دانلود و خرید کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان ۲ حسنعلی مرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان ۲ اثر حسنعلی مرادی

کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان ۲

معرفی کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان ۲

مجموعه کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان نوشته حسنعلی مرادی است. این کتاب در دو جلد منتشر شده است و شما خواننده جلد دوم هستید.

درباره مجموعه کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان

مجموعه دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان سعی دارد اطلاعات عمومی کارآمد و مفید را با زبانی روان و شیرین به خواننده منتقل کند. این مجموعه هم برای نوجوانان جذاب است و هم برای بزرگسالان زیرا آنها را به دنیای جذاب آگاهی می‌برد.

در جلد دوم مجموعه دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان شما با تاریخ اوایل اسلام و امویان، عباسیان، طاهریان، صفاریان و سامانیان ؛ شخصیت ‌ها و رویدادهای آن آشنا می‌شوید و می‌توانید همراه با تصاویری حقیقی تاریخ را مرور کنید.

مجموعه کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان از کلمات و اصطلاحات دشوار استفاده نکرده است و همین موضوع خواندن آن را لذت‌بخش و آسان می‌کند.

خواندن مجموعه دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب دانستنی ‌های تاریخ ایران و جهان ۲

نهضت اسلامی‌یک جنبش بی‌سابقه و ناگهانی نبود و مولود علل و عوامل متعدد اقتصادی و اجتماعی بود و سال‌ها قبل از آن که پیامبر اسلام مبارزات خود را آغاز کند. حنفا و جمعی از جوانان روشندل عرب در اثر فعالیت‌های اقتصادی و آمد ورفت در بین اقوام مختلف و تحقیق در آراء و عقاید مختلف مذاهب به سستی معتقدات و خرافی بودن عقاید خود پی برده بودند و فکر تمرکز طلبی و متحد کردن قبایل عرب و پرستش خدایی واحد در مغز جوانان عرب راه یافته بود. در ایام پیش از اسلام شبه جزیره عربستان از قبایل پراکنده‌ای تشکیل می‌شد که هیچ گاه با یکدیگر اتحادی نداشتند و بیشتر ایام حیات آنان به زد و خورد یا یکدیگر می‌گذشت در این میان این قبایل پراکنده مراکزی مانند قلمرو حکومت ملوک حمیر در یمن، آل غسان در شام، مناذره در حیره و در میانۀ این قلمرو قبایلی بودند که مهم‌ترینشان قریش در حجاز بود. پیامبر اسلام در چنین محیطی در چهل سالگی شروع به دعوت مردم به دین اسلام کرد و اهالی پراکنده و متشتت عربستان را به وحدت کلمه و اتفاق و برادری خواند و دیرگاهی با تعصب قریش مبارزه کرد و دین اسلام به سرعت در شبه جزیره عربستان رواج یافت. بعد از رحلت پیامبر اگرچه اختلافات داخلی شدیدی در عربستان شروع شد ولی به سرعت از میان رفت و حکومت اسلامی ‌قدرت یافت. در همین زمان دو امپراتوری روم شرقی و ایران براثر جنگ‌های طولانی لطمات شدیدی به نیروهای خود وارد نموده بودند. مردم شهر و روستا براثر مالیات‌های هنگفت و فوق العاده ای که برای احتیاجات و مصارف جنگی می‌پرداختند، سخت فقیر گشتند و با مشکلات داخلی دچار ضعف شدید گردید و عوامل انحطاط و شکست و انقراض آن‌ها از هر حیث فراهم شد؛ اما بالعکس عرب را عواملی همچون وحدت کلمه، برابری، برادری، تنگی معیشت، تعالیم اسلامی، عادت به سختی و تحمل شدائد، روحیۀ قوی، مهارت در سواری و... همه و همه باعث شد تا مسلمین توانستند شام، فلسطین، مصر، عراق و قسمتی از ایران را فتح کنند و این فتوحات آنان در عهد خلافت عثمان و در دوره بنی‌امیه نیز همچنان ادامه یافت.

نحوه مسلمان شدن ایرانیان

هنگام فتح ایران به دست سپاهیان اسلامی‌در زمان ساسانیان آیین‌های زردشتی، مسیحی، مانوی، مزدکی، بودایی و یهود رواج داشت. بعد از تصرف ایران برخلاف تصور، آیین اسلام سراسر ایران را فرانگرفت، بلکه در آغاز جز عده ای از کشاورزان و اهل صنایع، باقی دین خود را حفظ کردند و به تدریج تا اواخر قرن چهارم و پنجم به دلایل مختلف به دین اسلام درآمدند. و عده‌ای برای فرار از جزیۀ سنگین و عده دیگری به علت ورود در خدمات اداری، درباری و سیاسی به دین اسلام گرویدند. عده کثیر دیگر هم اندک اندک در طول چهار قرن براثر تبلیغ معتزله، اسماعیلیه و فرق دیگر یا براثر معاشرت با مسلمین به دین اسلام در آمدند. بااین حال بسیاری در آغاز قرن پنج هنوز عده زیادی از زردشتیان، عیسویان و ادیان دیگر در ایران خاصه در فارس، خراسان، طبرستان و دیلمان به دین خود باقی ماندند.

نظرات کاربران

آب
۱۴۰۰/۱۱/۲۲

بدترین کتاب دنیا

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

حجم

۶٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

قیمت:
۲۸,۰۰۰
تومان