دانلود و خرید کتاب جزیره سرگردانی حسین کرمانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جزیره سرگردانی اثر حسین کرمانی

کتاب جزیره سرگردانی

معرفی کتاب جزیره سرگردانی

کتاب جزیر سرگردانی نوشته حسین کرمانی است. این کتاب تلاشی است برای شناخت دنیای کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی؛ دنیایی که علی‌رغم اهمیت و نقش‌اش در تحول ساختارهای کلان و تغییر کردارهای خرد در ایران تاکنون ناشناخته مانده است. 

درباره کتاب جزیره سرگردانی

رسانه‌های دیجیتال از آن رو که توانسته‌اند امروز مختصات زمانی و مکانی را تغییر دهند موفق به انجام یک انقلاب ارتباطی شده‌اند، انقلابی که سرشتی دوگانه دارد؛ از سویی زیربنای اجتماعی جامعه را تغییر داده و از سوی دیگر خود متأثر از آن تغییر گردیده است. بری ولمن، برخلاف دو نظریه‌پرداز پیشین به جای تمرکز بر نقش رسانه‌های نو و فناوری‌های نوین در تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقش عاملیت‌های فردی و تغییر شکل و مضمون ارتباطات میان افراد را برجسته‌تر می‌کند. از نظر ولمن، جهان کنونی در حال میل به انقلاب و جامعۀ اطلاعاتی است که خود از جوامع متعدد شبکه‌ای تشکیل شده است. جوامع شبکه‌ای، خود متشکل از پیوندهای ضعیف ارتباطی میان افرادند که با تقویت فناروانه آن پیوندها به تدریج به منظومه‌های منسجم و همه‌گیر، یعنی شبکه‌ای از شبکه‌ها، تبدیل می‌شوند. به تعبیر دیگر، از نظر ولمن با تغییر وابستگی‌های طولی و ارتباطات عمودی به پیوندهای هم عرض و ارتباطات افقی جامعه تغییر شکل و ماهیت می‌دهد و شبکه‌ای از شبکه‌ها صورت‌بندی اجتماعی-مجازی جدیدی را نمایان می‌سازد.

این کتاب با تمرکز بر سه رسانۀ اجتماعی مهم در ایران یعنی تلگرام، توئیتر و فیسبوک نشان می‌دهد که کاربران این رسانه‌‎ها در دوره‌های زمانی مختلف چه کسانی بوده‌اند و چگونه از این رسانه‌ها استفاده می‌کرده‌اند. دکتر حسین کرمانی از رابطۀ استفاده از فیسبوک با مشارکت سیاسی تا ابعاد و پیامدهای تولید روایت‌های شبکه‌ای در توئیتر را واکاوی می‌کند تا هم مشخص کند استفاده از رسانه‌های اجتماعی در طول زمان چگونه در ایران دستخوش تغییر شد و هم نشان دهد کاربران، چگونه و با چه سازوکارهایی تلاش کرده‌اند رسانه‌های اجتماعی را در خدمت اهداف خود به کار گیرند. این کتاب برای محققان حوزه‌های مختلف به‌ویژه علوم اجتماعی، ارتباطات، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و همۀ علاقه‌مندان به رسانه‌های اجتماعی مفید خواهد بود.

خواندن کتاب  جزیره سرگردانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان حوزه رسانه پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب  جزیره سرگردانی

رسانه‌های اجتماعی، حوزه‌های زیادی از زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده‌اند. درمورد اهمیت این رسانه‌ها خصوصاً در ایران، در فصل‌های مختلف کتاب (به‌ویژه فصل اول) به‌طور کامل صحبت کرده‌ام، بنابراین آن‌ها را در اینجا تکرار نمی‌کنم. این اهمیت، تحقیق دربارهٔ مصرف این رسانه‌ها و اثرات آن‌ها بر حوزه هایی چون فرهنگ، سیاست و جامعه را در ایران ضروری می‌کند. اولین دلیل نگارش این کتاب نیز همین است. در وهلهٔ اول تاکنون تحقیقات انجام‌شده دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی در ایران اندک و پراکنده است؛ بنابراین، فردی که بخواهد به شناختی از این رسانه‌ها و نقش آن‌ها در ایران برسد با کار دشواری روبه‌روست. من تلاش کرده‌ام با نگارش این کتاب و مرور اغلب تحقیقات انجام‌شده دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی، در حد توانم این خلأ را رفع کنم. درمورد برخی از رسانه‌های اجتماعی که در سال‌های ابتدایی ظهور آن‌ها، در ایران استفاده می‌شدند مانند وبلاگ‌ها، یاهو مسنجر و اورکات تعداد تحقیقات انجام‌شده انگشت‌شمار است؛ بنابراین، این پژوهش‌ها را در فصل اول مرور کرده‌ام اما درمورد رسانه‌هایی که تحقیقات بیشتری دربارهٔ آن‌ها وجود دارد در فصل مربوطه آن‌ها را تشریح کرده‌ام.

علاوه‌براین، پراکندگی تحقیقات انجام‌شده دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی در ایران و ضعف بسیاری از آن‌ها (چه ازلحاظِ نظری، روش‌شناختی یا تحلیلی) مانع از این می‌شود که بتوان دربارهٔ نقش این رسانه‌ها در هر حوزه نظریه‌پردازی کرد. برای اینکه قادر به چنین کاری باشیم، باید تعداد زیادی تحقیق از جنبه‌های مختلف در هر حوزه وجود داشته باشد که با مرور آن‌ها بتوان به الگوی مشخصی از نقش رسانه‌های اجتماعی در آن حوزه رسید؛ مجموعه‌ای که در حال حاضر وجود ندارد. به‌علاوه، این کتاب دربارهٔ نظریهٔ رسانه‌های اجتماعی نیست. هرچند تلاش کرده‌ام تا در بخش نظری هر فصل، دیدگاه‌های نظری موجود دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی را جمع‌بندی و مرور کنم از پرداختن مفصل و کامل به آن‌ها خودداری کرده‌ام، چون این کتاب قرار است بیشتر در باب رسانه‌های اجتماعی در ایران باشد نه مباحث نظری مربوط به رسانه‌های اجتماعی. به همین دلیل وقتی از نظریه‌های مرسوم در ارتباطات اجتماعی استفاده کرده‌ام، با اشاره‌ای گذرا رد شده‌ام چرا که بحث مفصل دربارهٔ آن‌ها در کتاب‌های دیگر وجود دارد.

این کتاب به سه رسانهٔ اصلی که نقش مهمی در حوزه‌های سیاسی-اجتماعی در ایران داشته‌اند یعنی فیسبوک، تلگرام و توئیتر می‌پردازد. می‌توان به رسانه‌های دیگری، خصوصاً اینستاگرام، نیز پرداخت اما به‌دلیل اینکه کار حاضر قدم اول در این مسیر است به این سه رسانه بسنده کرده‌ام و امیدوارم در ویرایش‌های بعدی با جرح‌وتعدیل تحقیقاتی که در این نگارش ارائه شده‌اند، فضا برای پرداختن به دیگر رسانه‌ها نیز فراهم شود. همچنین، دربارهٔ هر رسانه، برخی از مهم‌ترین متغیرهایی که با آن رسانه هم‌بسته هستند را مطالعه کرده‌ام. در اینجا باید دقت کرد که هریک از این تحقیقات درمورد هر رسانهٔ دیگری نیز می‌تواند انجام شود. مثلاً می‌توان به بحث مشارکت سیاسی یا سرمایهٔ اجتماعی و رابطه آن با مصرف تلگرام پرداخت یا روایت‌های شکل‌گرفته در فیسبوک را مطالعه کرد. در صورت انجام چنین تحقیقاتی می‌توان کتابی نگاشت که مثلاً فصلی از آن دربارهٔ مشارکت سیاسی و رسانه‌های اجتماعی در ایران باشد. منتها همان طور که توضیح دادم، در حال حاضر به‌دلیل نداشتن این تحقیقات، انجام چنین کاری شدنی نیست؛ بنابراین در گام اول به مطالعهٔ برخی از مهم‌ترین متغیرها درزمینهٔ مصرف هریک از این سه رسانه پرداخته‌ام. این کار علاوه بر اینکه ما را قادر به تبیین این رابطه‌ها می‌سازد، اطلاعات کاملی از مصرف رسانه‌های اجتماعی در ایران به دست می‌دهد. در واقع، جوهرهٔ این کتاب تحقیقاتی است که طی ده سال گذشته دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی در ایران انجام داده‌ام و در فصلنامه‌های علمی گوناگون منتشر شده‌اند. علاوه بر ارائهٔ هر تحقیق تلاش کرده‌ام تا تمامی تحقیقات مرتبط که تاکنون در ایران منتشر شده است را مرور کنم و همچنین در هر بخش مفاهیم نظری موجود را به‌اختصار تعریف کنم. به‌عنوان‌مثال، در فصل سوم از بخش دوم به مشارکت سیاسی و رابطهٔ آن با فیسبوک پرداخته‌ام. دیدگاه‌های نظری مطرح‌شده در این قسمت را می‌توان خلاصهٔ مهم‌ترین دیدگاه‌های موجود دانست اما از بحثی مفصل و جامع خودداری کرده‌ام چرا که همان طور که گفتم این کتاب دربارهٔ نظریه رسانه‌های اجتماعی یا مشارکت سیاسی نیست و مفاهیم نظری در حد تحقق اهداف تحقیق معرفی شده‌اند.


نظرات کاربران

آسمان آصفی
۱۴۰۰/۰۳/۲۲

کتاب دکتر کرمانی، بسیار جامع و جدید می باشد. به دوستان علاقمند به مباحث جامعه شناسی و تحلیل در باب فضای مجازی توصیه می نمایم. برای دکتر کرمانی آرزوی پیشرفت و سلامتی دارم. و تشکر فراوان از عوامل طاقچه ☺

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳)
ایران را در ردهٔ هفتمین کشور با بیشترین تعداد کاربر در اینستاگرام قرار داده است
آسمان آصفی
این کتاب، کتابی دربارهٔ اهمیت رسانه‌های اجتماعی و شناخت نقش آن‌ها در ایران است
آسمان آصفی
فیسبوک نقشی مهم در انتخابات سال ۱۳۸۸ ایفا کرد (مغنی‌زاده، ۲۰۱۳).
آسمان آصفی
ایران در سال ۲۰۰۴ سومین کشوری بود که با ۳۰۰ هزار عضو، بیشترین تعداد کاربران را در سایت اورکات داشت (رحمان داد و دیگران، ۲۰۰۶
آسمان آصفی
جوهرهٔ این کتاب تحقیقاتی است که طی ده سال گذشته دربارهٔ رسانه‌های اجتماعی در ایران انجام داده‌ام و در فصلنامه‌های علمی گوناگون منتشر شده‌اند.
آسمان آصفی
این کتاب به سه رسانهٔ اصلی که نقش مهمی در حوزه‌های سیاسی-اجتماعی در ایران داشته‌اند یعنی فیسبوک، تلگرام و توئیتر می‌پردازد.
آسمان آصفی
کرمانی و دیگران (۱۳۹۵) نشان داده‌اند که جامعیت امکاناتی که پیام‌رسانی مانند تلگرام در اختیار کاربران قرار می‌دهد باعث می‌شود کاربران به استفاده از آن تمایل بیشتری داشته باشند و آن را بر پیام‌رسان‌های دیگر ترجیح دهند.
آسمان آصفی
این محتوا سه ویژگی دارد: ۱) به‌صورت عمومی منتشر شده باشد (یا لااقل در سایت‌های شبکهٔ اجتماعی برای عده‌ای از افراد منتخب در دسترس باشد)؛ ۲) باید میزانی از خلاقیت در تولید آن به‌کاررفته باشد و صرفاً کپی مطلبی دیگر نباشد؛ ۳) بایستی خارج از قواعد و چارچوب‌های حرفه‌ای و سازمانی تولید شده باشد.
آسمان آصفی
برخلاف وب ۱.۰ که نماد آن، سایت‌های شرکت‌های مختلف است و ارتباط در محیط آن یک‌طرفه شکل می‌گیرد، وب ۲.۰ محیطی تعاملی بود که ارتباط دوطرفه را به وجود می‌آورد و محتوا صرفاً توسط سازمان‌ها یا مراکز خاص تولید نمی‌شد، بلکه هر کاربر در این فضای جدید می‌توانست تولیدکنندهٔ محتوا باشد
آسمان آصفی
برخی تغییری اساسی در حرکت از رسانه‌های جمعی به رسانه‌های اجتماعی می‌بینند
آسمان آصفی

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۹۹ صفحه

حجم

۲٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۹۹ صفحه

قیمت:
۶۷,۰۰۰
تومان