دانلود و خرید کتاب اسطوره، رویا، راز میرچا الیاده ترجمه مهدیه چراغیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب اسطوره، رویا، راز

«اسطوره، رویا، راز» کتابی از اسطوره‌شناس و دین‌پژوه معاصر رومانیایی، میرچا الیاده است. در عالم رویا ما بارها و بارها نمادها، تصاویر، شخصیت‌ها و رویدادهایی را می‌یابیم که اسطوره‌ها را در بر می‌گیرند. در نیم قرن گذشته تمامی روان‌شناسان ژرفنایی بر اساس چنین کشفی که زاییدۀ هوش سرشار فروید است، کار کرده‌اند. تقریباً تمامی روان‌شناسان با این وسوسۀ بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند، و در تلاش‌اند تا شخصیت‌ها و رویدادهای اسطوره‌ای را از دل محتواها و پویایی ناخودآگاه بیرون کشند. اسطوره و رویا واجد تصاویر، نمادها و رویدادهایی قابل تفسیرند اما آیا اسطوره را می‌توانمانند رویا تفسیر و رمزگشایی کرد یا بالعکس؟ الیاده می‌گوید می‌توان بین عوالم خواب‌گزارانه و عوالم اسطوره‌ای یک پیوستگی ترسیم کرد، چنانچه بین شخصیت‌ها و رویدادهای اسطوره‌ای و بازیگران و اتفاقات عالم رویا همانندی وجود دارد. او در این کتاب ۹ فصلی مرزهای عوالم خواب‌گزارانه (تعبیر خواب) و عوالم اسطوره‌ای را مد نظر داشته است و با تشریح آیین‌ها و مناسک انسان سنتی، از نمادپردازی دینی به واکاوی اضطراب‌های انسان مدرن رسیده است.

نظرات کاربران

پیام
۱۳۹۸/۰۳/۲۳

مثل تمامی آثار الیاده، خواندنی، جذاب و برای علاقه‌مندان به مباحث اسطوره‌شناسی و دین‌پژوهی واجب.

Reza.AH
۱۴۰۱/۰۳/۲۴

میرچا الیاده از نویسندگان بزرگ دراین کتاب به بازشناسی اسطورهای تاریخ بشر پرداخته ست ونقش آن در دنیای مدرن چیست تبین کرده ست . ترجمه کتاب خوب ست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸)
فرد نوآموز با یافتن «نور» یا «اشراق» (کائومانک، qaumaneq) به سرانجام می‌رسد، و این تجربۀ عرفانی شالودۀ «حس تشخیص» جدیدی می‌گردد و توان بینش فراحسی را برای وی آشکار می‌سازد. کائومانک شامل نوری رمزآلود است که شمن به‌ناگاه درون خود، درون سرش و درمغزش احساس می‌کند، نوری هادی و غیرقابل وصف، آتشی فروزان که به صورتی واقعی و مجازی وی را قادر می‌سازد تا در تاریکی ببیند. ضمناً وی می‌تواند با چشمانی بسته درتاریکی بنگرد و رویدادهای آینده را مشاهده کند، یعنی آنچه از چشم دیگران پنهان است. بدین ترتیب، وی می‌تواند آینده و اسرار دیگر را لمس نماید.
پیام
برای شمن آسمان مرتفع‌تر از خانه نیست
Peiman
دیدگاه مردمان قرون وسطا، جهنم اغلب به صورت هیولای عظیم‌الجثه‌ای است که شاید کهن‌الگوی آن را بتوان لویاتان دانست.
الهام
گاهی، تغییر سازمان تجربۀ حسی آمده از «گزینش» فوق طبیعی، به آسانی قابل درک است. انسانی‌که از حملۀ آذرخش جان سالم به‌در برده، آن نوع «حس تشخیص» را به دست می‌آورد که در سطح تجربۀ معمولی قابل لمس نیست. افشای «برگزیدگی» الهی با فروپاشی تمامی ساختارهای پیشین متجلی می‌شود: فرد «برگزیده» شخص «دیگری» می‌گردد؛ وی نه تنها خود را مرده و از نو زاییده احساس می‌کند، بلکه خود را فردی می‌بیند که در هستی تولد یافته است. وجودی که در تمامی ظواهر این دنیا مأوا دارد ولی در ابعاد وجودی دیگری ادامه می‌یابد. بنابرایدئولوژی سنتی شمنی، این تجربه در حکم سوختن بدن و تجزیۀ استخوان‌هاست. بوکس یوله جین (Bükes Ullejean) یاکوت در اثر برخورد صاعقه متلاشی و هزاران قطعه می‌گردد. همراه او با عجله به روستا می‌رود و با چند نفر دیگر می‌آید تا باقیماندۀ کالبد وی را برای تدفین جمع آوری نماید؛ ولی ناگهان او را صحیح و سالم می‌یابد. بوکس به آن‌ها می‌گوید «ایزد آذرخش از آسمان فرود آمد و مرا قطعه قطعه کرد. اکنون من یک شمن هستم که به زندگی بازگشته‌ام؛ و اکنون می‌توانم آنچه را در فاصله سی وِرستی (۲۲۸۰ کیلومتری) روی می‌دهد، ببینم.»
پیام
ممکن است کسی وسوسه شود که کشف یونگ در حوزۀ ناخودآگاه جمعی، یعنی سلسله ساختارهای روانی را مقدم بر روان فردی، تعمیم دهد، که از آن‌جایی‌که جزئی از تجربیات فردی به حساب نمی‌آیند، نمی‌توان گفت فراموش شده‌اند. جهان کهن‌الگوهای یونگ همانند جهان مُثُل افلاتونی است، و در آن کهن‌الگوها غیر شخصی هستند و در زمان تاریخی زندگی فردی سهیم نیستند، ولی در زمان گونه‌ها ــ حتی حیات ارگانیک شرکت دارند.
پیام
در میان اسکیموهای ایگلولیک (Iglulik)، مردان و زنان جوانی که آرزو دارند شمن شوند، در مقابل استادی که خود برگزیده‌اند، حاضر می‌شوند و سر می‌دهند: «من نزد تو آمده‌ام زیرا می‌خواهم ببینم.» فرد کارآموز تحت تعالیم استاد ساعات بسیاری را در تنهایی به‌سر می‌برد. وی سنگی را به سنگ دیگر می‌مالد، یا در اتاقکی از برف می‌نشیند و مراقبه می‌کند، ولی باید تجربۀ مرگ عرفانی و رستاخیز را درکارنامۀ خود داشته باشد؛ وی «مرده» بر زمین می‌افتد و سه شبانه‌روز بی‌جان می‌ماند؛ یا طعمۀ خرس سفید بزرگی می‌گردد و امثالهم. «سپس، خرسی از دل دریاچه یا از توچالی بیرون می‌آید، تمامی گوشت تو را می‌خورد و استخوانی از تو باقی می‌گذارد، و آن‌گاه تو خواهی مرد. بار دیگر جانی دوباره خواهی یافت، بیدار خواهی شد و جامه‌هایت به سویت به پرواز درخواهند آمد.»
پیام
در مطالعۀ نشانه‌شناسی «گزینش الهی»، ما با الگوی تمامی این تجربیات آسیب‌شناختی برخورد می‌کنیم. ساختار آن‌ها همواره یکسان است ونمادپردازی آن همواره همان نمونۀ تشرف است. ویژگی آسیب‌شناختی روان در نخستین نشانه‌های «برگزیدگی» بسیار حائز اهمیت است. در واقع، ما با یک بحران محض روبه‌رو هستیم که اغلب به فروپاشی شخصیتی می‌انجامد. این «آشوب روانی» در افق معنویت کهن ارزشمند است، درست عین «آشوب پیش از تکوین کیهان» وضعیتی آشفته و غیرقابل توصیف که پیش از کیهان‌زایی متبلور می‌شود. ولی می‌دانیم در فرهنگ‌های کهن و روایی، بازگشت نمادین به آشوب برای هر آفرینش نوینی، در هر سطحی از تجلی که باشد، لازم و ضروری است.
پیام
می‌توانیم نگرش کلی نسبت به آنچه را که «در سرآغاز» رخ داده است تشریح سازیم. «بهشت» و «هبوط» یا براندازی فاجعه‌آمیز نظام گذشته، از جمله آدم‌خواری، مرگ و تمایلات جنسی بنابر روایات اولیه یا همان‌گونه که تفکر هندی تعبیر می‌کند، شکاف نخستین درون هستی، همگی انگاره‌هایی متنوع از یک رویداد اسطوره‌ای‌اند که شالوده‌های شرایط انسانی را بنیان نهاده‌اند. صرف‌نظر از تفاوت‌های میان انگاره‌ها و فرمول‌ها، می‌بینیم که در برآورد نهایی همگی یک معنا را زمزمه می‌کنند: شرایط حیاتی انسانی مقدم بر شرایط واقعی انسانی است، کردار سرنوشت‌ساز، پیش از ما، حتی پیش از والدین ما رخ داده است؛ این کردار سرنوشت‌ساز را نیایی اسطوره‌ای انجام داده است (در بافت یهودی و مسیحی، آدم). حتی بهتر است بگوییم انسان موظف است به کنش‌های این نیا بازگردد، با آن‌ها مواجه شود یا آن‌ها را تکرار نماید؛ خلاصه، به هر شیوه‌ای که این بازگشت به اصل را محقق می‌سازد، نباید آن‌ها را فراموش کند. هیچ‌گاه نباید این کردار حیاتی را از یاد برد ــ که در اصل همانا زنده کردن و احیای مجدد آن است.
پیام

حجم

۳۵۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

حجم

۳۵۱٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۹۲ صفحه

قیمت:
۱۴۰,۰۰۰
تومان