دانلود و خرید کتاب ایده‌ی عالی مستدام چیپ هیث ترجمه سید رامین هاشمی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ایده‌ی عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام اثری نوشته چیپ هیث و دن هیث است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا ایده‌های مختلفی را که برای کار کردن به ذهنتان می‌آید، قدرتمند کنید، پروبال بدهید و آن را به شکلی تاثیرگذار مطرح و پیاده کنید.

این کتاب در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز قرار دارد. شما می‌توانید این اثر را با ترجمه سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی بخوانید.

درباره کتاب ایده عالی مستدام

کتاب ایده عالی مستدام در اصل کتابی است برای پرورش ایده‌ها و افکاری که ارزش ماندگار شدن را دارند. ما در موقعیت‌های مختلفی در زندگی قرار می‌گیریم. ممکن است فکری به سرمان بزند که جرقه اولیه راه‌اندازی یک کسب‌وکار باشد، یا بخواهیم سازمانی را گسترش و توسعه دهیم، ممکن است حرف‌هایی داشته باشیم که برای بسیاری از افراد ارزشمند باشد و در نهایت ممکن است به فکر محصولاتی افتاده باشیم که تولید آن بتواند موفقیتی تضمین شده برای ما به ارمغان بیاورد. اما چطور می‌توانیم حرف و فکرمان را طوری بیان کنیم که برای دیگران هم به همان اندازه‌ ارزشمند باشد که برای ما ارزشمند است؟

چیپ هیث و دن هیث در کتاب ایده عالی مستدام به ما شش روش یاد می‌دهند که کلید ماندگار کردن ایده‌های ارزشمند است. اولین قدم سادگی است؛ در هر ایده‌ای که به ذهنمان می‌رسد، باید نقاط اضافی را حذف کنیم تا سخن اصلی و هسته‌ فکری مشخص شود. در قدم دوم باید به دنبال حرف تازه‌ای باشیم و برای افرادی که به شنیدن حرفمان آمده‌اند، سخن غیرمنتظره‌ای در آستین داشته باشیم. در قدم سوم باید اطمینان پیدا کنیم که حرفی که می‌زنیم ملموس است و ایده ما قابلیت اجرایی شدن دارد.

قدم چهارمی که برای ماندگار کردن ایده برمی‌داریم، این است که به ایده‌مان اعتبار ببخشیم و آن را قابل باور کنیم. یعنی اگر کسی نیاز به اجرایی کردن ایده داشت، بتواند آن را آزمایش کند تا برایش قابل باور و معتبر شود. قدم پنجم، به توضیح نقش احساسات و عواطف در بیان ایده می‌پردازد. ما در حین ارائه ایده باید کاری کنیم تا افراد بتوانند اهمیت آن را دریابند و از سوی دیگر، احساساتشان درگیر آن شود. قدم ششم و قدم آخر از توانایی ما در داستانی بیان کردن ایده صحبت می‌کند. بسیاری از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از ابزار داستان‌گویی برای مخاطبانشان می‌توانند توجه آن‌ها را به خود جلب کنند. در صورتی که ما نیز بتوانیم داستانی را برای ایده‌مان روایت کنیم، به ماندگار شدن آن کمک کرده‌ایم.

نویسندگان کتاب ایده عالی مستدام برای ماندگار کردن ایده از کلمه موفقیت (SUCCES) استفاده کرده‌اند. با کنار هم قرار دادن مراحل مختلف به این موفقیت دست پیدا کنیم. این مراحل که توضیح دادیم، به این ترتیب هستند: سادگی (Simple)، غیرمنتظره بودن (Unexpected)، ملموس بودن (Concrete)، معتبر بودن (Credible)، احساسی بودن (Emotional) و داستانی بودن (Stories).

چرا باید کتاب ایده عالی مستدام را بخوانیم؟

کتاب ایده عالی مستدام به ما کمک می‌کند تا ایده‌هایمان را به شکلی موثر بیان کنیم. فرقی نمی‌کند کسب‌وکار کوچکی داریم که دوست داریم توسعه پیدا کند و یا یک کار خیلی بزرگ را اداره می‌کنیم، سخنران هستیم، به عنوان ایده‌پرداز مشغول به کاریم یا باید به طور مرتب با آدم‌های مختلف گفتگو، بحث و مشاوره داشته باشیم، این کتاب می‌تواند برای ما مفید باشد. چراکه به ما کمک می‌کند تا ایده‌ها و افکارمان را به درستی پرورش دهیم و آن را به صورتی بیان کنیم که تاثیرگذار باشد.

به طور کلی راهکار ماندگار کردن ایده‌های مختلف، عملی کردن آن است. اگر می‌خواهیم ایده‌هایی ماندگار داشته باشیم، کتاب ایده عالی مستدام همان چیزی است که به دنبالش هستیم.

خواندن کتاب ایده عالی مستدام را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر در فکر راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی خودتان هستید، اگر ایده‌پردازی می‌کنید و یا به هرنحوی دوست دارید پیامی را به دیگران برسانید، کتاب ایده عالی مستدام برای شما مناسب است.

درباره چیپ هیث

چیپ هیث (Chip Heath)، کارآفرین، نویسنده و استاد دانشگاه آمریکایی، در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمد. او درحال حاضر مشغول تدریس در دانشکده بازرگانی شیکاگو است و تابه‌حال چهار کتاب پرفروش نوشته است. برای آگاهی از فعالیت‌ها و کتاب‌هایشان می‌توانید به وبسایت شخصی‌اش مراجعه کنید.

درباره دن هیث

دن هیث (Dan Heath)، سخنران، عضو هیئت علمی دانشگاه دوک و نویسنده آمریکایی، در سال ۱۹۷۳ به دنیا آمد. است. او برادر چیپ هیث است. کتاب‌هایی که این دو برادر به همراه یکدیگر نوشته‌اند، در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز جا گرفته‌اند. دن هیث در سال ۲۰۱۸ میزبانی فصل اول پادکست انتخاب‌شناسی (Choiceology) را قبول کرد که درباره اقتصاد و رفتارهای اقتصادی بود.

بخشی از کتاب ایده عالی مستدام

در ذهن خود فردی را تصور کنید که در رسیدن به ایده‌ها توانمند است. آیا فرد خاصی را در ذهن خود دارید؟ هنگامی‌که از دیگران خواسته می‌شود به این سؤال پاسخ دهند، بسیاری از آنها پاسخ‌های کلیشه‌ای می‌دهند. از نظر آنها «باهوشِ خلاق» کسی است که در آژانس تبلیغاتی شعارها را خلق می‌کند. شاید شما هم مانند ما فردی را تجسم کنید که با موی ژل زده، لباس‌های هیپی و کلاسوری پر از نکات طنزآمیز آماده است تا همه چیز را کنار بگذارد و در اتاقی که در آن قهوه و وایت برد آماده است، جلسهٔ چهار ساعته طوفان فکری برگزار کند. شاید هم کلیشه‌ای که در ذهن خود مجسم کرده‌اید با چیزی که شرح داده شد متفاوت باشد.

شکی نیست که برخی افراد نسبت به بقیه خلاق‌ترند. شاید این‌گونه به دنیا آمده‌اند. شاید شما هیچ وقت نتوانید مایکل جردن ایده‌های ماندگار باشید. اما اساس این کتاب این است که خلق ایده‌های ماندگار چیزی است که می‌توان آن را یاد گرفت.

در سال ۱۹۹۹ گروهی از پژوهشگران مجموعه‌ای از ۲۰۰ آگهی تبلیغاتی را که بالاترین رتبهٔ به‌خاطر آوری را داشتند جمع‌آوری کردند، یعنی آگهی‌هایی که در مسابقه آگهی‌های تبلیغاتی برنده شده بودند و یا به مرحله نهایی رسیده بودند. آنها دریافتند که ۸۹ درصد آگهی‌های برنده جایزه را می‌توان به شش دسته مختلف یا الگو طبقه‌بندی کرد. این طبقه‌بندی بسیار جالب توجه است. شاید انتظارمان این است که مفاهیم خلاقانهٔ عالی، ویژگی‌های بسیار خاصی داشته باشند، یعنی ممکن است فکر کنیم که آنها محرکِ ذاتی خلاقی دارند، اما این‌گونه نیست، به نظر این شش الگوی ساده هستند که بسیار خوب کار می‌کنند.

اغلب این الگوها مربوط به اصل غیرمنتظره بودن هستند. به‌عنوان مثال الگوی پیامدهای بسیار بزرگ به نتایج فوق تصور از یک ویژگی محصول اشاره می‌کند. یکی از آگهی‌های تبلیغاتی بر قدرت سیستم صوتی اتومبیل تأکید داشت، هنگامی‌که در این سیستم صوتی آهنگ بلندی پخش می‌شد، پل با آهنگ شروع به نوسان می‌کرد و هنگامی‌که صدا بلندتر می‌شد، پل چنان به لرزش می‌افتاد که نزدیک بود فرو بریزد. شعار معروف جنگ جهانی دوم، «دهان لق کشتی را غرق می‌کند» نیز از این الگوی ساده تبعیت می‌کند. هنگامی‌که دربارهٔ پیامدهای بسیار بزرگ صحبت می‌کنیم، نباید جلزوولز کردن تخم‌مرغ را در آگهی تبلیغاتی دهه ۱۹۸۰ از یاد ببریم «این مغز شماست که معتاد شده است» (این آگهی را اَد کانسیل طراحی کرده است). این الگو در ایده‌هایی که به‌طور طبیعی ماندگار هستند نیز به چشم می‌خورد، به‌عنوان مثال داستان کشف نیروی جاذبه توسط نیوتن با افتادن سیب روی سرش.

این پژوهشگران تلاش کردند تا از این شش الگو برای طبقه‌بندی ۲۰۰ آگهی تبلیغاتی دیگر، از همان آژانس‌ها و برای همان نوع محصول، که برنده جایزه نشده بودند نیز استفاده کنند. جالب اینکه در طبقه‌بندی آگهی‌های کمتر موفق، محققان تنها توانستند دو درصد از آنها را مطابق این الگوها طبقه‌بندی کنند.

درس شگفت‌انگیز این داستان این است که آگهی‌های شدیداً خلاق بیشتر از آگهی‌های غیرخلاق پیش‌بینی‌پذیراند. این موضوع مانند گفتهٔ تولستوی است:

«همه خانواده‌های خوشبخت به هم شبیه هستند، اما خانواده‌های بدبخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند.»

تمام آگهی‌های خلاق مشابه یکدیگر هستند، اما هر آگهی ناموفق عدم خلاقیت خاص خود را دارد.

معرفی نویسنده
چیپ هیث

چیپ هیث نویسنده، استاد دانشگاه و روان‌شناس آمریکایی است. هیث متولد نوزدهم ژوئیه‌ی سال ۱۹۶۳ است. او بیشتر با کتاب‌های پرفروشش در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی، ایده‌پردازی و پیام‌سازی اصولی شناخته می‌شود. هیث مقالات متعددی نیز در مجلات علمی و نشریات شناخته‌شده‌ همچون فایننشال تیامز، واشنگتن پست، ساینتیفیک امریکن، بیزینس‌ویک و سایکولوژی تودی منتشر کرده است. چیپ هیث در تالیف اکثر کتاب‌هایش برادش دن هیث را در کنار خود داشته است.

نظرات کاربران

Hadi Najaf
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

به شش نکته مهم برای ماندگار کردن نوشته‌ها اشاره می‌کنه و هر کدوم رو به تفصیل توضیح میده. من که عاشق این کتابم و به همه توصیه می‌کنم بخونن. به خصوص اگه سر و کارتون با نوشتن باشه. خودم این کتاب

- بیشتر
محسن
۱۳۹۹/۰۱/۰۶

این کتاب در مورد ساخت تبلیغات به یاد ماندنی و به صورت کلی یک ارایه موثر صحبت میکنه و پنج ویژگی اصلی غافلگیری، احساسی، مانوس و ... را در نظر گرفته و تک تک مورد بحث قرار میده خیلی کتاب خوبیه

- بیشتر
matinzz
۱۳۹۹/۰۲/۱۷

کتابی که هم خیلی مفیده، هم مشابهش نیست. فکر میکنم هرکسی به نوبه‌ی خودش به این کتاب نیاز داشته باشه، اما اگه کارتون وابسته به تولید محتوا هستش این کتاب جزو کتاباییه که خوندنش واجبه!

Dare
۱۳۹۹/۰۱/۱۹

یه خرده کلی و درهم حرف میزنه ولی بعضی جاهاش چیزهای خیلی خوبی داشت

ali aliyari
۱۳۹۹/۱۲/۰۳

این کتاب برای کسانی که تولید محتوا میکنن یا وظیفه‌ی انتقال مطالب به دیگران رو دارن می‌تونه کاربردی باشه. البته این به این معنا نیست که با خوندن این کتاب یه محتوا نویس خوب میشید اما این کتاب می‌تونه چراغ

- بیشتر
sadeqart
۱۳۹۹/۰۳/۰۴

واقعا عالی بود اگر اهل ایده پردازی هستی باید بخونیش

Lemonia
۱۴۰۰/۰۱/۰۳

فرقی نمیکنه چه بخوایم یه مسئله ساده و پیش پا افتاده رو و چه یه مسئله علمی خسته کننده رو برای دیگران تشریح کنیم این کتاب بهتون کمک میکنه که دیگران اولا ترغیب بشن به گوش کردن به شما، دوما

- بیشتر
کاربر ۲۴۶۶۲۰۸
۱۳۹۹/۰۸/۲۳

انتشارات آریانا قلم واقعا ترجمه های خوبی ارائه کرده

Omid Angel
۱۳۹۹/۰۷/۲۹

شدیدا توصیه میشه ، بسیار متن ساده و روانی داره و ایده ای که پشت کتابه دقیقا تو خود کتاب پیاده شده : ساده ، ملموس ، داستانی ، غیر منتظره ، معتبر و ...

mohamadhajian1379
۱۳۹۹/۰۹/۱۷

کتاب خوبیه در مجموع، نگاهتون رو به اخبار و تبلیغات و اتفاقات اطراف عوض میکنه نسبتا

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴۹)
«طراح هنگامی متوجه می‌شود به نقطهٔ ایده‌آل رسیده است که چیزی برای حذف کردن نمانده باشد، نه هنگامی‌که چیزی برای اضافه کردن نمانده باشد.»
matinzz
اولین گام برای موفقیت این است: ساده باشیم. ساده بودن به معنای «ساده‌سازی سطح پایین» یا «عبارت کوتاه» نیست. برای ساده بودن نیازی نیست از کلمات یک بخشی استفاده کنید. منظور ما از ساده بودن این است که فهمیدن مغز ایده باید ساده باشد. «فهم مغز ایده» به‌معنی ساده‌سازی ایده تا دستیابی به کلیدی‌ترین جوهره آن است. برای رسیدن به مغز ایده، باید عناصر غیرضروری و نامربوط آن را وجین کرد. اما این راحت‌ترین بخش کار است. قسمت سخت کار، وجین کردن ایده‌هایی است که واقعاً اهمیت دارند، اما مهم‌ترین نیستند
ALI...
تحقیر کردن آنچه نمی‌توان به دست آورد، آسان است.
ali aliyari
به‌طور خلاصه این شش اصل چک‌لیستی برای ساخت یک ایدهٔ موفق است: داستانی ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر و احساسی
Meti & yeganeh
پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تمرین ذهنی برای هر موقعیت کمک می‌کند تا در مواجهه با آن موقعیت در محیط واقعی عملکرد بهتری داشته باشیم.
محمدرضا میرباقری
«قبل از اینکه رأی بدهید از خود بپرسید آیا وضع من از چهار سال قبل بهتر شده است؟»
رامتین
«همه خانواده‌های خوشبخت به هم شبیه هستند، اما خانواده‌های بدبخت هر کدام بدبختی خاص خود را دارند.»
رامتین
باید ایده‌هایی بسازیم که علاوه بر سادگی، عمیق و با مفهوم باشند. قانون طلایی، نهایت سادگی است: عبارتی تک جمله‌ای که آن‌قدر عمیق و با مفهوم باشد که دیگران آن را تا ابد به‌خاطر بسپارند.
بجان پور
کنجکاوی هنگامی رخ می‌دهد که ما در دانشمان شکافی حس کنیم.
محمدرضا میرباقری
هنگامی‌که چیزی را می‌دانیم برایمان تصور اینکه ندانستن آن موضوع چگونه خواهد بود بسیار دشوار است.
matinzz

حجم

۵۷۱٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

حجم

۵۷۱٫۷ کیلوبایت

تعداد صفحه‌ها

۳۷۶ صفحه

قیمت:
۹۸,۰۰۰
تومان