دانلود و خرید کتاب شکوه تربیت مریم سلیقه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شکوه تربیت اثر مریم سلیقه

کتاب شکوه تربیت

نویسنده:مریم سلیقه
انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب شکوه تربیت

تربیت نسبت به انسان به منزلهٔ نور است که ظهور و بروز هر چیز به آن وابسته است. در واقع در میان همهٔ موجودات تنها انسان آمادگی لازم برای تربیت پذیری را دارد و این مساله زمانی میسر است که (آدمی) در دایره آموزش‌ها و تعالیم مربوطه قرار گیرد و عوامل تربیتی در جهت هدایت و راهنمایی او به درستی انجام وظیفه کنند و نکتهٔ مهم اینکه هدف تعلیم و تربیت پرورش شخصیتی است که بتواند بر خود تسلط پیدا کند یعنی اینکه تمایلات و عواطف خود را زیرنظر قرار دهد و طبق معیارهای منطقی و عقلی عملی نماید. و تسلط بر خود و ادارهٔ خود داشته باشد. کتاب «شکوه تربیت» کتابی درباره و در ضرورت تربیت آدمی است. مریم سلیقه مولف این اثر در سه فصل آن درباره ضرورت تربیت، نگرش و رفتار والدین در تربیت‌پذیری فرزندان و جایگاه تربیت و تفاوت‌هایش با امر تعلیم سخن می‌گوید. او هفت اصل را درباره تربیت کودکان در این اثر برمی‌شمارد، اصولی همچون ارتباط با کودک، توجه به نیازهای او، مقایسه نکردنش با دیگران و.... مطالعه این اثر کمک شایانی به خانواده‌ها در تربیت فرزندان سالم و شایسته خواهد کرد.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
د و آموزش و پرورش کلید فتح آینده است
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
اصولا کودکان از طریق کنش‌های متقابل با والدین، معلمان و همسالانشان به اهمیت مسئول بودن پی می‌برند و این کنش‌های متقابل شامل انتظاراتی است که از کودک می‌توان داشت و این که او باید یاد بگیرد روز به روز به نحوی مناسب‌تر و مؤثرتر به آنها پاسخ دهد.
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
زمینه‌های تربیت فرزندان عبارتند از خانه، مدرسه و جامعه. اثر هر یک از این زمینه‌ها بیش‌تر باشند فرزندان تربیتی به تناسب همان زمینه خواهند داشت.
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
نگارنده تأکید می‌کند پدر و مادری که نتوانند فرزندان خود را خوب تربیت کنند بیش از همه خودشان دچار رنج و ناراحتی خواهند شد پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرموده‌اند: رحمت خداوند از آن پدر و مادری است که برای فرزند خود سرمشق نیکویی هستند اصولا سرزنش و ملامت نوجوانان و جوانان بسیار خطرناک است و آتش لجاجت آنها را شعله‌ور می‌کند.
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
البته ناگفته نماند اگر قرار است که کودکان منضبط شوند باید از آغاز با آنان قاطع بود بسیاری از والدین به نوازش کودکان خود می‌پردازند و در برابر هر هوس آنان تسلیم می‌شوند آنان می‌اندیشند که چنین گذشت و چشم‌پوشی ایرادی ندارد زیرا کودکان آنان هنوز کوچک هستند. که این والدین از درک آن عاجزند این است که مشکل بتوان به عادات اولیه فائق آمد. در واقع کودکانی که دریابند می‌توانند هرچه بخواهند به سادگی به وسیلهٔ تقاضا یا گریه به دست آورند هیچگاه این عادت را فراموش نخواهند کرد پس والدین نباید هیچگاه زمانی که کودکان چیزی می‌خواهند که موردنیاز آنان نیست به خواستهٔ آنان وقعی نهند کودکان باید بیاموزند که آنان تنها زمانی نتیجه مطلوب می‌گیرند که چیزی بخواهند که والدین آنان آن چیز را مناسب تشخیص می‌دهند.
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
