دانلود و خرید کتاب در آینه ایرانی؛ تصویر غرب و غربی‌ها در داستان ایرانی محمدرضا قانون پرور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب در آینه ایرانی؛ تصویر غرب و غربی‌ها در داستان ایرانی اثر محمدرضا قانون پرور

کتاب در آینه ایرانی؛ تصویر غرب و غربی‌ها در داستان ایرانی

معرفی کتاب در آینه ایرانی؛ تصویر غرب و غربی‌ها در داستان ایرانی

«در آینه ایرانی؛ تصویر غرب و غربی‌ها در داستان ایرانی» کتابی نوشته دکتر محمدرضا قانون‌پرور است که از طریق خوانش متون داستانی، تصویر ایدئولوژیک و سیاسی شده غرب و غربی‌ها در نزد ایرانیان را از آغاز تا به امروز، به نمایش گذاشته‌است درواقع ادبیات داستانی بحث اصلی این کتاب است. نویسنده تصویر غرب و غربی‌ها را در داستان‌های ایرانی، سفرنامه‌ها و داستان‌های کوتاه بررسی کرده‌است. در پیشگفتار کتاب می‌خوانید: «قانون‌پرور در این کتاب در عبور از دوره‌های تاریخی، فهم ایرانیان از غرب را می‌کاود و به‌تدریج به نوعی تقسیم‌بندی برای گفتمان‌های موجود در متون ادبی می‌رسد. در نگاه قانون‌پرور، داستانِ مواجهه ایرانیان با غرب در اصل از شیفتگی به «ناشناخته» آغاز می‌شود، سپس به تلاش برای همگون‌سازی از طریق مقایسه، تغییر جهت می‌دهد. در مواجهه با تحولات سیاسی اجتماعی دوره پهلوی دوم، نفرت از غربیان جایگزین شیفتگی اولیه می‌شود؛ اما بعد از انقلاب متأثر از واقعیت‌های موجود جهان، به‌تدریج تصویر قبلی مبتنی‌بر بیگانه‌هراسی و نفرت از غرب ترک می‌خورد و سرانجام تصویری جدید نزد نویسندگان ایرانی سربرمی‌آورد که احتمالاٌ بیش‌از هر زمان دیگری واقعی‌تر، خنثی‌تر و انسانی‌تر است.»

نظرات کاربران

من زنده ام و غزل فکر میکنم
۱۳۹۷/۰۶/۱۳

از مهمترین نکته ها اینه ک این کتاب شناسنامه یا همون اطلاعات کتاب شناختی نداره یعنی معلوم نیست نویسنده چندساله است کتاب کی چاپ شده چند بار تجدید چاپ شده ویرایش شده؟ خیلی چیزهاش مبهمه... توی خود کتاب اشاره میشه

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۰)
علاوه بر این، او انگلیسی‌ها را به دلیل بی‌ارزش دانستن دانش و زبان سایر کشورها ملامت می‌کند، چون وقتی آنها تعداد اندکی کلمه (از زبان خارجی) را یاد می‌گیرند خود را کارشناس و زبان‌شناس متبحر جلوه می‌دهند.
من زنده ام و غزل فکر میکنم
نویسندگان نیز همچون دیگر آحاد جامعه تحت‌تأثیر فضای سیاست‌زده انقلاب ایران بوده‌اند؛ فضایی که بدون شک تأثیر خویش را در آثار آنان بر جای گذاشته است
من زنده ام و غزل فکر میکنم
با توجه به شعارهای افراطی انقلابی، تظاهرات و همچنین رفتارهای خصومت‌آمیز، تبلیغات، و نگرش عموماً منفی نسبت به غرب از سوی رژیم تازه‌استقراریافته، این انقلاب پدیده‌ای ضدغربی تلقی شده است و تعابیری از قبیل «شیطان بزرگ» که از سوی آیت‌الله خمینی به ایالات متحده اطلاق شد، بر این نکته دلالت می‌کند که یک بار دیگر تصویری سراسر منفی در روان ایرانیان شکل گرفته و یا بر آنان تحمیل شده است
من زنده ام و غزل فکر میکنم
مهم‌تر از همه، با اشغال سفارت امریکا در تهران که به آن «لانه جاسوسی» نام داده بودند، از جانب گروهی از انقلابی‌هایی که خود را دانشجویان پیرو خط امام می‌نامیدند، روابط دو کشور، و روابط ایران و غرب به‌طورکلی به لبۀ تند بحران کشیده شد.
من زنده ام و غزل فکر میکنم
نه‌تنها امریکایی‌ها از رفتار خشن دستگاه سرّی ساواک آگاه هستند، بلکه عملاً با آن درگیرند.
من زنده ام و غزل فکر میکنم
ایرانیانی که در قرن نوزدهم از غرب دیدن می‌کردند، به آن با شک و تردید می‌نگریستند و تصویری دوگانه از آن برای خوانندگان خود بازسازی می‌کردند. فهم آنان از غرب بر پایه آن چیزی بود که کم‌وبیش به عنوان یک مشاهده‌گر خنثی می‌دیدند؛
من زنده ام و غزل فکر میکنم
ابتداً تصاویری ضدانگلیسی و سپس ضدامریکایی را بازتاب می‌داد. خطر ناشی از قدرت‌های غربی، احساس بیگانه‌ترسی را با احساسات ملی‌گرایانه ایرانیان در هم آمیخت. این خطر تنها بنیان‌های سیاسی ایرانیان را نشانه نرفته بود، بلکه هویت و فرهنگ آنان را نیز تهدید می‌کرد. بنابراین، تصاویر کلیشه‌ای غربیان، به‌مثابه صفت مشخصه این داستان‌ها درآمد که در آن نویسندگان شاید آگاهانه جهان را به صورت سیاه‌وسفید و خیروشر نشان می‌دادند و معمولاً سیماچه‌ای منفی از غرب به تصویر می‌کشیدند.
من زنده ام و غزل فکر میکنم
«داستان صادق هدایت فرصتی است که به ما خوانندگان غربی کمک می‌کند... تا بازشناخته شویم؛ چراکه آن غریبه‌ای که تحت تفسیر قرار گرفته است درحقیقت خود ما هستیم».
من زنده ام و غزل فکر میکنم
«داستان صادق هدایت را دریچه‌ای قرار می‌دهد تا از طریق آن، گویی از بیرون، جنبه‌های داستان روایی خود را ببیند». به گمان او «داستان صادق هدایت فرصتی است که به ما خوانندگان غربی کمک می‌کند... تا بازشناخته شویم؛ چراکه آن غریبه‌ای که تحت تفسیر قرار گرفته است درحقیقت خود ما هستیم».
من زنده ام و غزل فکر میکنم
انگلش» با وجود دادن آزادی ظاهری، و کمال تملق و چاپلوسی، به چندین راه دیگر که بر زنان گران ننماید، به دانایی ایشان را مقید کرده‌اند و مسلمانان با وجود وضع رسم پرده که نوعی از قید محرص به فتنه و فساد است، از راه نادانی، رخصت و مجال فساد به ایشان داده‌اند که اختیار (بر زر) و چاکر زنانه، و اطفال، و رفتن به خانۀ پدر و اقربا، بلکه زنان دوستدار، و یک هفته شب‌وروز در آنجا به‌سربردن از آن جمله است».
من زنده ام و غزل فکر میکنم

حجم

۲۱۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

حجم

۲۱۵٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

قیمت:
۹,۱۰۰
تومان