دانلود و خرید کتاب مناسبات لژ بیداری و کانون‌های قدرت در عصر مشروطیت یحیی آریابخشایش
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مناسبات لژ بیداری و کانون‌های قدرت در عصر مشروطیت اثر یحیی آریابخشایش

کتاب مناسبات لژ بیداری و کانون‌های قدرت در عصر مشروطیت

معرفی کتاب مناسبات لژ بیداری و کانون‌های قدرت در عصر مشروطیت

آنچه مشخصص مهم عصر مشروطه در ایران دانسته می‌شود، رشد و گسترش اندیشه‌های نوگرایانه و تجددخواهانه ایرانیان است که شاخ‌وبرگ آن را می‌توان در زمینه‌های گونه‌گون آن دوران به‌وفور جست و نشان کرد؛ در سایه همین اندیشه هم می‌توان به چگونگی شکل‌گیری بسیاری از نهادهای اجتماعی و سیاسی آن دوران نگریست و به تحلیل و تعلیل ویژگیهای آنها نشست. توجه کشورهای غربی در آن دوران به این گرایشات در ایران، گسترش و فعالیت نهادهای مدعی نوگرایی را آسان می‌کرد و کوشش بسیاری از تجددخواهان را به بار می‌نشاند. کوششی که یک‌سویه و محدود به عرصهٔ واحدی نبود و حوزه‌های وسیعی را دربرمی‌گرفت. از جمله این کوشش‌ها، رسمیت بخشیدن به فراماسونری در ایران است که پیش‌تر تلاش‌هایی هم درباره‌اش صورت گرفته بود. بنابراین لژ شرق اعظم/گرانداوریان فرانسه که نسبت به دیگر سازمان‌های ماسونی جهانی، نوگراتر بود و با فضای درونی ایرانِ عصر مشروطه نیز همسویی داشت، پیش‌گام شد و نخستین لژ رسمی فراماسونری را در تهران به راه انداخت. این لژ در مدتی کوتاه شمار زیادی از سرشناسان ایرانی و رهبران مشروطه را به عضویت خود درآورد و در میان نهادهای گوناگون اجتماعی، جایگاهی برای خود دست‌وپا کرد. بیشتر اعضای این لژ در کانون‌های مهم عصر مشروطه حضوری پررنگ داشتند که از این‌رو می‌توان سهم لژ یادشده را در ایجاد مناسبات با کانون‌های قدرت در دوره مورد بحث، بیشتر و نفوذش را عمیق‌تر دید. این مناسبات و ویژگی‌های متعدد آن موضوع اصلی کتاب حاضر است که می‌کوشد با استناد به مدارک و اسناد به‌جامانده از آن لژ، به تبیین موضوع بپردازد. برای این کتاب سه بخش تنظیم شده است. بخش اول به کلیاتی درباره موضوع فراماسونری و تاریخچه آن می‌پردازد. در بخش دوم پس از ارائه شناخت اولیه درباره مجامع فراماسونری، به بررسی چگونگی آشنایی ایرانیان با لژهای ماسونی پرداخته می‌شود. آن‌گاه زمینه‌های شکل‌گیری لژ بیداری ایران و پایان کار آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش پایانی موضوع اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد که خود دربردارنده سه فصل است؛ در فصل نخست، مناسبات و روابط لژ بیداری ایران با مجلس شورای ملی به عنوان مهم‌ترین کانون قدرت در عصر مشروطه مورد توجه قرار گرفته است. فصل دوم مناسباتی را که این لژ با نهاد دولت در آن دوران برقرار کرده بود وارسی می‌نماید. در فصل پایانی نیز روابط و مناسبات لژ با دربار قاجار بررسی شده است.

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۴۰۰/۰۳/۱۰

کتاب ۴۰۳ از کتابخانه همگانی ، کتاب خوب و مفیدی است برای شناخت فرماسونری و اعضای انجمن های آن در ایران و دوره قاجار.

phoenix
۱۴۰۳/۰۱/۰۷

کتاب، کتاب خیلی خوبی نیست. اطلاعات حائز اهمیتی عموما ارائه نمی‌دهد و حقیقتا تحلیل ندارد. انجمن‌‌های مخفی، پتانسیل بالایی برای جذاب بودن و میخکوب کردن مخاطب دارند که نویسنده این اثر از آن استفاده نمی‌کند. همچنین که صرفا انگار یک

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
انگلیسیان به حق کشور خود را مادر فراماسونری جهان می‌دانند. با این توضیح که در اوایل سده هجدهم میلادی، فراماسونری در آنجا گسترش یافت و در مدت چند دهه به دیگر کشورها نیز راه یافت. اما بسیاری از فراماسونرها، سازمان تشکیلاتی فراماسونری را به دوران باستان نسبت می‌دهند. گروهی از فراماسونرهای انگلیسی و فرانسوی بر این باورند که اولین جمعیت ماسونها در عهد حضرت آدم تاسیس یافت.
سیّد جواد
در کارنامهٔ افرادی همچون میرزاعلی‌اکبرخان دهخدا، آیت‌الله سیدمحمدطباطبائی و میرزامحمدخان کمال‌الملک غفاری که همه در لژبیداری ایران عضویت داشته یا متقاضی دخول در آن بوده‌اند ذره‌ای نمی‌توان آثار خیانت یا در خدمت بیگانگان بودن را یافت و نشان کرد. به عبارتی دیگر این دسته از ایرانیان با همان انگیزه‌هایی که به سادگی در برگه‌های راپرتشان ذکر شده، به فراماسونگری علاقه‌مند شده‌اند و در عصری که اوج تجددگرایی، آزادی‌خواهی و برابری‌طلبی در کشور محسوب می‌شود به نخستین لژماسونی پیوسته‌اند.
سیّد جواد
«سید جمال‌الدین اسدآبادی» به عنوان اندیشمند برجسته نوگرا، بخشی از زندگانی پر افت و خیز خود را در جمعیتهای فراماسونری گذرانده است.
سیّد جواد
عبارت فراماسونری در زبانها و گویشهای مختلف به شکلهای گونه‌گون نوشته و تلفظ می‌شود. مانند «فرانک ماسونری» در زبان فرانسه. در زبان فارسی هم بیشتر با همان عنوان فراماسونری و گاه به شکل فراموشخانه به کار می‌رود؛ چرا که فراماسونرهای ایرانی هرگاه که با سوالی درباره چگونگی تشکیل جلسات و موضوعات آن روبه‌رو می‌شدند، پاسخ می‌دادند: «به یاد ندارم و فراموش کرده‌ام.»
سیّد جواد
تقریبا همه سرشناسان ایرانی که در سده نوزده میلادی راهی اروپا شدند، به جرگه فراماسونان پیوستند
phoenix
سازمان فراماسونری فرانسه اندیشه سیاسی فراماسونری و دخالت فراماسونگری در سیاستهای اجرائی (دولتی) را پیش از ایران در مصر به مرحله اجرا گذاشته بود. این اندیشه بیشتر به وسیله لژی جامعه عمل پوشید که به رهبری سیدجمال‌الدین اسدآبادی تاسیس شد. این لژ که پیرو شرق اعظم فرانسه بود، در همان ابتدای کار با حکومت و دولت وقت مصر روابط نزدیک برقرار کرد و وزارتخانه‌هایی را برای استقرار این روابط برگزید که به نظر نقشی مهم در اداره سیاسی و اجتماعی داشتند. این وزارتخانه‌ها عبارت بودند از: حق‌گستر (عدلیه = دادگستری)، دارایی، مشاغل و جهاد که سیدجمال‌الدین مسئولیت آنها را به یکی از گروه‌های عضو لژ سپرد. وی به طور مرتب و منظم با اعضای تعیین شده در آن وزارت‌خانه تماس می‌گرفت و «دیدگاهها و خواسته‌های خود را به شیوه‌ای قاطع و آشکار به آنها ابلاغ می‌کرد.»
phoenix
انگیزه یا انگیزه‌های عده زیادی از کسانی که به عضویت لژ بیداری ایران درآمدند با آنچه درباره آنان گفته می‌شود متفاوت، و چه بسا در مواردی در تضاد است. نباید انگیزه یا انگیزه‌های افرادی را از عضویت در لژی، همسو با اهداف سازمانهای ماسونی دانست. به عبارتی دیگر می‌توان انگیزه‌هایشان را با وجود همسانی و اتحادشان در روش، مخالف و متضاد تحلیل نمود. بنابراین می‌توان گفت که سازمانهای فراماسونری در جذب نمایندگان طیقات مختلف جامعه از تعدّد، تفاوت یا حتی تضاد انگیزه‌های آنان در جهت برنامه‌ها و اهداف خود که به گواه نویسندگان و پژوهندگان متعدد، در خدمت استعمار جهانی بوده است، بهره می‌گرفتند و این گونه مسائل را در برنامه‌های تشکیلاتی دراز مدت خود هضم می‌کردند.
phoenix
همچنین افرادی چون «سید جمال‌الدین اسدآبادی» به عنوان اندیشمند برجسته نوگرا، بخشی از زندگانی پر افت و خیز خود را در جمعیتهای فراماسونری گذرانده است.
phoenix

حجم

۴۰۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

حجم

۴۰۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۹۲ صفحه

قیمت:
۵۷,۰۰۰
تومان