دانلود و خرید کتاب سلسله شاهنشاهی مادها برزو امیرحسینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سلسله شاهنشاهی مادها اثر برزو امیرحسینی

کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

امتیاز:
۴.۳از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

کتاب سلسله شاهنشاهی مادها اثری از برزو امیرحسینی است که با زبان زبان ساده به بررسی تاریخچه، حکومت و ... سلسله مادها می‌پردازد که در سده‌های میانی و هزاره یکم پیش از میلاد مسیح بر ایران حکومت کردند.

درباره کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

پادشاهی ماد حکومتی بود که در دوره تاریخی عصر آهن، طی سده‌های میانی هزاره یکم پیش از میلاد، بر نواحی غربی و مرکزی فلات ایران حکومت کردند. تاریخ‌نگاران معتقدند مدت حکومت مادها از حدود ۶۷۸ پ.م. تا حدود ۵۴۹ پ.م. به طول انجامیده است. 

هرودوت، تاریخ‌نگار یونانی زبان معتقد است که در دوران سلطنت مادها چهار پادشاه بر ایران حکومت کرده‌اند و همگی به یک خانواده تعلق داشتند. نام آن‌ها دیاکو، فرورتیش، هووخشتره و ایشتوویگو بود. اما در متون میخی تنها به نام هووخشتره و ایشتوویگو اشاره شده است. آن‌ها هگمتانه را پایتخت خود قرار دادند و به نظر می‌رسد زبانشان، یک زبان هندواروپایی و زبان مادها بوده ‌است. هرچند این موضوع را هم نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد. 

برزو امیرحسینی در کتاب سلسله شاهنشاهی مادها، نگاهی جامع بر دوران سلطنت مادها می‌اندازند و تمام آنچه را که به این دوران مربوط است، بیان می‌کند. 

کتاب سلسله شاهنشاهی مادها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

علاقه‌مندان به مطالعات تاریخی را به خواندن کتاب سلسله شاهنشاهی مادها دعوت می‌کنیم. 

بخشی از کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

هوخشتره، (کیاکسار مدراک یونانی) بزرگ‌ترین پادشاه ماد است. توانایی‌های او در منظم کردن ارتش و بستن توافق نامه‌های خارجی با دولت‌های همسایه، او را به قدرتمندترین شاه غرب آسیا در زمان خودش تبدیل کرد.

هوخشتره در ده سال اول حکومتش موفق شد که رابطه‌اش را با پادشاه سکاها، پروتوثیس، به اتحاد متقابل تبدیل کند.

هوخشتره ارتشش را به دو قسمت پیاده نظام مجهز به نیزه و سواره نظام (تیرانداز شکلی که از سکاها آموخته بود) تقسیم کرد و برای اولین بار از ارابه‌های جنگی مجهز به نیزه‌های برنده که صد سال بعد در جنگ‌های کورش و داریوش معروف شدند، استفاده کرد.

در این زمان، آشور بنی پال دوم، شاه نیرومند و بی‌رحم آشور، درگذشته بود.

آشور بنی پال

از طرفی، یک حکومت کلدانی جدید در بابل در حال شکل گیری بود و شاه آن، نبوپولسر، در صدد گسترش مرزهای کشورش بود و موفق شده بود بخش‌هایی از مملکت ایلام را نیز تصرف کند.

هوخشتره، تصمیم به برقراری یک توافق نامه بر علیه آشور با نبوپولسر گرفت. در زمان حکومت هوخشتره، ماد قبایل آریازنتا و پارتاکانیان را در نواحی ری و اصفهان و دیگر قبایل ایرانی شرق را تا ناحیه گرگان به اطاعت کشاند و دولت نیرومند سراسری مادها در ایران را تشکیل داد هوخشتره سپس به پارس حمله کرد و قبایل پارس را به اطاعت در آورد.

دیاکو محلی که آن را اکباتان به معنی محل اجتماع می‌نامیدند را به پایتختی انتخاب کرد. اکباتان یا هگمتانه در جاده‌ای قرار داشته که سپاهیان آشور در طول این جاده در این ناحیه نفوذ می‌کردند. به این ترتیب این شهر برای جلوگیری از پیشرفت آشوری‌ها توسعه یافت. (در خطوط آشوری نام این شهر امدانا و در کتیبه‌های هخامنشی هنگ متان نوشته شده و حالا موسوم به همدان است.) شهر هگمتانه قبل از دیاکو نیز وجود داشته و سلاطین آشوری در قرن دوازدهم قبل از میلاد اسم آن را برده‌اند. ولی دیاکو، نظامی به این شهر داد و در واقع شهر جدیدی ساخت که هفت دیوار دور آن کشیده شده بود چنان که هر دیواری بر دیوار دیگری مشرف بود و دیوار درونی آخری بر تمام دیوارها مسلط بود. قصر پادشاه را در پس هفتمین دیوار ساخته بودند. برج‌های این قلعه رنگ طلایی داشت و برج‌های سایر دیوارها را به رنگ‌های مختلف رنگ آمیزی کرده بودند. چنین رنگ آمیزی در بابل علامت سیارات هفت گانه بود (سیارات هفت گانه به فارسی عبارت بودند از ماه، تیر، ناهید، مهر، بهرام، هرمز و کیوان). ولی رنگ آمیزی که در زمان دیاکو انجام گرفت در واقع فقط تقلیدی از بابلی‌ها بود.

نظرات کاربران

bonYa
۱۴۰۰/۰۱/۰۵

عالی اگر کسی می‌خواهد درباره ی کشور پر عظمت ایران بداند این کتاب را مطالعه کند

کاربر ۳۰۲۵۸۶۷
۱۴۰۰/۰۱/۱۴

من خودم کردستانی هستم توی کلاس چهارم ابتدایی یاد میاد که درباره سرزمین آریایی ها بود که( آریایی ها، مادها، هخامنشیان ،ساسانیان... این ها بود من در کردستان متولد شدم در ۱۳۹۰ بود که من به دنیا آمدم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد عالم پیر دگرباره جوان خواهد شد ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد.
bonYa

حجم

۲۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

حجم

۲۱۴٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۹۶ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان