دانلود و خرید کتاب دگرپذیری رضا بابایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دگرپذیری اثر سیدمحمد صدیق قطبی‌راد

کتاب دگرپذیری

معرفی کتاب دگرپذیری

کتاب دگرپذیری، چرایی و چیستی مجموعه مقالات بزرگ‌ترین جامعه‌شناسان و اندیشمندان مختلف در خصوص جنبه‌های مختلف دگرپذیری است که به دست صدیق قطبی جمع‌آوری شده‌است.

درباره‌ی کتاب دگرپذیری

دگرپذیری یکی از موارد مورد بحث و یکی از گفتمان‌های رایج در جامعه‌ی امروزی است. بسیاری از اندیشمندان معاصر طی ساعت‌ها بحث، گفتگو و مطالعه درباره‌ی جنبه‌ها و ابعاد مختلف دگرپذیری، چرایی و چیستی آن بحث و گفتگو کرده‌اند. در کتاب دگرپذیری مقالاتی از عبدالرحمن پیرانی، محسن رنانی، مصطفی محمودیان، رضا بابایی، طارق رمضان، عبدالعزیز مولودی، محمود ویسی، جلیل بهرامی‌نیا، صلاح‌الدین خدیو و دیگران می‌خوانیم. این مقالات به جنبه‌های مختلف دیگر پذیری مانند مدارا و احترام، لزوم دیگر پذیری، مدارا، بایسته‌های فرهنگی دیگر پذیری، گستره‌ی معنایی دگرپذیری، مواجهه مطلوب با اختلافات، قرآن و فرهنگ دگرپذیری، رویارویی سنجیده با تنوع‌ها، حقوق غیر مسلمانان در جوامع اسلامی و ... می‌پردازند.  

کتاب دگرپذیری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

اگر از مطالعه کتاب‌های جامعه‌شناسی لذت می‌برید و دوست دارید مطالب معتبر و مفیدی پیرامون محبث دگرپذیری، چرایی و چیستی بخوانید، این کتاب یک گزینه‌ی عالی برای شما است.

بخشی از کتاب دگرپذیری

مشاهده و درک آگاهانه و عقلانی ِ ضرورت تنوع و کثرت انسان‌ها و راه‌ها و مسیرهای زندگی وی صرفا نقطه‌ی آغازین این چالش است اما هرگز کافی نیست. مواجهه با این تکثر مستلزم آنست تا از ایده‌های ایده‌آل و صرفا عقلانی خود دست بکشیم و وارد جهان واقعی شویم؛ نیازمند آنست تا خودمان را از حصر گتوی ذهن اصیل و امن خود برهانیم تا بتوانیم وارد جهان احساسات طبیعی، قوی و حتی گاهی خطرناک خود بشویم؛ نیازمند آنست تا از محدوده‌ی نظم کنترل شده‌ی ذهن خارج شده و وارد تنش‌ها و آشفتگی‌های قلب (احساس) شویم؛ و خلاصه اگر بخواهیم ساده بگوییم باید به عمق احساساتمان وارد شویم. زندگی و مواجهه با دیگری با تمام اختلافاتش در رنگ پوست، لباس، اعتقاد، رفتار، سنت، وضعیت روانی و منطق، ما را به خودمان، به ذهنیت‌ها و رفتارهایمان برمی‌گرداند. همه چیز تحت کنترل اذهان ما نیست: ممکن است یقین‌ها و رفتارهای ما دستخوش آشفتگی شوند اما احساساتمان واکنش نشان داده و خود را بیان می‌کنند. احساسات، خارج از سالنهای سخنرانی به راحتی ما را در اختیار خود می‌گیرند. دیگری، همه‌ی دیگری‌ها و همه‌ی اختلافات آشکار و مفروض، هم جنبه‌ی روشن و هم بعد تاریک انسانیت ما را آشکار می‌کنند. هنگامی که به نظر می‌رسد «دیگری‌ها» مطمئن و آرام هستند درحالیکه ما نسبت به حقایقمان مردد هستیم؛ هنگامی که حضورشان، فضای زندگی و عاداتمان را آشفته می‌کند؛ هنگامی که آنها شغل‌های موجود و محدود را تصاحب می‌کنند؛ هنگامی که موفقیتشان، مشکلات و حتی فقرمان را به ما یادآوری می‌کند و... آنگاه احساساتی در ما برانگیخته می‌شوند که همانند غریزه‌ی بقا در حیوانات است. در این هنگام عموما واکنش‌ها غیرقابل کنترل است: تمام کلماتمان بی‌معنی می‌شوند و به طبیعت بدوی خویش بازمی‌گردیم.

ما باید با احساسات، گرایش‌های قلبی و واکنش‌های درونیمان که ذهنمان را با ترس، شک، انکار و تصعب محصور می‌کند، روبه‌رو شویم. نژادپرستی مبتنی بر نظریه‌های عقلانی صرف، عمدتا پدیده‌ای کمیاب و نادر است. انکار آگاهانه یا ناآگاهانه‌ی دیگری اغلب ناشی از شک، ترس، عدم امنیت و عادات آشفته و سرکوب شده ایست که با حس واقعی یا خیالی رقابت بر سر رفاه و قدرت ترکیب شده است: مشکلات روزانه‌ی مهاجرت، بیکاری، فقر، محرومیت، قربانی شدن و.... ما در مرکز انسانیت و زندگی هستیم: ما احتمالا نژادپرستان و جزم‌اندیشان را از جایگاه عافیت‌طلبانه‌ی خویش تحقیر و محکوم می‌کنیم؛ اما بی‌انصافی است که ترسها و شک‌های ناخودآگاه آنان را در نظر نگیریم؛ همان ترس‌هایی که در موقعیت‌های انضمامی سبب انکار و طرد دیگری می‌شود.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۴ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۷۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان