دانلود و خرید کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند اثر عزت‌الله فولادوند درودی

کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۴.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند

کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند عنوان فرعی نیستانی از مثنوی معاصر، به گردآورندگی عزت‌الله فولادوند درودی است. این کتاب به طور تخصصی درباره قالب مثنوی است و مجموعه‌ای از بهترین مثنوی‌هایی که توسط شاعران معاصر سروده شده است را گردآورده است.

درباره کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند

عزت الله فولادوند گردآورنده و تدوینگر این کتاب در مقدمه کتاب بشنو این نی چون حکایت می‌کند، انگیزه‌اش از تدوین این کتاب را بدین ترتیب یاد کرده است:

گلچین و گزیده ای از مثنوی شاعران همروزگارمان فراهم آید؛ تا دوستداران و شیفتگانِ زبان و ادب فارسی، به ویژه جوانان را، از مراجعه به انبوه دیوان ها و دفترها و مجموعه اشعارسرایندگان این سده که دارد به پایان می آید؛ بی نیازی بخشد.

بگوید که: قالب کهن مثنوی، مانند غزل، در کنار قالب و فرم تازه ای که نیما یوشیج ابداع و پیشنهاد کرد؛ و با اقبال مشتاقانه ای روبه رو شد؛ همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد. به شرط آن که با ذهن و زبان و نگاه تازه، به هستی، و توجّه به واقعیت ها، و خواست های جامعه ی در حال دگرگونی، به کار گرفته شود. نه اینکه کالبد زشت و جان آزار تقلید، تکرار و ابتذال باشد. البته این سخن بدان معنا نخواهد بود؛ که همه ی مثنوی های گرد آمده در این کتاب پر برگ از کیفیتی این چنینی برخوردارند.

همچنین نشان دهد که «مثنوی» بی گمان و تردید، صرفاً زاییده و پدیده ای ست محصول اندیشه و خیال، و ذهن و زبان اقوام ایرانی، که ریشه و پیشینه اش باز می گردد به زبان و ادبیات پیش از اسلام ایران باستان. بنابراین کمترین پیوند و نسبتی با زبان و شعر تازیان نداشته و ندارد. در اثبات این مطلب دکتر خانلری به نقل از کریستن سن می گوید: «...بحر متقارب و حتی شکل مثنوی، در زمانی به پیش از اسلام وجود داشته و قافیه را نیز به کار برده اند.»

زهرا خانلری (کیا)، در کتابِ «فرهنگ ادبیات فارسی دری» آورده است که: « مثنوی یکی از قالب های خاص شعر فارسی، که در زبان عربی نیز به تقلید فارسی ساخته شده است و آن را «مزدوجه» خوانده اند.»

کتاب بشنو این نی چون حکایت می کند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای کسانی که به قالب‌های کهن شعر فارسی در فارسی معاصر علاقه‌مند هستند جالب خواهد بود. زیرا برخی از مشهورترین، روان‌ترین و جذاب‌ترین مثنوی‌هایی که در دوران معاصر سروده شده است را در خود دارد. دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه زبان و ادبیات فارسی و عموم شعردوستان، مهمترین مخاطب این کتاب هستند.

بخشی از کتاب بشنو این نی چون حکایت می کند

از دوران مشروطه بدین سو که شعر جوان و بالندهی امروز با ابتکار و خلّاقیتِ نیما پدید آمد و به واسطهی پیشنهادها، باید و نبایدها و امکانات تازه، با استقبال گرم شاعران جوان روبه رو شد؛ و قالبهای شعر سنتّی را از میدان به در کرد و درنتیجه نمونههایی درخشان و بدیع به کارنامهی زبان و فرهنگ این دیار افزود؛ با این همه مثنوی کشش و دلپذیری و کارآمدی خودش را از دست نداد؛ تا آنجا که تنی چند ازپیروان تازه نفس و بااستعداد شعرآزاد، که دیگر چندان اعتقادی به قالب قصیده و غزل و مسمط و ترجیع بند و ... نداشتند، مثل: فروغ فرخزاد، محمّدحقوقی، سیاوش کسرایی، شفیعی کدکنی، فریدون مشیری و شماری از طرفداران و دل بستگانِ سنتّها و قالبهای شعر قدّمایی مانند: پرویز ناتل خانلری، شهریار، حمیدی شیرازی، حسین مسرور، هوشنگ ابتهاج-سایه-اورنگ خضرایی، نوذر پرنگ و ... مثنویها نوشته و سروده اند، از هرمنظر باشکوه و استوار و طرفه و بدیع، گاه بی نظیر درپیشینیه شعر فارسی همچون: «عِقابِ» خانلری، «بت شکن بابل»، حمیدی شیرازی و هر دو مثنوی فروغ فرخزاد. و گاه کم نظیر، چنان که: چند مثنوی دیگر حمیدی، فردوسی نامه و مرگ قناری حسین مسرور، چند مثنوی از هوشنگ ابتهاج، چند مثنوی استاد شهریار، تو ای پیرگویا از اورنگ خضرایی و «بیا ساقی» از نوذر پرنگ و...

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۹/۰۸/۱۳

کتاب ۳۱۹ از کتابخانه همگانی، در این کتاب گزینه ای از بهترین مثنوی های سروده شده توسط ۸۹ شاعر معاصر به انتخاب مولف ، گردآوری شده است که مطالعه آنها قطعا برای علاقه مندان به شعر و ادب فارسی جذابیت دارد. بعضی

- بیشتر
ياس كبود
۱۳۹۹/۰۸/۲۸

واقعا برای کسی که دوست داره چند دقیقه از شعر لذت ببره این کتاب بهش سفارش میکنم 🌹🌹

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۲۵ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۸۲۵ صفحه

قیمت:
۱۶,۹۰۰
تومان