دانلود و خرید کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست الکساندر اوسینوویچ هلفوند ترجمه پرویز شهریاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست اثر الکساندر اوسینوویچ هلفوند

کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست

انتشارات:نشر مهاجر
دسته‌بندی:
امتیاز:
۵.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست

کتاب «حل معادله ها در مجموعه عددهای درست» نوشتۀ الکساندر اوسینوویچ هلفوند و ترجمۀ پرویز شهریاری است و نشر مهاجر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست

نظریۀ عددها یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های ریاضیات است و ویژگی‌های بنیانی دنبالۀ عددهای طبیعی، یعنی عددهای درست و مثبت را بررسی می‌کند. عدد اول، عدد درست و مثبت بزرگ‌تر از واحد است که جز خودش و واحد، بر عدد درست دیگری بخش‌پذیر نباشد. یک مسئلۀ دیگر از نظریۀ عددها، مسئلۀ گوله باخ، عبارت است از عددهای درست به کمک گونۀ معینی از عددهای درست دیگر. کتاب حل معادله‌ها در مجموعه عددهای درست هم یکی از جالب‌ترین قسمت‌های نظریۀ عددها یعنی جست‌وجوی جواب‌های درست معادله‌ها است. حل معادله‌های جبری با ضریب‌های درست و پیداکردن جواب‌های درست آن‌ها یکی از دشوارترین بخش‌های نظریه عددها را تشکیل می‌دهد. ریاضی‌دانان معروف از دوران باستان گرفته تا دورۀ نزدیک‌تر روی این مسئله‌ها کار کردند اما نتوانسته‌اند روش‌های کلی از نوع روش مجموع‌های مثلثاتی وینو گرادوف که امکان حل مسئله‌های نظریۀ تحلیلی عددها را فراهم کرده، ‌پیدا کنند. بعضی از نتیجه‌گیری‌های اساسی که در نظریه حل معادله‌های با جواب‌های درست به‌دست‌آمده، در این کتاب مطرح شده است. 

کتاب حل معادله‌ها در مجموعه عددهای درست در ۷ فصل تنظیم شده است. عناوین فصل‌های کتاب عبارت است از: «فصل اول: معادله‌های یک مجهولی»، «فصل دوم: معادله درجه اول با دو مجهول»، «فصل سوم: مثال‌هایی از معادلۀ درجه دوم با سه مجهول»، «معادل به صورت X۱+Ay۱=۱»، «فصل پنجم: حالت کلی معادلۀ درجه دوم»، «فصل ششم: معادلۀ دومجهولی بالاتر از درجه دوم» و «فصل هفتم: معادله‌های جبری سه‌مجهولی بالاتر از درجه ۲و برخی معادله‌های نمائی»

پرویز شهریاری، ریاضی‌دان، مترجم، نویسنده، معلم ریاضیات، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و از چهره‌های ماندگار ایران در زمینهٔ دانش و آموزش، کتاب حل معادله‌ها در مجموعه عددهای درست را به فارسی ترجمه کرده است. او در پیشگفتار دربارۀ کتاب مشهور «الفخری فی الجبر و مقابله» نوشتۀ محمد کرجی، ریاضی‌دان ایرانی این‌گونه نوشته است: «کتاب الفخری در اساس کتابی است که دربارۀ جبر و روش حل معادله‌ها، در این کتاب به جز معادله‌های یک مجهولی مقدار زیادی معادله‌ دو یا چندمجهولی و از درجه‌های مختلف آمده است که کرجی آن‌ها را در حوزۀ عددهای درست و گاه عددهای گویا حل کرده است. برخی از این معادله‌ها از کتاب دیوفانت آکندرانی برداشته شده و برخی هم از ابتکارهای خود کرجی است. دیوفانت را ریاضی‌دانان ایرانی، اغلب دیوفنکس نامیده‌اند. جالب است که لئوناردو فیبوناچی ریاضی‌دان ایتالیایی که در سده‌های دوازدهم و سیزدهم میلادی می‌زیسته بسیاری از معادله‌های سیال کرجی را در کتاب خود نقل کرده است، البته برخی را با همان راه‌حل کرجی و برخی دیگر را با راه‌حل ابتکاری خودش.»

خواندن کتاب حل معادله ها در مجموعه عددهای درست را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران ریاضی و معلمان و دانش‌آموزان پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

حجم

۲۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۸۸ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان