دانلود و خرید کتاب موسی و یکتاپرستی زیگموند فروید ترجمه ق‍اس‍م‌ خ‍ات‍م‍ی‌
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب موسی و یکتاپرستی اثر زیگموند فروید

کتاب موسی و یکتاپرستی

معرفی کتاب موسی و یکتاپرستی

«موسی و یکتاپرستی» نام اثری در زمینه روان‌شناسی دین از زیگموند فروید (۱۹۳۹-۱۸۵۶) است.

در این کتاب با «موسی» از نگاه فروید، آشنا خواهیدشد. درواقع آن‌چه فروید در کتاب خود مطرح کرده‌است نگاهی اسطوره‌شناسانه و روان‌شناسانه به سرگذشت موسی است که از بسیاری جهات با موسای عهد عتیق و به تبع آن موسای قرآن کریم متفاوت است.

در عهد عتیق می‌خوانیم نام موسی که به عبرانی «موشه» خوانده می‌شود به معنای «برگرفته شده از آب» است و زمانی که فرعون روزگار تولد موسی تصمیم می‌گیرد کودکان بنی‌اسرائیل را به قتل رساند، مادر موسی، فرزند را در سبدی قیراندود می‌گذارد و به رودخانه می‌سپرد و دختر فرعون [به اعتباری همسر یا خواهر فرعون با نام آسیه] که برای تن سپردن به آب در رودخانه بوده است، سبد را می‌گیرد و کودک را نزد خود نگاه می‌دارد.

فروید، نام موسی را برگرفته از واژه مصری «موس» به معنای «کودک» می‌داند چراکه نام‌هایی مثل «آمون ـ موس» یا «پات ـ موس» را به ترتیب فرزند یا کودک آمون و فرزند یا کودک پات می‌خواند و بر این باور است که داستان به آب انداختن سبد کودک، داستانی است که به تکرار برای بسیاری از بزرگان و چهره‌های شاخص ابداع شده است، چنان‌که در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی می‌خوانیم که همای، دختر اردشیر پس از مرگ پدر به سلطنت رسید، در حالی‌که کودکی از اردشیر در بطن خود داشت و وقتی کودک به دنیا آمد برای آن‌که مقام سلطنت را از دست ندهد، تولد کودک را پنهان داشت و سپس کودک را در صندوقی قیراندود به فرات سپرد و گازری کودک را بیافت و بزرگ کرد و سرانجام هما پس از ۳۲ سال تاج و تخت را به داراب، کودک از آب گرفته شده، داد و نیز در افسانه‌های ایرانی می‌خوانیم که آژی‌دهاک سودای قتل نواده خویش، کورش را داشت و مادر، کودک را به آب سپرد و توسط زن و شوهری فقیر از آب گرفته شد و نیز چنین است در مورد سارگن پادشاه آکاد و طبعا از این قصه‌ها در ادبیات داستانی جهان بسیار می‌توان یافت.

معرفی نویسنده
عکس زیگموند فروید
زیگموند فروید

زیگموند فروید عصب‌شناس برجسته‌ اتریشی بود که امروزه در جهان به عنوان پدر علم روانشناسی دنیا شناخته می‌شود. او با بنیان‌ نهادن روانکاوی، به عنوان یک روش درمانی در علم روانشناسی، موفق شد تا گام بزرگی در شناخت و درمان اختلالات و آسیب‌های روانی بردارد.

نظرات کاربران

pejmannavi
۱۳۹۸/۰۴/۲۹

فروید چند تئوری رو در این کتاب مطرح میکنه. اولی اینه که یهودیها اولین یکتاپرست نبودن و موسی هم یهودی نبود. بلکه مصری بود و آیین فرعون آخناتن رو برای بنی اسرائیل عرضه کرد و دوم اینکه موسی به وسیله

- بیشتر
Travis
۱۳۹۹/۰۳/۰۵

آخرین کتاب یک نابغه روانکاوی... باید بیشتر از این مرد بزرگ سخن گفت. فروید پس از ظهور نازی‌ها در آلمان و سپس اتریش به انگلستان مهاجرت کرد و این کتاب که به سبب اوضاع و احوال حاکم بر وین در

- بیشتر
ડꫀꪶꫀꪀꪮρꫝⅈꪶꫀ
۱۳۹۹/۰۲/۲۹

تفسیر ادیان با نگرش روانشناسی زیگموند فروید روان‌شناس و عصب‌شناس برجسته اتریشی و بنیان‌گذار علم روان‌کاوی در سال‌های پایانی عمر خود کتاب «موسی و یکتاپرستی» را به چاپ رساند. وی در ابتدا به دلیل این‌که چندان برپایه و اساس فرضیه‌های خود

- بیشتر
1984
۱۴۰۱/۰۱/۱۶

مستند بودن کتاب رو که آخه من خواننده نمیتونم نظری بدم اما قلم و مطالبش خیلی جالبه. گاه در اعداد و نگارش مشکل داره ترجمه اما در کل عالیه. سپاس طاقچه. فروید زمان خودش و حتی همین الان هم بزرگی شایسته اش

- بیشتر
Amin kordi
۱۳۹۹/۱۲/۲۰

فقط یک مطلب دیگه در اثبات نظریه فروید اختلال ایجاد میکنه و اونم دین زرتشت هست باید توضیح داده بشه آیا زرتشت هم تحت تاثیر بنی اسرائیل قرار گرفته یا نه وگرنه باید دو نقطه را مبدا یکتاپرستی در جهان

- بیشتر
۶۲۱۲۵۰۴
۱۴۰۲/۰۱/۱۲

کتاب بررسی زیگموند فروید درباره تولد و زندگی موسی کلیم الله است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۷)
هر پیشرفت معنویت، افزایش اعتماد به نفس را بار می‌آورد و آن‌ها را به نحوی مغرور می‌سازد که سرانجام خود را از دیگران که هنوز یوغ تمایلات شهوی را به گردن دارند، برتر می‌پندارند.
Travis
تاسیس و استقرار دین محمد (ص) در نظر او تکرار خلاصه مذهب یهود است که سرمشق آن قرار گرفته. ظاهرا پیامبر در اوایل کار در نظر داشت مذهب یهود را مطابق معمول آن روز، برای خود و ملتش بپذیرد. اعراب با تصاحب پدربزرگ و منحصر بفرد اولیه [حضرت آدم]، معرفت و آگاهی زیادی نسبت به خود پیدا کردند که موفقیت‌های مادی سرشاری به همراه داشت؛ ولی دینامیسم آن‌ها در آن تضعیف شد. الله، خود را خیلی بیش از یهوه نسبت به ملت برگزیده‌اش حق‌شناس نشان داد. معذلک، توسعه داخل آیین جدید از پیشرفت بازایستاد؛ شاید به این علت که فاقد عمقی بود که دین یهود با کشتن بنیانگذار خود پیدا کرد. مذاهب به ظاهر عقلانی شرق، اساسا آیین پرستش نیاکانند و در مرحله زودرس تجدید بنای گذشته متوقف می‌شوند.
pejmannavi
وقتی بررسی‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که آیین‌های اعتقادی اختلال روانی بشریت است و نشان می‌دهد که قدرت موحش آن، همانند عارضه اختلال روانی بیماران است، یقین داریم که شدیدترین کینه مراجع قدرت این کشور را متوجه خود ساخته‌ایم.
pejmannavi
ما مردان سست عقیده، با چه غبطه‌یی به کسانی می‌نگریم که به وجود خدا متقاعد شده‌اند.
پویا پانا
مؤمن شریک عظمت خدای خویشتن است و هرچه این خدا نیرومندتر باشد، حمایتی را که می‌تواند تأمین کند، موثرتر است.
Travis
همه پدیده‌های مربوط به تشکیل نشانه‌های بیماری را می‌توان به منزله «بازگشت سرکوب شده» تلقی کرد. صفت مشخص و بارز آن‌ها تغییرشکلی است که عناصر عصیان کننده نسبت به شکل اصلی خود پیدا کرده‌اند.
Travis
معذلک اعتماد به نفس یهودیان به لطف موسی قوت مذهبی پیدا کرد و رکن عقیدتی آنان شد. آن‌ها به سبب یک پیوند استوار با خدای خود، در عظمت او شریک شدند.
Mary
احتمال، هر اندازه فریبنده باشد مانع از خطا نیست؛ حتی اگر همه معلومات مسأله مانند اجزای یک تصویر، درست در جای خود قرار بگیرد. باید در نظر داشت که احتمال همیشه حقیقت نیست و حقیقت هم همیشه محتمل نخواهد بود
محمد دانشجو
قوم لحظات سختی را می‌گذراند و امیدهایی که به خدا بسته بود تحقق نمی‌یافت و واقعا ادامه ایمان و باور به «برگزیده بودن» دشوار می‌شد برای آن‌که از خوشبختی ایمان به «برگزیدگی» محروم نگردد. احساس تقصیر و معرفت به گنهکاری لازم بود تا خدا را به موقع تبرئه کرده باشد. در واقع چون قوانین خدایی نقض شده، او شما را تنبیه می‌کند و برای تخفیف و فروکش کردن ندامتی که از چنین منبع عمیقی فوران می‌کرد، خود را ملزم می‌دیدند که قوانین را سخت‌تر، مشقت‌بارتر و بی‌مایه‌تر گردانند.
Travis
با تکیه بر آن‌چه گذشت، می‌توان به تایید گفت که موسی به ملت یهود، خصیصه‌یی ارزانی داشت که برای همیشه آنان را از ملل دیگر متمایز گرداند. ولی با تاکید به این مطلب که آن‌ها قوم برگزیده‌اند، اعتماد به نفس زیادی به آنان داد و آن‌ها را مقدس اعلام داشت و وادارشان کرد تا از ملل دیگر فاصله بگیرند.
Mary

حجم

۱۵۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۷۹

تعداد صفحه‌ها

۱۳۴ صفحه

حجم

۱۵۳٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۷۹

تعداد صفحه‌ها

۱۳۴ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان