟ اول اصلاح نماز و بعد نُسُک و بعد محیا و ممات؟ بسیاری از علما و کتب اخلاقی به سؤال فوق پاسخی نداده‌اند. به‌عبارت دیگر خیلی از کتب اخلاق، کشکول و یا بگو داروخانه‌ای است که مخاطب خواننده خود باید تشخیص دهد و نسخه‌ای تجویز و دارویی مصرف کند. برخی از کتب اخلاق اما به سؤال مذکور جوابی داده‌اند و سیری پیشنهاد کرده‌اند و مثلا «منازل السائرین» نوشته‌اند. اکنون مجال نقد و بررسی این کتب اخلاقی نیست تا براساس آیات و روایات و عقل سلیم قضاوت کنیم آیا سیر پیشنهادی آنها درست است یا نه. در اینجا درباب منطق حاکم بر سلسله مباحث «پله‌پله تا ملاقات خدا» توضیح مختصری تقدیم می‌کنیم.
zahra.n

حجم

۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

حجم

۵۳٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان