دانلود و خرید کتاب دنگ شیائوپینگ ازرا اف. فوگل ترجمه میثم مهرمتین
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دنگ شیائوپینگ اثر ازرا اف. فوگل

کتاب دنگ شیائوپینگ

معرفی کتاب دنگ شیائوپینگ

کتاب دنگ شیائوپینگ؛ اصلاحات در چین اثری از اِزرا اف. فوگل با ترجمه میثم مهرمتین است. این کتاب نگاهی به زندگی و فعالیت‌های یکی از رهبران کمونیست جهموری خلق چین می‌اندازد که با اصلاحات کشاورزی، صنعت، قوای دفاعی و علم و صنعت باعث تحولی عظیم در کشور چین شد.

کتاب دنگ شیائوپینگ از مجموعه کتاب‌های سرخ از نشر ثالث است که نگاهی بر زندگی و اندیشه‌های رهبران سیاسی جهان دارند.

درباره کتاب دنگ شیائوپینگ

دنگ شیائوپینگ (邓小平) (DENG XIAOPING) ۲۲ اوت ۱۹۰۴ در سیچوان چین متولد شد و ۱۹ فوریه ۱۹۹۷ در پکن از دنیا رفت. او سیاست‌مدار و رهبر نخبگان نسل دوم جمهوری خلق چین بود و از ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹ رهبر عالی‌مقام چین بود. او از دهه ۱۹۲۰ به حزب کمونیست چین پیوست و تا آخر عمرش نیز به آن متعهد بود. هرچند که در طول دوران فعالیتش سه بار تصفیه شد اما البته هیچگاه اخراج نشد. 

او در سال ۱۹۴۵ به عضویت در کمیته مرکزی حزب کمونیست چین درآمد و در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۴۹ به عنوان عضو کمیته دولت خلق چین انتخاب شد. اما تا اکتبر ۱۹۷۶ چندین بار مورد غضب مائو قرار گرفت و از سمت‌هایی که به دست آورده بود، عزل شد. قدرت گرفتن او، بعد از درگذشت مائو تسه‌تونگ رهبر انقلاب کمونیستی چین اتفاق افتاد و زمانی که او رهبری را بر عهده گرفت، سیاست درهای باز و حرکت به سمت کاپیتالیسم را در پیش گرفت. در آن زمان این سیاست با عنوان رسمی سوسیالیسم خاص چینی شناخته می‌شد. همچنین او در سال ۱۹۸۹ برای اینکه بتواند به سمت سرمایه‌داری بازار آزاد حرکت کند، اعتراضات دانشجویی را در میدان تیان آمن به خاک و خون کشید. 

در سال ۱۹۷۸ دنگ شیائوپینگ اصلاحاتی در کشاورزی، صعنت، قوای دفاعی و علم به وجود آورد که باعث شد تا تحولی عظیم در چین رخ بدهد. 

دنگ شیائوپینگ در طول زندگی خود سه بار ازدواج کرد و پنج فرزند حاصل این سه ازدواج او است. همه افرادی که او را دیده‌اند معتقدند که او هرچند جثه ریزنقشی داشت اما یکی از برجسته‌ترین رهبران و همچنین یکی از افرادی بود که حضورش در هر جمعی مانند این بود که یک فرمانده در آن جمع حضور داشته باشد. علاوه بر این او از هوش سرشاری برخوردار بود. چراکه افراد بسیاری به خصوص بعد از انقلاب فرهنگی چین، تلاش کردند سابقه او را به دست بیاورند تا مدرکی دال بر خطاهای مرتکب شده از سوی او جمع‌آوری کنند اما هیچ اثر مکتوبی پیدا نکردند. این دقت او، از شرکتش در فعالیت‌های زیرزمینی در پاریس و شانگهای در دهه ۱۹۲۰ نشات می‌گیرد. زمانی که متوجه شد بهتر است به حافظه‌اش اتکا کند و مدرکی از خودش به جا نگذارد.

