دانلود و خرید کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه سیسلی پری ترجمه محسن یلفانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه اثر سیسلی پری

کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه

نویسنده:سیسلی پری
امتیاز:
۳.۶از ۳۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه

کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه نوشتهٔ سیسلی بری و ترجمهٔ محسن یلفانی است. نشر روزبهان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، دربارهٔ تقویت و پرورش بیان به‌عنوان یکی از ابزارهای کارِ بازیگران است. کتاب، افزون بر توضیحاتی در این‌باره، تمرینات گوناگونی را نیز در اختیار خوانندهٔ خود قرار داده است که برای جلسات تمرین بازیگران تئاتر مناسب است. این کتاب، در دانشگاه‌های ایران نیز مورد توجه و تدریس قرار گرفته است.

درباره کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه

کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه با این پیش‌فرض به‌وسیله‌ محسن یلفانی ترجمه شده است که: بازیگران و حتی صداپیشگان ایرانی اغلب قادر نیستند از صدای خود به نحوی کارا و ماهرانه استفاده کنند؛ تا آنجا که گاه به نظر می‌آید در صحنه زیرِ بار گفتار خود دست‌وپا می‌زنند و تقلا کنان و نفس‌زنان سروته جمله‌ها را هم می‌آورند. آنها به علت کار زیاد و تکراری، به بیانی قالبی و تصنعی گرفتار آمده‌اند و حتی آهنگ گفتارشان، تحت‌تأثیر جمله‌های ترجمه‌ای و بیان بازیگران خارجی و نیز به علت نبود احساس و توجه نداشتن به معنای آنچه می‌گویند، حال و هوای ایرانی خود را ازدست‌داده است.

مطالب این کتاب، ترجمهٔ آزاد گلچینی از کتاب «صدا و هنرپیشه»، نوشتهٔ سیسلی بری، معلم پرتجربهٔ بیان و صدا است. خانم بری هنگام نوشتن این کتاب مربی «گروه سلطنتی شکسپیر» (از بهترین گروه‌های تئاتری انگلستان) بود.

پرورش صدا، شیوه‌های تنفس و شل کردن عضلات، صدای کامل، شعرخوانی و به‌کارگرفتن صدا مطالبی هستند که سیسیلی بری در کتاب خود به آنها پرداخته است.

ناگفته نماند مترجم کتاب، محسن یلفانی، بخش‌هایی از نمونه‌ها، مثال‌ها و تمرین‌های کتاب را برای راحتی و استفادهٔ مفیدتر مخاطب ایرانی، تغییر داده و از مثال‌های ملموس فارسی استفاده کرده است.

خواندن کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران بازیگری و افرادی که به تقویت قدرت بیان خویش علاقه دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخش‌هایی از کتاب پرورش صدا و بیان هنرپیشه

«بیش از ۲۵ سال پیش شادروان ملک‌الشعرای بهار در کتاب گرانمایه‌اش، سبک‌شناسی، ضعف نحوهٔ سخنگویی ما را امری کلی دانست و از «ضایع‌شدن آهنگ صدای ما» و وجود «الحان عاجزانه و صوت‌های نازک و شکسته‌بسته و حروف جویده‌جویدهٔ مظلومانه و حیلتگرانه»‌ در آن سخن گفت، و از قول مردی «فاضل» نقل کرد که مردم ما «به‌جای سخن‌گفتن ناله می‌کنند». بهار، در ضمن «کودکان و جوانان و نیز بانوان و دوشیزگان» را دعوت کرد تا به ورزش صدا بپردازند و «طریق سخنگویی درست و فصیح را با آهنگ استوار و متین و جذابی» بیاموزند.»

***

«مفیدترین بخش این کتاب تمرین‌های آن است، زیرا از راه اجرای منظم و مستمر تمرین‌هاست که شما آگاهی خود را نسبت به صدایتان افزایش می‌دهید و آن را قوی‌تر، آماده‌تر و کاراتر می‌کنید. تمرین‌ها نوعی تدارک‌اند که علاوه بر تقویت فیزیکی صدا، به شما کمک می‌کند تا کیفیت اجرایی متن یا گفتار را بهتر درک کنید. این تدارک شما را به مرحله‌ای می‌رساند که در آن می‌توانید در برابر هر موقعیتی واکنشی خودبه‌خودی نشان‌دهید. شما به‌عنوان بازیگر، فقط هنگامی که در حالت آمادگی قرار دارید می‌توانید به‌صورت بخشی از اکسیون نمایش درآیید__ و اکسیون در هر لحظه از جریان پیشرفت خود تازه است؛ به دیگر سخن، شما مجبور نیستید که هر بار خود را از روی صحنه بیرون بکشید و دربارهٔ این سؤال که «چگونه باید این قسمت را اجرا کنم؟» فکر کنید؛ شما آن «قسمت» را اجرا می‌کنید همان‌گاه که پیش‌می‌آید، زیرا صدای شما کاملاً آزاد و آماده است. هدف از انجام تمرین‌ها فقط کسب اطلاعات فنی نیست بلکه آزاد و آماده‌ترکردن شماست؛ درعین‌حال، انجام تمرین‌ها باعث خواهدشد که شما دانش بیشتری دربارهٔ خود، به‌عنوان یک بازیگر، کسب کنید و برداشت‌تان را از بازیگری غنی‌تر سازید.

کار پرورش صدا را می‌توان سه مرحله دانست: در مرحلهٔ نخست، شما تمرین‌هایی برای شل‌کردن عضلات (Relaxation، حالتی که در آن عضلات هیچ‌گونه فرمانی از مغز دریافت نمی‌کنند و کاملاً رها و شل‌اند)، تنفس، تقویت عضلانی لب و زبان انجام می‌دهید. این تمرین‌ها شما را آزاد و آماده می‌کند و صدای‌تان را تقریباً هم‌زمان با انجام آن‌ها، باز می‌کند. بر اثر انجام این تمرین‌ها قدرت (با تلاشی کمتر) و قاطعیت بیشتری در خود می‌یابید؛ نُت‌هایی در صدا تشخیص می‌دهید که پیش از این از آن‌ها آگاهی نداشتید و تشخیص این نُت‌ها برای شما تعجب‌آور است. مرحلهٔ نخست تشویق‌کننده است و از آن نظر اهمیت دارد که امکانات بالقوهٔ صدای‌تان را آشکار می‌کند. شما می‌توانید نتیجهٔ تمرین‌ها را هنگام شعرخوانی و متن‌خوانی__ که از آن‌ها نیز برای گسترش صدای خود و حساس‌ترکردن آن استفاده می‌کنید__ ملاحظه نمایید.»

نظرات کاربران

محسن
۱۴۰۰/۰۱/۱۴

کتاب کاربردی و روانی است برای کسانی که می‌خواهند صدایشان را تقویت کنند. کتاب برای پرورش صدای بازیگران و هنرپیشه‌ها نوشته شده اما تمریناتش می‌تواند برای کسانی که دوست دارند کیفیت صدایشان را بهبود دهند هم مناسب است. ترجمه‌اش هم روان

- بیشتر
فرزاد
۱۳۹۹/۰۳/۱۲

متاسفانه شکل‌های کتاب نیست :/ این کتاب یه سری تمرین داره که با شکل نشون داده شده ولی نه تو نسخه آی‌او‌اس اپلیکیشن شکل‌ها میاد نه تو نسخه وب :/

parsa khalaj
۱۳۹۹/۰۳/۰۱

کاشکی حداقل توی نمونه بخش فهرست میزاشتن که من نوعی با دیدن نمونه بدونم دقیقا قرار چه چیزهایی در این کتاب بخونم

مهران
۱۳۹۸/۰۷/۰۲

سلام من نمونه کتاب خوندم ، خواستم بخرم اما تو نمونه کتاب شکل نبود ی جایی نوشته بود شکل ۱ اما شکل نبود فقط متن بود !!!مننون میشم پاسخ بدید تا مطما شم و بخرم منتظرم

شیرین نگار
۱۳۹۹/۰۵/۲۱

خیلی ساده و ابتدایی..اینجور کتابها باید حتما با یک مدرس آموزش داده بشن. از روی متنِ تنها نمیشه تمرین‌ها رو انجام داد

کاربر ۷۰۶۰۳۳۱
۱۴۰۲/۰۷/۰۳

کتاب در قسمتهایی کلا اشتباه نوشته شده، نسبت به نسخه های چاپی، مثلا جای ابیات شعر جابجا هست، مصرع ها مشکل دارند، در کل افتضاح بود و برای کلاسی که میخواستم کای اذیت کرد و مجبورم برم کتاب چاپی بخرم،

- بیشتر
sadegh.sh
۱۴۰۰/۰۵/۰۷

با اینکه تمرین های های عملی خوبی در آن جای گرفته، اما شعر های آورده ناقص هستند. نمیدانم در نسخه ی چاپی هم چنین است یا نه. اما شعر های رستم و اشکبوس، عقاب و خنجر کامل نیستند و انگار

- بیشتر
نیلوفر معصومی
۱۳۹۹/۱۰/۰۶

سلام من این کتاب رو اشتباها بعنوان هدیه از اینجا خریدم و خارج شدم چطور میتونم داشته باشم توی کتابخونه طاقچه خودم؟

کاربر ۲۴۱۸۸۲۱
۱۳۹۹/۰۸/۱۰

خیلی ممنونم از برنامه خوبتون ،و ارائه کتاب های مورد نیازمون .

کاربر ۱۴۰۸۹۹۱
۱۳۹۹/۰۷/۱۱

من این کتاب روخریدم ولی الان برام بازنمیشه دوباره زده خرید😒چه وضعشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
شما صدای خود را آن‌چنان‌که دیگران آن را می‌شنوند، نمی‌شنوید. این امر دو علت دارد: یکی آنکه شما بخشی از صدای خود را از طریق هدایت استخوانی و لرزش‌های درون جمجمه دریافت می‌کنید؛ دلیل دیگر، این است که شما صدای خود را به‌طور ذهنی می‌شنوید، یعنی آنچه می‌شنوید از یک‌سو آمیخته است با تصوری که از صدای خوب و مناسب دارید و از سوی دیگر با مفهوم و مطلبی که می‌خواهید بگویید.
محسن
صدای انسان نسبت به آنچه در اطرافش می‌گذرد، به‌شدت حساس است. از همین‌روست که گفتار مردمی که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند معمولاً کندتر و موسیقایی‌تر از گفتار مردم شهرهای بزرگ است.
محسن
بیش از ۲۵ سال پیش شادروان ملک‌الشعرای بهار در کتاب گرانمایه‌اش، سبک‌شناسی، ضعف نحوهٔ سخنگویی ما را امری کلی دانست و از «ضایع‌شدن آهنگ صدای ما» و وجود «الحان عاجزانه و صوت‌های نازک و شکسته‌بسته و حروف جویده‌جویدهٔ مظلومانه و حیلتگرانه»‌ در آن سخن گفت، و از قول مردی «فاضل» نقل کرد که مردم ما «به‌جای سخن‌گفتن ناله می‌کنند». بهار، در ضمن «کودکان و جوانان و نیز بانوان و دوشیزگان» را دعوت کرد تا به ورزش صدا بپردازند و «طریق سخنگویی درست و فصیح را با آهنگ استوار و متین و جذابی» بیاموزند.
zahra.n
گلو، ناحیه‌ای است که در آن، هنگام سخن‌گفتن نباید هیچ‌گونه فشار یا زحمتی احساس شود.
اندیشه
هنرپیشه نباید صدای خود را مانند یک وسیله__‌ مثلاً یک ساز__ تلقی کند؛ یعنی چیزی خارج از وجود خودش که می‌توان کارهای ماهرانه‌ای با آن انجام‌داد، زیرا در این صورت، صدا کیفیتی متظاهرانه و خودنمایانه پیدا خواهدکرد.
محسن
هرچه به بیان اندیشهٔ خود کمتر مایل باشید، عضلات خود را ضعیف‌تر به‌کارمی‌اندازید. این نکته دربارهٔ میزان اعتمادبه‌نَفَس نیز صادق است، اما در مورد تنبلی به‌ندرت مصداق دارد. گذشته از این موارد، در برخی افراد سرعت اندیشیدن از سرعت سخن‌گفتن بیشتر است؛ از این رو کلمه‌ها را شکسته‌بسته ادامی‌کنند. باید دقت کرد که هنگام سخن‌گفتن، همهٔ منظور ذهنی به عمل فیزیکی تبدیل شود.
احمد
یک بار دیگر، به شباهت تولید صدا به‌وسیلهٔ انسان و به‌وسیلهٔ ویولن توجه کنید. کیفیت صوت ویولن به این عوامل بستگی دارد: جنس سیم‌ها و میزان کشیدگی آن‌ها؛ نحوهٔ به‌کاربردن آرشه؛ شکل و جنس جنبهٔ تشدیدکننده. دربارهٔ صدا، نَفَس در حکم آرشه است و نباید زیاد شدید باشد، زیرا صوت را نازک خواهدکرد و به آن امکان تشدید نخواهدداد. هم‌چنین نَفَس نباید زیاد ضعیف یا کم باشد؛ چراکه حالتی حلقی و خفه به صدا می‌دهد. پس نَفَس باید به‌اندازه و دقیق باشد و تمامی آن برای ایجاد صوت به‌کاررود. تارآواها، که در مثال ما معادل سیم‌های ویولن هستند، در کنترل مستقیم ما نیستند
zahra.n
آگاهی بر اندیشه یا مفهوم نهفته در گفتار به اندازهٔ توانایی فیزیکی (نَفَس) برای بیان آن اهمیت دارد.
محسن
مزرع سبز فلک دیدم و داس مَه نو یادم از کِشتهٔ خویش آمد و هنگام درو در مصراع اول، صحنهٔ حادثه با دو تشبیه دلنشین و مؤثر __ آسمان به مزرعهٔ سبز و ماه نو به داس__ در برابر ما گسترده می‌شود. در مصراع دوم شاعر از راه همخوانی__ آسمان سبز به کشتهٔ خویش و داس مه نو به هنگام درو __ به خود می‌اندیشد و از خود می‌گوید.
iman ghezelbashan
نَفَس در حکم آرشه است و نباید زیاد شدید باشد، زیرا صوت را نازک خواهدکرد و به آن امکان تشدید نخواهدداد. هم‌چنین نَفَس نباید زیاد ضعیف یا کم باشد؛ چراکه حالتی حلقی و خفه به صدا می‌دهد. پس نَفَس باید به‌اندازه و دقیق باشد و تمامی آن برای ایجاد صوت به‌کاررود.
اندیشه

حجم

۵۳۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۶۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

حجم

۵۳۲٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۶۵

تعداد صفحه‌ها

۱۸۰ صفحه

قیمت:
۹۰,۰۰۰
تومان