دانلود و خرید کتاب نقش انسان در هستی سید عبدالمجید فلسفیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقش انسان در هستی اثر سید عبدالمجید فلسفیان

کتاب نقش انسان در هستی

معرفی کتاب نقش انسان در هستی

کتاب نقش انسان در هستی نوشته عبدالمجید فلسفیان شرحی بر خطبه متقین است. هر انسانی که به دنبال کشف این معما و این حقیقت باشد که چرا وجود پیدا کرده است؟ و هدف از خلقت او چیست؟ و چه نقشی به او در این هستی واگذار شده، نیازمند است که در مکتب علی زانو بزند و از علی بیاموزد؛ به ویژه، نهج البلاغه او را کتاب زندگی خود قرار دهد.

درباره کتاب نقش انسان در هستی

خطبه متّقین از جمله خطبه های معروف و مشهور امام امیرالمؤمنین است که در کتب معتبر روایی و تاریخی آمده است. علاوه بر متن متین و محکم، از وثوق وثیق روایی نیز برخوردار است. مرحوم کلینی در کتاب شریف «کافی» در باب صفات و نشانه های مؤمن و شیخ صدوق در کتاب شریف «امالی» و کتاب «صفات شیعه» و سُلیم بن قیس در کتاب خویش و حَسَنُ بْنُ عَلِی بْنِ شُعْبَةَ حلّی در «تُحَف الْعُقُول» و همچنین کراجکی در «کنز الفوائد» و ابن طلحه شافعی در «مطالب السئول» و ابن جوزی در «تذکره» و ابن حجر عسقلانی در کتاب «الصواعق المُحرقه»، همگی متن خطبه را با اختلاف عبارت و سلسله اسناد متفاوت آورده‌اند. این کتاب شرح جامعی است بر این خطبه ارزشمند.

خواندن کتاب نقش انسان در هستی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به و پژوهشگران علوم دینی و هستی شناسی الهی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب نقش انسان در هستی

«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی خَلَقَ الْخَلْقَ حِینَ خَلَقَهُمْ غَنِیاً عَنْ طَاعَتِهِمْ آمِناً مِنْ مَعْصِیتِهِمْ لاَِنَّهُ لاَتَضُرُّهُ مَعْصِیةُ مَنْ عَصَاهُ وَ لاَتَنْفَعُهُ طَاعَةُ مَنْ أَطَاعَهُ فَقَسَمَ بَینَهُمْ مَعَایشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْیا مَوَاضِعَهُم».

اما بعد از حمد و ثنای الهی و درود بر محمد و آلش به راستی خدای ـ بی پیرایه و بلند مرتبه ـ موجودات را آفرید در حالی که در لحظه آفرینششان از فرمانبرداری آنها بی نیاز بود و از سرپیچی آنان در امان و غیر ترسان. زیرا نه سرپیچی سرکشان به او ضرر می زند و نه فرمانبری فرمانبران به او نفعی می رساند. سپس بین آنها آنچه مایه حیات و مورد نیازشان بود پخش کرد و هر کس را در جایگاهش نسبت به دنیا قرار داد.


خلق: آفریدن و وجود دادن همراه تقدیر، به وجود اشیاء ماهیت

دادن که همان قدر و حد است؛ (وَ إِنْ مِنْ شَیءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ). و استعمال آن با «من» اشاره به منشأ آن دارد مثل (خَلَقَ الاِْنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ) و با لام، جهت و هدف خلفت را نشان می‌دهد؛ (إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلاخِرَةِ لاَ لِلدُّنْیا وَ لِلْفَنَاءِ لاَ لِلْبَقَاءِ وَ لِلْمَوْتِ لاَ لِلْحَیاة)و با «فی» حال مخلوق را نشان می‌دهد؛ (فی احسن التقویم). خلقت همان فطرت است.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
تصور هدف در باره خداوندی که این ویژگی‌ها را دارد و بی‌نیاز و نامحدود است غلط است، چون هدف برای کسی قابل تصور است که در پی چیزی باشد که ندارد و به او نیاز دارد و آن هدف بیرون از او باشد.
Dexter
این عبودیت، می‌شود هدف از خلقت انسان و جن؛ (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنْسَ إِلاَّ لِیعْبُدُونِ)
Dexter
ترکیب خاص آدمی او را مضطرّ به حرکت و رفتن و شدن می‌کند. لکن این حرکت جهت می‌خواهد مانند ماشینی که در بهترین ترکیب تولید شده و از کارخانه خارج می‌شود اکنون به کدام سمت باید رانده شود؟
Dexter
هدف هر موجودی را می‌توان بر اساس تقدیر و ترکیب آن شناسایی کرد؛ وقتی گفته می‌شود هدف از ساخت فلان ماشین چیست ابتدا پرسش می‌شود از چه اجزاء و با چه ترکیبی ساخته شده است؟ نوع ترکیب آن نشان دهنده هدف از آن است که باری یا سواری یا برای مسابقه ساخته شده است. و همچنین سایر اشیاء. بنابر این هدف از خلقت انسان را نیز ترکیب او مشخص می‌کند. و هر کس درکی از ترکیب انسان و هر موجود دیگری داشته باشد هدف از خلقت انسان و آن موجود را نیز می‌شناسد.
Dexter
کسی که می‌تواند بیافریند و می‌تواند نیافریند، در هر صورت مسؤول است و باید رجحان‌ها را در نظر بگیرد.
Dexter
ترکیب بی‌نهایت انسان، جهتی بی‌نهایت را می‌طلبد و بر این اساس حتی بهشت نیز برای انسان منزل است نه مقصد؛ که در قرآن آمده: (إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلا). جنات فردوس و بهشت باغ‌ها منزل کسانی است که عاشقانه اعمال صالحه و جهت‌دار در جهتی بی‌نهایت و به دور از شرک و محدودیت به جا آورده‌اند.
Dexter
امام در این بیان کوتاه می‌فرماید: «فَقَسَمَ بَینَهُمْ مَعَایشَهُمْ وَ وَضَعَهُمْ مِنَ الدُّنْیا مَوَاضِعَهُم»، ابتدا به نیازها توجه نمود و آنچه لازمه حیات و حرکت به سوی هدف بود در بین آنها تقسیم کرد آنگاه آنها را در جایگاهشان قرار داد تا با این رزق‌ها و معایش، رسالت و مسئولیت‌ها را به نحو احسن انجام دهند. و به اهداف از پیش تعیین شده برسند و بار امانت را به مقصد برسانند.
Dexter

حجم

۲۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

حجم

۲۰۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۱۶ صفحه

قیمت:
۲۳,۰۰۰
تومان