کتاب دنگ شیائوپینگ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

خواندن کتاب دنگ شیائوپینگ را به تمام علاقه‌مندان به مطالعات سیاسی و اجتماعی و دوست‌داران تاریخ جهان تاریخ معاصر پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ازرا اف فوگل

ازرا اف فوگل ۱۱ ژوئیه ۱۹۳۰ در خانواده‌ای یهودی در اوهایو به دنیا آمد. در سال ۱۹۵۰ از دانشگاه اوهایو فارغ التحصیل شد و در سال ۱۹۵۸ مدرک دکترای خود را در رشته وزارت روابط اجتماعی از دانشگاه هاروارد گرفت. ازرا اف فوگل در حال حاضر در دانشگاه هاروارد علوم اجتماعی و علوم اقتصادی تدریس می‌کند و مطالب بسیاری درباره آسیا چین و ژاپن نوشته است. 

بخشی از کتاب دنگ شیائوپینگ

دهمین کنگره حزب کمونیست، اوت ۱۹۷۳

دهمین کنگره حزب از ۲۴ الی ۲۸ اوت ۱۹۷۳ برگزار شد. این کنگره از زمان به قدرت رسیدن مائو در ۱۹۴۹ جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نشست‌هایی بود که برای اولین‌بار برگزار می‌شد. پیش از این گردهمایی عظیم مائو به سختی مریض بود و توانایی این را نداشت تا شخصاً سخنرانی کند. به طور معمول، اولین پلنوم بلافاصله پس از نشست کنگره برای اعلام اسامی افراد منتخب برگزار می‌شد و این آخرین جلسه کمیته مرکزی بود که مائو در آن حضور داشت. طی آن نشست مائو خیلی کم توانست روی پاهایش بایستد و منتظر ماند تا شرکت‌کنندگان در جلسه، سالن را قبل از او ترک نمایند تا متوجه دشواری او در حرکت نشوند. مائو حق تعیین نهایی خط‌مشی‌ها، سیاست‌های کلی و انتصاب‌ها را برای خود حفظ کرده بود. با وجود این، حاضران در نشست نمی‌توانستند برای بهبود او اقدامی کنند، اما می‌توانستند در باره جانشینی او بیندیشند.

در این کنگره، به یکباره وانگ هونگ‌ون، که در آن زمان سی‌وهشت سال داشت، به عنوان رئیس انتخاب شده بود و جریان این انتخاب، این حس قوی را به صاحب‌منصبان داخل و خارج از کشور القا می‌کرد که هدف مائو از انتخاب وانگ به ریاست، فراهم کردن مقدمات کاندیداتوری او برای رهبری حزب و جانشینی مائو در آینده است. اهمیت و نقش وانگ از دو ماه قبل، هنگامی که او به عنوان نماینده کمیته مقدماتی که وظیفه معرفی اعضای جدید کمیته مرکزی را بر عهده داشت نزد رهبران حزب آشکار شده بود. او همچنین به عنوان مسئول آماده‌سازی قانون اساسی جدید و ارائه گزارش آن به کنگره منصوب شد که دنگ در کنگره هشتم حزب در ۱۹۵۶ آن را بر عهده داشت. در کنگره هشتم حزب در ۱۹۵۶، دنگ نامزد محتمل برای جانشینی مائو محسوب می‌شد. همچنین در اولین پلنوم، وانگ هونگ‌ون، به عنوان نایب رئیس حزب معرفی شد که از لحاظ قدرت حزبی بعد از مائو و چوئن لای قرار می‌گرفت. در این شرایط دیگر مقامات، دیپلمات‌ها و مطبوعات خارجی به شایعه جانشینی احتمالی وانگ هونگ‌ون در آینده دامن زدند. 

نقش دنگ در این کنگره را نمی‌توان با نقش وانگ مقایسه کرد. دنگ مجدداً به عنوان یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب پذیرفته شده بود، اما او در این هنگام نقش برجسته‌ای در کنگره نداشت. در مقایسه با کنگره‌های عادی حزب، کنگره دهم در تحمیل فشار برای تهیهٔ ساختار جدید رهبری بعد از مرگ لین بیائو شدیداً تلاش می‌کرد و درصدد حذف متحدان و نزدیکان لین بیائو بود. کنگره فاقد نمای کلی و جامع موضوعات مورد بحث در هشتمین کنگره حزب در ۱۹۵۶ و حتی کنگره نهم بود که لین بیائو در آن نقش کلیدی داشت. در قیاس با کنگره نهم حزب که بیست‌وچهار روز به طول انجامید، سخنرانی وانگ هونگ‌ون و چوئن لای کم‌تر از یک ساعت به طول انجامید که به مراتب کم‌تر از سخنرانی‌های عادی و انجام‌گرفته در کنگره‌های پیشین حزب بود. این کنگره نشانی از پایان عصر لین بیائو، با معرفی اعضای جدید کمیته مرکزی بود؛ با این حال کنگرهٔ مذکور فاقد برنامه مشخص و تدوین‌شده بود. کنگره تمرکز و کانون توجه خود را به سه موضوع معطوف کرده بود: اول، نکوهش و تقبیح لین بیائو، سپس اصلاح و مبارزه با متحدان و پیروان لین بیائو و در آخر برنامه اقتصادی سال ۱۹۷۳. (۷۱) تقریباً نیمی از گزارش سیاسی و قرائت‌نامه چوئن لای به انتقاد و تقبیح لین بیائو مربوط می‌شد. به هر حال در مورد جزئیات برنامه اقتصادی بحث نشد، چون وضعیت اقتصادی همچنان در حالت نابسامانی قرار داشت و رهبران زمان کافی برای ارائه طرح‌های دقیق همراه با جزئیات برای دو سال باقی‌مانده برنامه پنج‌ساله جاری (۱۹۷۴__۱۹۷۵) نداشتند.

نظرات کاربران

کتاب باز
۱۴۰۰/۰۷/۲۷

لطفا در طاقچه بی نهایت بذارید

Çelik
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

این کتاب درباره مردی بود که چین رو از کشوری عقب مونده،استعمار زده،کمونیستی و با اقتصاد بسیار ضعیف تبدیل به ابر قدرت جهانی امروز کرد. این کتاب درباره یکی از بزرگترین رهبران سیاسی عمل گرای تاریخ بشر دنگ شیائوپینگه. اگر

- بیشتر
majid001
۱۴۰۲/۱۰/۱۲

موضوع کتاب که عالی و مورد استفاده و قابل اعتماد و ارزشمند است ، اما حقیقتا ۵۱۰ هزار تومان برای یک کتاب الکترونیک که جزو علوم خیلی خاص هم نیست یقدری زیاده ، امیدوارم حداقل با درآمد عموم جامعه همخوانی

- بیشتر
Ali19683
۱۴۰۲/۰۳/۱۶

کتاب واقعا فوق العاده ای بود. می تونم بگم تجربه ای که چین در زمان دنگ تجربه کرده واقعا یک تجربه خیلی خاصه. و این که دنگ چطور تونسته در عین حفظ تمامیت ارضی و قدرت مرکزی چین رو به

- بیشتر
hoseinnn
۱۴۰۳/۰۲/۰۸

لطفا در طاقچه بینهایت قرار بدید

وحید
۱۴۰۰/۱۰/۲۷

از ضعیف‌ترین کتاب‌های سرخ نشر ثالث. ترجمه جالب نیست. ایرادهای فراوان دارد. مطالب زیاده از حد کش آمده و کتاب بی‌مورد حجیم شده است.

فرح بشیری
۱۴۰۱/۰۳/۱۹

دزدزیه پول ها ۱۰ برابر ازتون کم میشه اعتماد نکنید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
دنگ هنگامی که میزبان مذاکره با رؤسای یکی از دانشگاه‌های آمریکا بود، خطاب به آن‌ها گفت: «من هرگز در یک دانشگاه حضور نداشتم، اما فرض من همیشه این بوده است که از زمان تولدم در دانشگاه زندگی کرده‌ام. هیچ تاریخی برای فارغ‌التحصیل شدن وجود ندارد. بجز وقتی که من به ملاقات پروردگار خواهم رفت.»
شهریار
در کار هر کسی احتمال اشتباه و خطا وجود دارد. اگر هفتاد درصد آنچه شخصی انجام داده صحیح باشد، خیلی خوب است. اگر پس از مرگ من مردم بگویند که آنچه من انجام داده‌ام، هفتاد درصدش صحیح بوده، بسیار خوب خواهد بود.
شهریار

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲۱ صفحه

حجم

۲٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۰۲۱ صفحه

قیمت:
۵۱۰,۵۰۰
تومان