در واقع میزان محبت کودک به مقدار محبتی که از دیگران دیده است بستگی دارد محبت در حقیقت کنشی متقابل است که مطلوب بودن آن به متقابل بودن آن بستگی دارد چنانچه کودک در خانه با بی‌اعتنایی و رفتاری سرد مواجه باشد به انسانی به اصطلاح "بی‌عاطفه" تبدیل می‌شود یا آن‌که مهر و محبت خود را معطوف بیگانگان می‌سازد. از سوی دیگر، مهر و محبت بیش از اندازه نیز همانند بی‌اعتنایی و سردی در کودکان تاثیر نامطلوبی بجا می‌گذارد. دوست داشتن بیش از اندازه والدین می‌تواند باعث آن شود که کودک هیچ رابطهٔ دوستی با همسالان خود برقرار نکند. نکتهٔ دیگر اینکه خونسردی و سکوت دائمی والدین کانون سرد و بی‌فروغ و خالی از محبت و مهر و نوازش آنان اثر شومی در کودکان و نوجوانان به جا می‌گذارد در واقع افرادی که از نوازش مادری و محبت پدری محروم بوده‌اند از این محرومیت رنج فراوان می‌برند (احدی، ص ۴۳، ۱۳۷۸).
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
نکتهٔ مهم دیگری که لازم است به آن اشاره کرد اینکه والدین به طور معمول در پرورش کودکان خود از همان شیوه‌ای سود می‌جویند که در مورد خودشان اعمال شده است. چنان‌چه پدر و مادر به شیوهٔ یکسانی پرورش یافته باشند در انتخاب شیوهٔ پرورش برای کودک خود مشکلی نخواهند داشت اما چنان‌چه شیوهٔ پرورش آنان یکسان نباشند در انتخاب شیوهٔ پرورش برای کودک خود دچار اختلاف شده ناگزیر از تعدیل نظرات خود هستند اگرچه افراد در دوران نوجوانی نسبت به رفتارهای والدینشان اعتراض می‌کنند اما در کودکی از رفتارهای هم‌جنسشان الگوبرداری کرده‌اند و ضمن ثبت و ضبط آن در ضمیر ناخودآگاهشان در سنین بزرگسالی آن رفتارها را عینا تکرار می‌کنند اینجاست که اهمیت تربیت دوران کودکی برای ما آشکار می‌شود. بنابراین باید گفت مردان بیشتر از رفتارهای پدرانشان پیروی می‌کنند در حالی که زنان شیوه‌های تربیتی نوین را بر می‌گزین
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
می‌گذراند، ستیزجوئی می‌آموزد؛ کودکی که زندگی را با تمسخر می‌گذراند، شرمساری می‌آموزد؛ کودکی که زندگی را با انتقاد می‌گذراند، محکومیت می‌آموزد؛ کودکی که زندگی را با ترس می‌گذراند، تشویق می‌آموزد؛ کودکی که زندگی را با حسادت می‌گذراند،
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
از جمله خانواده در نوع تربیت فرزند نقش بسزایی دارد زیرا نخستین محیطی است که کودک با آن تماس می‌گیرد، در آن به دنیا می‌آید، رشد می‌کند و دوران مهم زندگی او در خانواده همراه با والدین سپری می‌شود و بعد وارد محیط‌های دیگر اجتماع و مدرسه می‌شود و ارتباط معلم و دانش‌آموز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در سلامت فکری و روانی او نقش مهمی ایفا می‌کند زیرا شخصیت کودک به طور کامل شکل نگرفته است لذا از طریق الگوسازی، تقلید و همانندی از معلم خودش تأثیر می‌پذیرد و نه تنها گفتار و کلام بلکه رفتار حرکات، نگرش‌ها و مهارت‌ها و در ک
آق دکتر، صالح جونِ اصغری
دیگر اینکه یادآوری این نکته نیز لازم به نظر می‌رسد و آن این است که تربیت در آدمی خاصیت تراکمی دارد و وقتی کسی تربیت شده باشد تاثیر تربیت به خود مورد تربیت محدود نمی‌شود یعنی اینکه در آدمی تربیت یک فرد کافی است تا خانواده‌ای حتی قبیله‌ای را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع چنانچه موفق شویم با اتخاذ تدابیر مقتضی و تهیهٔ مقدمات لازم یکبار اکثریت نسل جوان را خوب تربیت نمائیم نسل‌های متعدد بعدی خود به‌خود از برکات آن
آق دکتر، صالح جونِ اصغری

حجم

۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

حجم

۳۶٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

قیمت:
۱۳,۵۰۰
تومان