دانلود و خرید کتاب نمایش فوتبال ایرج افشاری اصل
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نمایش فوتبال اثر ایرج افشاری اصل

کتاب نمایش فوتبال

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۴.۵از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب نمایش فوتبال

کتاب نمایش فوتبال اثر ایرج افشاری اصل، بررسی تطبیقی نمایش و فوتبال است و به بیان مشترکات آن‌ها می‌پردازد. 

درباره کتاب نمایش فوتبال

نمایش فوتبال کتابی جذاب با موضوعی متفاوت است. این کتاب بررسی تطبیقی نمایش و فوتبال می‌پردازد و مشترکاتی را که در میان آن‌ها وجود دارد، بررسی می‌کند. 

فوتبال یکی از مهم‌ترین ورزش‌های جهان است. ورزشی پرطرفدار که در بین تمام مردم جهان علاقه‌مندانی دارد و مردمی را به همین بهانه از تمام دنیا در یک نقطه جمع می‌کند. توپی که در میان ورزشکاران می‌چرخد و گل‌هایی که سرنوشت یک تیم را می‌سازد، نمایشی جذاب است که قطعا مشترکاتی با نمایش، یا همان تئاتر دارد. تئاتر نیز، یکی از هنرهایی است که درست مانند فوتبال علاقه‌مندانش را دور خود جمع می‌کند و برای مدتی، ذهن آن‌ها را از فکر و خیال‌های دیگر، رها و آزاد می‌کند. 

ایرج افشاری اصل، به دلیل علاقه‌ای که به این دو مقوله، یعنی نمایش و فوتبال داشته است، در این کتاب به بررسی تطبیقی آن‌ها پرداخته است و مشترکاتشان را بیان کرده است.

کتاب نمایش فوتبال را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

نمایش فوتبال را به تمام دوست‌داران فوتبال و همچنین علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نمایش فوتبال

از دوران کودکی، فوتبال تفریح و سرگرمی اصلی‌ام بود. چندسالی در زمین‌های خاکی توپ زدم. در نوجوانی عضو چند تیم محلاتی شده و در مسابقات محلی حضور پیدا کردم تا اینکه فرصتی پیش آمد و عضو باشگاه "ایدم" در مقطع نوجوانان شدم. تابستان ۶۵ بود که در مسابقات انتخابی استان آذربایجان حضور یافته و در یکی از مسابقات ساعد دستم به شکل وحشتناکی شکست و چندماهی وبال گردنم شد. این اتفاق باعث جدایی من از تیم شد، اما ارتباطم با فوتبال قطع نشد تا اینکه سال ۷۶ زمانی که در دانشکده هنر و معماری مشغول تحصیل در رشته نمایش بودم، به‌طور جدی به کارهای پژوهشی روآوردم.

یکی از طرح‌ها و ایده‌هایی که آن‌موقع به سراغم آمد و برایم ایجاد مسئله و دغدغه کرد، قیاس فوتبال با نمایش بود. به‌دنبال این بودم که این دو پدیده‌ی جادویی چه قرابت‌ها و مشابهت‌هایی می‌توانند باهم داشته باشند. از آن روزها بخشی از فعالیت‌های پژوهشی‌ام را صرف این موضوع کردم. دفترچه‌های مجزایی را به این امر اختصاص دادم. هر موقع با موضوع و نکته‌ای در این حوزه مواجه می‌شدم، فیش‌برداری می‌کردم. بالاخره روزی فرارسید که متوجه شدم مواد خام مناسبی گردآوری کرده‌ام و موقع آن فرارسیده است که به یادداشت‌هایم سروسامان داده و مُدَونش کنم. در این مرحله به شکل جدی‌تری دست به کار شدم و دوباره منابعی را گردآوری کرده و با دقت و وسواس مطالعه را از سر گرفتم. به تدریج که پیش می‌رفتم، ساختار و فصل‌بندی پژوهش شکل می‌گرفت. مسئله را با هر کسی که با یکی از دو موضوع فوتبال یا نمایش سروکار داشتند مطرح می‌کردم، تشویقم می‌کردند تا طرحم را کامل کنم. حال اگر در این میان طرف مقابلم فوتبالیِ تئاتری یا تئاتریِ فوتبالی بود با هیجان زایدالوصفی حیرت‌زده از طرح مسئله، مرا به نتیجه کار امیدوارتر می‌ساخت و اکثر آنها اذعان می‌کردند که موضوع جذاب و باارزشی را انتخاب کرده‌ام. این بحث‌ها انگیزه‌ام را دوچندان کرد و با انرژی و توان بیشتری کار را ادامه دادم تا اینکه این‌بار آستین‌ها را بالا زده و از ابتدای سال ۹۳ شش‌دانگ وقت و زمان پژوهشی‌ام را صرف این مقوله کرده و فیش‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده را بر اساس سرفصل‌ها سامان‌دهی کرده و چندین نوبت بازنویسی و بازنگری صورت گرفت.

فوتبال چیست؟ چرا فوتبال این‌همه طرفدار دارد؟ چرا این‌قدر تماشاچی دارد؟ چرا فوتبال برای اقشار مختلف اهمیت دارد؟ چرا اعضای فیفا (۲۰۹ عضو) بیشتر از اعضای سازمان ملل (۱۹۲ عضو) است؟ چرا بیشترین رفت و برگشت پول بعد از بانک و بیمه، در فوتبال صورت می‌گیرد؟ چگونه باشگاهی مثل بارسلونا، ۴۸۳ میلیون یورو در سال درآمد داشته است؟

شاید پس از بررسی موضوع، به پاسخ‌های متعدد و حتی متناقضی برای سئوالات فوق دست یابیم، اما یکی از عمده دلایل اهمیت فوتبال به این خاطر است که تماشاچی در حین بازی شاهد یک گونه‌ نمایش است. نمایشی که جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

توپ، این جسم کروی، آدمی را به بازی دعوت می‌کند. ظاهری ساده دارد، اما پیچیده است. حرکاتش قابل پیش‌بینی نیست. هیچ خانه‌ای نیست که توپ آنجا نرفته باشد.

فوتبال پرطرفدارترین ورزش باتوپ است. پرتماشاگرترین هم هست. اهمیت فوتبال تا جایی‌ است که کشوری مثل گوآم با جمعیتی کمتر از صد و چهل هزار نفر صاحب فوتبال و تیم ملی قابل قبولی در آسیا است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۹۳۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۹۳۴٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۵۰۰
تومان