دانلود و خرید کتاب جزری‎ احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب جزری‎ اثر احمد علامه فلسفی

کتاب جزری‎

معرفی کتاب جزری‎

کتاب جزری‎ نوشته احمد علامه فلسفی یکی از کتاب‌های نشر فراروان‌‌شناسی برای معرفی جزری‎ یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌گران دنیای شرق است. 

درباره کتاب جزری‎

جزری (بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری) همه‌چیزدان، مخترع، ریاضی‌دان، صنعت‌گر و مهندس مکانیک مسلمان اهل جزیره بوتان در ترکیه امروزی بود. بدیع‌الزمان جزری کتاب خود را به زبان عربی به نام «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعة الحیل» نوشته است. معنی واژه ‌به ‌واژه عنوان این کتاب «دانستنی‌هایی در رابطه با مکانیزم‌های هوشمند» است که با عنوان «مبانی نظری و عملی مهندسی مکانیک در تمدن اسلامی» به فارسی ترجمه شده است. جزری این کتاب را در سال ۶۰۲ هجری به فرمان قرا ارسلان امیر سلسله آرتوقلو در دیاربکر آناتولی تألیف کرده است.

این کتاب داستان زندگی مردی است که ده‌ها سال از زمانه خودش جلوتر بوده است.

خواندن کتاب جزری‎ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به زندگی بزرگان پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب جزری‎

بدیع الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن الرزاز الجزاری، ملقب به الجزاری، دانشمند مسلمان عرب که یکی از بزرگترین مهندسان، مکانیک ها و مخترعان تاریخ به حساب می آید.

الجزاری در جزیره ابن عمر متولد شد که امروزه در استانهای شمالی سوریه و در رودخانه دجله واقع شده است و سپس به عنوان مهندس ارشد در دیاربکر (آمد) در شمال شبه جزیره فرات مشغول به کار شد. الجزاری تحت حمایت دولتمردان دیاربکر از بانو آرتق قرار گرفت و او از سال ۵۷۰ هجری قمری / ۱۱۷۴ هجری قمری به مدت بیست و پنج سال به خدمت پادشاهان آنها درآمد، بنابراین مهندس ارشد مکانیک دربار شد. الجزاری ماشین های زیادی را طراحی کرد که از اهمیت بالایی برخوردار بودند و بسیاری از آنها قبلاً در هیچ کجای دنیا شناخته نشده بودند. دستگاههای وی عبارتند از: دستگاههای بالا بردن آب، ساعتهای آبی با سیستم هشدار دهنده خودکار، شیرهای انحرافی، سیستمهای کنترل خودکار و بسیاری دیگر که در کار مصور شگفت انگیز خود که "ترکیبی بین علم و کار مفید در ساخت ترفندها" نامید، توضیح داد.

الجزاری را مهندس عملی می دانستند تا مخترع، زیرا به نظر می رسید که وی بیش از آنکه به فن آوری پشت آن احتیاج داشته باشد، به کار ساخت وسایل علاقه مند است و ماشینهای وی معمولاً به جای محاسبه نظری با آزمون و خطا شکل می گیرند. به نظر می رسد کتاب او در مورد دستگاه های مکانیکی نوآورانه محبوبیت زیادی پیدا کرده است زیرا در شمار زیادی از نسخه های این نسخه آمده است، و همانطور که او بارها و بارها نشان می دهد، فقط وسایلی را توصیف می کند که خودش ساخته است.

برخی از دستگاه های وی از دستگاه های قبلی الهام گرفته شده بودند، مانند یکی از ساعت های عظیم آبی که مبتنی بر ساعتهای جعلی ارشمیدس بود، وی همچنین از تأثیر برادران بنی موسی در منابع خود، الصغانی برای طراحی ساعت مومی و هبه الله بن الحسین (درگذشت ۱۱۳۹) بر روی اتومات های موسیقی استناد کرد. الجزاری در ادامه با بیان پیشرفتهایی که در کار پیشینیان خود ایجاد کرد، تعدادی دستگاه، فناوری و م technologies لفه را توصیف کرد که از نوآوریهای اصلی بودند که در آثار پیشینیان وی مشاهده نشد. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
بدیع‌الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (تاریخ درگذشت ۶۰۲ ق) همه‌چیزدان، مخترع، ریاضی‌دان، صنعت‌گر و مهندس مکانیک مسلمان اهل جزیره بوتان در ترکیه امروزی بود. بدیع‌الزمان جزری کتاب خود را به زبان عربی به نام «الجامع بین العلم و العمل النافع فی صناعهٔ الحیل» نوشته است. معنی واژه به واژه عنوان این کتاب «دانستنی‌هایی در رابطه با مکانیزم‌های هوشمند» است که با عنوان «مبانی نظری و عملی مهندسی مکانیک در تمدن اسلامی» به فارسی ترجمه شده است. جزری این کتاب را در سال ۶۰۲ هجری به فرمان قرا ارسلان امیر سلسله آرتوقلو در دیاربکر آناتولی تألیف کرده است.
esrafil aslani

حجم

۴۹۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

حجم

۴۹۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۶۸ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان