دانلود و خرید کتاب شگردهای مصاحبه پژوهشی شاهین زراعتی رضایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شگردهای مصاحبه پژوهشی اثر شاهین زراعتی رضایی

کتاب شگردهای مصاحبه پژوهشی

معرفی کتاب شگردهای مصاحبه پژوهشی

«شگردهای مصاحبه‌ پژوهشی» نوشته شاهین زراعتی رضایی (-۱۳۵۲)، کتابی است که به یکی از روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی یعنی روش میدانی مصاحبه می‌پردازد.

مقوله «مصاحبه‌پژوهشی» در حوزه «بیان نقلی» قرار می‌گیرد. البته مصاحبه‌پژوهشی نوعی بیان نقلی است که عمیقا با استدلال عقلی پژوهشگر درآمیخته‌است. غالبا در مصاحبه‌پژوهشی فقط به نقل نظرات و دیدگاه‌های مصاحبه‌شونده اکتفا نمی‌شود بلکه پژوهشگر نیز مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و برداشت‌های عمیق و تخصصی خود را پیرامون موضوع و سوالات پژوهش بیان می‌دارد. از این منظر، مصاحبه پژوهشی می‌تواند در جایگاه «مباحثه» قرارگیرد.

در این کتاب تلاش می‌شود بیش از هر چیز به شگردهای حرفه‌ای مصاحبه‌پژوهشی پرداخته شود. شگردهایی که کاملا جنبه کاربردی دارد و برای همه پژوهشگران در همه سطوح قابل بهره‌گیری است. البته قبل از بیان شگردها در فصل دوم، در فصل اول با عنوان «کلیات مصاحبه پژوهشی»، برخی مباحث نظری و شیوه زمینه‌سازی مصاحبه پژوهشی و تدارک امکانات مصاحبه و... به اختصار مورد توجه قرار گرفته‌است.

نظرات کاربران

شاهرخ
۱۳۹۷/۰۲/۲۵

یک راهنمای عملی انجام مصاحبه برای پژوهشگران متناسب با شرایط فرهنگی ایران

sajad2301
۱۴۰۰/۰۸/۲۰

متن کتاب ساده، روان و به‌نظرم کاربردی بود. توجه دادن به شگردهای مصاحبه‌ی پژوهشی جذاب بود و تصویرسازی خوبی برای خواننده ایجاد می‌کنه. من که از خوندن‌ش لذت بردم و حتمن برای فعالیت پژوهشی از مصاحبه پژوهشی بهره می‌برم و

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
سعی شود مثالها با مختصات کافی بیان گردد. مثلا مصاحبه‌شونده نگوید: «یک سالی، یک کسی، می‌خواست در یک سازمانی یک کاری بکند که بهره‌وری را در آن سازمان افزایش دهد...»
کاربر ۹۴۸۶۵۵
مصاحبه‌گر بهتر است در جریان مصاحبه ابتدا از مصاحبه‌شونده بخواهد قواعد عام را بگوید و در پایان هر قاعده نیز یک یا چند شاهد مثال ذکر کند. لازم به ذکر است مصاحبه‌شوندگان با پیچیدگی ذهنی بالا می‌توانند هم قواعد و هم شاهد مثال بیان کنند ولی مصاحبه‌شوندگان با پیچیدگی ذهنی پایین فقط می‌توانند مثال‌های پراکنده را مطرح نمایند و مصاحبه‌گر باید از بطن آنها قواعد عام را استخراج کند.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
غالباً یک ربع اول از جلسه اول مصاحبه، روند مصاحبه‌ها را تعیین می‌کند. اگر مصاحبه‌شونده احساس کند که مصاحبه‌گر روی موضوع مسلط نیست شروع می‌کند به «بازی‌کردن» با او و مطالب چندانی ارایه نمی‌کند. از جمله علایم تسلط مصاحبه‌گر؛ آشنایی با تاریخچه رویدادهای مربوط به موضوع، شناخت افراد شاخص مرتبط با موضوع، بکارگیری اصطلاحات تخصصی، شناخت منابع اصلی مرتبط با موضوع و طرح اشکالات حرفه‌ای به مطالب ضعیف مصاحبه‌شونده می‌باشد.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
چند برگه سفید در شروع مصاحبه باید در اختیار مصاحبه‌گر باشد. در بالای یکی از آنها باید شناسنامه مصاحبه با ذکر مواردی مانند نام مصاحبه‌شونده، تاریخ مصاحبه، موضوع و نوبت جلسه درج شود. در زیر شناسنامه مصاحبه باید سوالات طراحی شده مربوط به آن جلسه ذکر شود. در جریان مصاحبه نیز بازخوردها باید اخذ و هر سوال یا طرح جدید باید به اختصار درج گردد. همچنین بهتر است محورهای اصلی مباحث نیز به طور خلاصه نوشته شود تا در صورت لزوم قبل از پیاده‌شدن فایل صوتی بتوان از این یادداشت‌برداری در امر پژوهش استفاده کرد و روند مصاحبه‌های بعدی را بر مبنای آن طراحی نمود.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
سابقه اعتمادبرانگیز است. با این فرض، مصاحبه‌گر باید سابقه مصاحبه‌گری خود را به مصاحبه‌شونده گوشزد کند و مجموعه مصاحبه‌های قبلی خود را به او نشان دهد. اینکار به مصاحبه‌شونده القاء می‌کند: «کسی که چند سال مصاحبه کرده و نتایج کار را منتشر نموده است و هنوز هم کارش را ادامه می‌دهد یک حرفه‌ای است و برای من هم دردسر ایجاد نخواهد کرد.»
کاربر ۹۴۸۶۵۵
به عبارتی در جلسات اولیه، مصاحبه‌های اکتشافی و در جلسات بعدی، مصاحبه‌های تکمیلی انجام می‌شود. با توجه به اینکه نابلدی مصاحبه‌گر موجب استیلای روانی مصاحبه‌شونده می‌شود، بهتر است مصاحبه‌های اکتشافی با افرادی انجام شود که به لحاظ عاطفی و رفاقتی به مصاحبه‌گر نزدیک بوده و با دلسوزی و خیرخواهی از این ضعف او چشم‌پوشی نمایند.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
سوالات بر اساس سیر استدلالی موردنظر مصاحبه‌گر مرتب شوند. منظور از سیر استدلالی این است که جواب هر سوال مبنایی برای جواب سوال دیگر گردد.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
س از مطالعه اکتشافی با در نظرگرفتن سوالات پژوهش باید سوالات قابل طرح در مصاحبه پژوهشی مشخص شود. بدیهی است سوالات مصاحبه زیرمجموعه‌ای از سوالات پژوهش است و رابطه عموم و خصوص مطلق بین آنها وجود دارد. در این مرحله تاکیدی بر سیر دقیق و ترتیب سوالات نیست بلکه هدف، درج هر جنبه قابل بحث در قالب سوال می‌باشد. سوالات باید ابعاد مختلف موضوع را در برگیرد.
کاربر ۹۴۸۶۵۵
محصول مصاحبه خبری می‌تواند یک گزارش خبری کامل باشد که غالبا به انعکاس نظرات و دیدگاه‌های مصاحبه‌شونده بدون تاکید بر عقاید مصاحبه‌گر می‌پردازد ولی محصول مصاحبه پژوهشی به تنهایی منعکس نمی‌شود و پس از دستکاری و تبدیل در قالب گزارش پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربر ۹۴۸۶۵۵

حجم

۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

حجم

۶۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۷۸ صفحه

قیمت:
۷,۰۰۰
تومان