دانلود و خرید کتاب آلیس سرکش ریچارد برایان دیویس ترجمه یاسمین یزدانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب آلیس سرکش اثر ریچارد برایان دیویس

کتاب آلیس سرکش

معرفی کتاب آلیس سرکش

کتاب آلیس سرکش؛ فلسفه در سرزمین عجایب کتابی نوشته ریچارد برایان دیویس است که یاسمین یزدانی به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب همانطور که از نامش پیداست به فلسفه پنهان در این داستان جاودانه جهانی، آلیس در سرزمین عجایب می‌پردازد. 

درباره کتاب آلیس سرکش

آلیس در سرزمین عجایب داستانی از لوئیس کارول است که در سال ۱۸۶۵ منتشر شد. این کتاب در ابتدا برای کودکان نوشته شده بود اما در حال حاضر خوانندگان بسیاری در سراسر دنیا دارد. آلیس در سرزمین عجایب داستان خیالی سفر دختری به نام آلیس را تعریف می‌کند که به دنبال خرگوش سفیدی به سوراخی در زمین می‌رود و در آنجا با ماجراهای عجیبی روبه‌رو می‌شود. بسیاری از افراد ممکن است صرفا این داستان را برای ماجراهای عجیب و غریبش دوست داشته باشند. ماجراهایی که گویی در دنیای دیگری اتفاق می‌افتند اما آیا می‌توان از پس تمام ماجراهای این داستان، به فلسفه پی برد؟

ریچارد برایان دیویس در کتاب آلیس سرکش همین کار را کرده است. او از خطرها و لذت‌های سرزمین عجایب گفته است. او از دیوانگی خاص لوئیس کارول استفاده کرده است تا فلسفه‌ی خردمندانه‌ای که پشت آن است را به یاد بیاورد. این کتاب به شما کمک می‌کند تا سفری جذاب به درون این داستان داشته باشید و آن را زاویه خاص دیگری که شاید تا به حال ندیده‌اید، بررسی کنید.  

کتاب آلیس سرکش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

تمام دوست داران کتاب‌های فلسفی از خواندن کتاب آلیس سرکش لذت می‌برند. 

بخشی از کتاب آلیس سرکش

دختران خوب تاریخ‌ساز نمی‌شوند!

آلیس گویی از روی غریزه خرگوش سفید را به درون سوراخ دنبال می‌کند «بی‌آنکه اصلاً فکر کند چطور باید از آن تو بیرون بیاید.» موقع سقوط به‌جای ترسیدن سرگرم اطرافش می‌شود و کنجکاو است بداند تا چه عمقی سقوط کرده است. «با چنین سقوطی پرت شدن از پله که دیگر چیز مهمی نیست.» این اعتمادبه‌نفس و روحیه مطمئن، این ذهنیت پاندورایی، یا چنان‌که برخی می‌گویند این رگه بی‌پروایی، لجام‌گسیختگی و بی‌تابی، همان روحیه تزلزل‌ناپذیری است که زنان جوان امروزی برایش ارزش قائل‌اند.

آلیس ویژگی‌های کلیشه‌ای زنانه را نمی‌پذیرد و خود را از آن‌ها رها می‌کند. او زندانی چهارچوب نقش‌ها و انتظارات نیست. نخست، نوع زندگی خواهرش را نفی می‌کند، و سپس در سفر به سرزمین عجایب نقش مادر پرورش‌دهنده را زیر سؤال می‌برد، و در نهایت هم در برابر مردان و هم زنان به‌ظاهر قدرتمند، ازجمله ملکه دل، کرم ابریشم، کلاه‌فروش دیوانه و گربه چشایری قد علم می‌کند. رفتار پُراطمینان آلیس او را به سلامت در سرزمین عجایب هدایت می‌کند و می‌فهمد که «به‌راستی چه چیزهای کمی ناممکن بودند». پیامی که خوب است زنان جوان امروزی به یاد داشته باشند. آلیس پُردل‌وجرئت، بی‌باک، و بی‌اعتنا به خطرات احتمالی پیشِ رو در سرزمین عجایب، دختربچه هفت‌ساله کنجکاو و قدرتمندی است که مشتاق است در سرزمینی که به انتخاب خود واردش شده، کاوش کند. چه الگوی فوق‌العاده‌ای برای زنان جوانمان!

اما رفتار متهورانه آلیس انتقادهایی را نیز برانگیخته است. در نسخه اصلی کارول و برگردان دیزنی ممکن است آلیس بی‌ملاحظه به نظر برسد؛ دانشجویانم نیز در بررسی تاریخی‌مان متوجه شدند که جامعه اغلب، اعمال قاطعانه را خشن و عصیان‌آمیز می‌خواند تا زنان قدرتمند را ریشخند کند. زن قدرتمند و مستقل برای برخی دیگر ممکن است بی‌ملاحظه، سرکش و بی‌پروا جلوه کند. بله، آلیس آنچه را می‌بیند، می‌خورد و می‌نوشد، مداخله می‌کند و سرزده وارد می‌شود، در مهمانی چای بدون دعوت می‌نشیند، صدای جیرجیر ناخوشایند مدادی را در دست یکی از اعضای هیئت‌منصفه می‌شنود و آن را از او می‌قاپد، از هوشش برای حل مسائل استفاده می‌کند و اغلب آنچه را از ذهنش می‌گذرد بر زبان می‌آورد؛ همه کارهایی که زنان جوان باید انجام دهند. به‌هرحال، دختران خوب تاریخ‌ساز نمی‌شوند. آلیس قاطع است و متأسفانه با گذشت ۱۵۰ سال از انتشار کتاب هنوز هم این قاطعیت، چه در سرزمین عجایب و چه در جهان امروز، می‌تواند گستاخانه، بی‌شرمانه و خشن تلقی شود.

آلیس شبیه به دیگر شخصیت‌های زن داستان‌های کارول نیست. این تمایز برای دانشجویان من جذاب است و آلیس را به یک مدافع مهم زنان بدل می‌کند. آلیس حتی پیش از ورود به سرزمین عجایب نیز، واقعیت جهان زنانه‌ای را که خواهرش برگزیده، یعنی اطاعتی منفعلانه و اجرای نقش سنتی زن، نفی می‌کند. خواهر آلیس یک نوع تصویر از زنان ارائه می‌دهد؛ زنانی با تحصیلات بالا، ولی عاطل‌وباطل. خواندن کتابی بدون تصویر و گفت‌وگو هیچ به کار آلیس نمی‌آید و او به دنبال راهی دیگر برای سرگرمی است. بعد به درست کردن حلقه‌ای از گل‌های مینا فکر می‌کند، اما از خود می‌پرسد: «لذت درست کردن یک حلقه گل مینا به زحمت بلند شدن و چیدن گل‌ها می‌ارزد؟» به‌طرز معناداری وقتی آلیس این کار دشوار و بی‌حاصل را زیر سؤال می‌برد، خرگوش سفید ظاهر می‌شود. آلیس که نه مشغول مطالعه شده و نه درست کردن حلقهٔ گل مینا، به دنبال خرگوش سفید به درون سوراخ می‌رود. و این‌گونه نقشی فعالانه را در جهان انتخاب می‌کند. حتی اگر آن جهان، سرزمین عجایب باشد.

نظرات کاربران

fateme kheiripour
۱۴۰۲/۰۷/۱۵

این کتاب سعی داره به معناهای فلسفی نهفته در داستان آلیس بپردازه تا جایی که فهم بسیاری از مسائل فلسفی و دیدگاه های شخصیت های برجسته دنیای فلسفه رو برای مخاطب راحت تر کنه اما به نظرم یه کم برای

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
دختران خوب تاریخ‌ساز نمی‌شوند!
sara_bavifard
ممکن است آلیس بی‌ملاحظه به نظر برسد؛ دانشجویانم نیز در بررسی تاریخی‌مان متوجه شدند که جامعه اغلب، اعمال قاطعانه را خشن و عصیان‌آمیز می‌خواند تا زنان قدرتمند را ریشخند کند. زن قدرتمند و مستقل برای برخی دیگر ممکن است بی‌ملاحظه، سرکش و بی‌پروا جلوه کند. بله، آلیس آنچه را می‌بیند، می‌خورد و می‌نوشد، مداخله می‌کند و سرزده وارد می‌شود، در مهمانی چای بدون دعوت می‌نشیند، صدای جیرجیر ناخوشایند مدادی را در دست یکی از اعضای هیئت‌منصفه می‌شنود و آن را از او می‌قاپد، (۵) از هوشش برای حل مسائل استفاده می‌کند و اغلب آنچه را از ذهنش می‌گذرد بر زبان می‌آورد؛ همهٔ کارهایی که زنان جوان باید انجام دهند. به‌هرحال، دختران خوب تاریخ‌ساز نمی‌شوند.
💙Mavi
«به‌راستی چه چیزهای کمی ناممکن بودند». پیامی که خوب است زنان جوان امروزی به یاد داشته باشند. (
fahimeh
در اینجا می‌بینیم فرضیات تا چه حد می‌توانند مشکل‌ساز باشند: شاه گفت: «اینکه امضایش نکرده‌ای، فقط اوضاع را بدتر می‌کند. حتماً نیت شومی داشتی وگرنه مثل یک آدم صادق امضا می‌کردی.»(۱۶) اینجا شاه صرفاً فرض را بر این می‌گذارد که سرباز نامه را نوشته و بعد سعی می‌کند انگیزه‌ای شوم را از آن نتیجه بگیرد، بعد هم از آن استفاده می‌کند تا جرم سرباز را به‌عنوان دزد تارت‌ها اثبات کند. این استدلالِ آشکارا بد ملکه را متقاعد می‌کند، اما آلیس را نه. وقتی آنچه را می‌خواهید اثبات کنید، پیش‌فرض می‌گیرید، آن‌وقت درست استدلال نمی‌کنید، حتی اگر در زدن سر کسی موفق شوید.
shimayee
مسابقه‌ای در تمام دنیا در جریان است، اما ما بازیکنان آن نیستیم. ما در زمان تصمیم‌های بزرگ زندگی می‌کنیم، اما نقشی در گرفتن این تصمیم‌ها نداریم.
shimayee

حجم

۲۶۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۶۳٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۱۱۲,۰۰۰
تومان