دانلود و خرید کتاب روان ـ اسطوره‌شناسی بهروز عوض‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب روان ـ اسطوره‌شناسی

بهروز عوض پور، ساینا محمدی خبازان و سهند محمدی خبازان، فرهنگ روان‌رنجوری‌های اسطوره‌ای را در کتابی با عنوان روان-اسطوره‌شناسی، منتشر کرده است.


درباره کتاب روان-اسطوره‌شناسی

زیگموند فروید در دسامبر سال ۱۸۹۷ میلادی عبارت جدید روان – اسطوره‌شناسی را به حیطه روان افزود. او در کتاب هنر و هنرمندان، روان بسیاری از هنرورزان را کاوید و اینطور نتیجه گرفت که: هنرورزی در اصل نوعی از انواع روان‌رنجوری است. هنرمندان نیز افرادی هستند که می‌توانند قطعاتی از این دنیای ناواقعی درونی خود را در دنیای واقعی پیرامون خود به نمایش بگذارند. گمان خود فروید بر این بود که این افراد به ژرف‌ترین لایه‌های ضمیر ناخودآگاه خود دسترسی دارند؛ او از این راه بر آن بود که ما امروزه یا باید اسطوره‌شناسی را روان‌شناسی کهن بنامیم یا این که روان‌شناسی را اسطوره‌شناسی نوین بخوانیم. نویسندگان کتاب روان-اسطوره‌شناسی اعتقاد دارند اسطوره‌شناسیِ فروید همان جنون ربانیِ افلاطون کبیر است. از منظر افلاطون جنونی که ربانی باشد به خلاقیت هنری، منجر می‌شود.

خواندن کتاب روان-اسطوره‌شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

مطالعه کتاب روان-اسطوره‌شناسی را به دانشجویان و دانش‌پژوهان رشته‌های روانشانی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

جملاتی از کتاب روان-اسطوره‌شناسی

از میان متون کلاسیک که به روایت اسطوره‌ای آدونیس پرداخته‌اند می‌توان به افسانه‌های دگردیسیِ۷۵ اوید۷۶ و کتابخانه آپولودوروس اشاره کرد. اوید روایت آدونیس را با نقل عشق مادر او به پدر خود آغاز می‌کند. مورها آن‌چنان به کینوراس دل‌بسته است که چون به وصال او نمی‌رسد خود را حلق آویز می‌کند، اما، دایه پیرش او را از مرگ می‌رهاند و چون به سبب اندوه او پی می‌برد، ترتیبی می‌دهد تا مورها نهانی با پدر خود بیامیزد. در شب سوم کینوراس چراغ می‌طلبد تا چهره عاشق بی‌قرارش را ببیند، و چون راز از پرده برون می‌افتد، شمشیر می‌کشد، مورها می‌گریزد، و نه ماه با باری که از پدر خویش بر گرفته است سرگردانی می‌کشد، آن‌گاه خسته و درمانده به درگاه خدایان می‌نالد، و آنان بر او رحم می‌آورند و او را به درختی دگردیس می‌کنند. البته مورها هنوز آن قدر وجه انسانی دارد که بتواند بگرید، و مُر خوش‌بو همان اشک‌های اوست. این میان نوزاد که هنوز در درون او زنده است به سختی از درخت خارج می‌شود و این چنین است که آدونیس زیبا زاده می‌شود.

برای مطالعه‌ی جمله‌های بیشتری از کتاب روان-اسطوره‌شناسی، بخش نمونه کتاب را رایگان دانلود کنید.

اسطوره و نماد در ادبیات و هنر
ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق
نمادشناسی تطبیقی ۴: طبیعت و جهان
حیدر شجاعی
نماد شناسی تطبیقی ۲: جانوران
حیدر شجاعی
اسطوره، رویا، راز
میرچا الیاده
اسطوره‌کاوی عشق در فرهنگ ایرانی
بهمن نامور مطلق
نقد ادبی با رویکرد اسطوره‌شناختی
ابوالقاسم اسماعیل‌پور
نمادشناسی تطبیقی ۱: انسان (صفات، ویژگی‌ها، ابزار، متعلّقات و...)
حیدر شجاعی
اساطیر و تصوف
کورش گودرزی
اسطوره و واقعیت
میرچا الیاده
عقده مادر و روابط زن و مرد
رابرت جانسون
افسانه‌های پهلوانی ایران؛ (جلد چهارم)
حسن ذوالفقاری
چهار مقاله‌ی یونگی
ماری لوییز فن فرانتس
هزارتوی آزمون های دشوار
میرچا الیاده
اسطوره، ادبیات و هنر
ابوالقاسم اسماعیل‌پور
روان اسطوره شناسی های هنری
بهروز عوض‌پور
اسطوره و اسطوره‌شناسی نزد جوزف کمبل
بهمن نامور مطلق
درآمدی بر اسطوره شناسی
بهمن نامور مطلق
افسانه‌های پهلوانی ایران؛ (جلد دوم)
حسن ذوالفقاری
ناخودآگاه در نمایشنامه های شکسپیر
مارتین برگمن

نظرات کاربران

سوفیا
۱۳۹۹/۰۱/۱۵

من نسخه چاپی کتاب را دارم. کتابی بسیار عالی در زمینه اسطوره شناسی است. دقت بالا و تحلیل های بسیار خوب از نقاط قوت کتاب است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
در نزد فروید این که پیرنگ سه مورد از شاه‌کارهای تاریخ ادبیات جهان، اُدیپ‌شاهِ سوفوکل و هملتِ شکسپیر و برادران کارامازوفِ داستایوفسکی، بر روایت اسطوره‌ای اُدیپوس استوار است، هرگز نمی‌تواند از سر اتفاق بوده باشد.
علی حاجیان زاده

حجم

۵۱۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۵۹ صفحه

حجم

۵۱۰٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۵۵۹ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان