دانلود و خرید کتاب تعامل با کودک درون سارا محمودلو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تعامل با کودک درون اثر سارا محمودلو

کتاب تعامل با کودک درون

انتشارات:نشر برگ و باد
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب تعامل با کودک درون

کتاب تعامل با کودک درون نوشتهٔ سارا محمودلو است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است. موضوع این کتاب راهبردهای شناسایی کودک درون و روان‌درمانی؛ ویژهٔ درمانگران و مشاوران است.

درباره کتاب تعامل با کودک درون

تولد کودک برای والدین یک تغییر بزرگ است. در طی بارداری هیجانات ترکیبی وجود دارند. افزوده شدن لذت دارد اما ترس از استقلال هم وجود دارد. ترس‌ها و نگرانی‌های مرتبط با مسئولیت والدین ترکیبی هستند: می‌توانم به کودکم خدمت کنم؟ می‌توانم از او حمایت کنم؟ چگونه با نقش جدید خود کنار بیایم؟ تغییر در پویایی زوج، چالشی برای برخی والدین است.

واقعیت فرزند پروری جدید معمولاً با صحنه‌های ایدئالی که والدین قبل از تولد بچه در ذهنشان ساخته بودند تفاوت زیادی دارد. مراقبت از کودک، خستگی، بیداری، خواب، تغذیه، دوره‌های گریه و ناامیدی والدین از تأمین نیازهای عاطفی کودک می‌تواند منجر به احساس نگرانی و خستگی دائمی در والدین شود. این موقعیت می‌تواند ناآگاهانه تجربیات و احساسات دوران کودکی را در والدین بیدار کند. در نتیجه، استرس دوران کودکی والدین و احساسات تنهایی یا خشم با ادراک نیازهای کودکشان ترکیب می‌شود. وقتی طرحواره والدین فعال می‌شود کودک و ارتباطاتشان از پشت عینک فعال‌سازی طرحواره ادراک می‌شود.

والدین باید به طرقی در هفته‌های اول پس از تولد خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. این سازگاری‌ها شامل تغییرات فیزیولوژیکی پس از کار و عرضه است و اعتمادبه‌نفس والدین به قابلیت‌ها و فقدان موقتی هویت حرفه‌ای به سمت نقش والدینی و تغییر از روابط دوتایی به سه‌تایی رشد می‌کند. به‌علاوه، هویت و روابط والدین ایجاب می‌کند والدین بین نیازهای فیزیکی ذاتی کودک و نیازهای هیجانی کودک تعادل ایجاد کنند: پیوند، خودرأیی، عزت نفس و لذت (بازی و لذت هم‌زمان) کودک تحت تغییرات زیاد در دو سال اول تولد قرار می‌گیرد: رشد سیستم گوارش، تنظیم خواب و بیداری، تنظیم رفتار عاطفی، تمرکز و توجه، تعادل پیوند و کنکاش نیازها و وابستگی و استقلال.

توانایی کودک برای غلبه بر تکالیف رشدی و چالش‌هایی که دارد هم‌تنظیمی را با والدین می‌سازد؛ اما کودک و والدین و عوامل موقعیتی روی این تنظیم مشترک تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین چون والدین و کودک آسیب‌پذیری دارند این محدودیت‌ها، رشد کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

کتاب تعامل با کودک درون سعی دارد به پدران و مادران کمک کند که این چالش‌‌ها را با فرزندان خود حل کنند.

فصل‌های این کتاب از این قرار هستند:

فصل اول: کلیات و مفاهیم

فصل دوم: کودک درون چیست؟

فصل سوم: حوادث دوره کودکی و کودک درون

فصل چهارم: فرزندپروری بر اساس طرحواره درمانی

فصل پنجم: کودک درون و راهبردهای طرحواره‌ای

فصل ششم: کودک درون و درمان براساس تحلیل رفتار متقابل (TA)

فصل هفتم: راهبردهای درمان کودک درون

خواندن کتاب تعامل با کودک درون را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ روان‌شناس‌ها و همچنین پدران و مادران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تعامل با کودک درون

«تکالیف رشدی تحت تأثیر این عوامل قرار دارند بنابراین کیفیت رابطه بین والدین و کودک مطرح است. عواملی مثل عوامل شخصیتی والدین، طرحواره، مقابله و عوامل پراسترس روی کیفیت رابطه تأثیر دارند. کودک روی گفت‌گوی والد-کودک تأثیر می‌گذارد و عواملی را ایجاد می‌کند که روی سازگاری و خود تنظیمی تأثیر می‌گذارد (سطح بالا و هنجار هیجان، صلاحیت خود تنظیمی). اگر کودک خلق دشوار دارد باید سریع و فشرده با آن‌ها کار کرد و گاهی اوقات آرام کردن‌شان دشوار است. وقتی تلاش می‌کنیم تا به کودک دشوار ریتم منظم خواب را یاد دهیم والدین با چالش‌هایی روبرو خواهند شد که پریشان کننده است و می‌تواند طرحواره یا ترغیب کننده حالت باشد. مسائل پزشکی (مثلاً ناتوانی فیزیکی) و مداخلات برای تروما (مثلاً نیازمند تغذیه‌ای خاص) می‌توانند این فرآیند را دشوار سازند.

در این سال‌های نخست، مشکلات برخاسته از تعاملات کودک-والدین است که باهم سازش ندارند: نیازهای کودک به درستی تشخیص داده نشده‌اند یا سوءتفسیر شده‌اند و والدین نیازمند واکنش حساس نیستند و هم کودک و هم والدین می‌توانند واکنش‌های پر استرس را نشان دهند. رشد اختلالات تنظیمی خلق را می‌توان شکست در تنظیم هم‌زمان و مشترک والدین و کودک در تکالیف رشدی به حساب آورد. اختلالات تنظیمی در قالب نشانه‌های تندخویی، تحریک پذیری، گریه زیاد، امتناع از غذا خوردن و مشکل در خوابیدن و به خواب رفتن ظهور می‌کنند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

حجم

۱۸۱٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۲ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان