دانلود و خرید کتاب پدر ساواک جواد عربانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پدر ساواک

کتاب الکترونیکی پدر ساواک نوشتۀ جواد عربانی است و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است. موضوع کتاب پدر ساواک، سرگذشت و رویدادهای زندگی سرلشکر تیمور بختیار و اقدامات سیاسی  نظامی وی در جریان پست‌های حکومتی در رژیم پهلوی است.

درباره کتاب پدر ساواک

کتاب پدر ساواک در واقع نگاهی به زندگانی سیاسی و اجتماعی سرلشکر تیمور بختیار دارد.  فصل اوّل کتاب رویدادهای زندگی تیمور بختیار از زمان تولد تا فرمانداری نظامی را در بردارد. در این فصل پیشینۀ خانوادگی و تحصیلات وی و چگونگی ورودش به حیطۀ قدرت تشریح شده است. در ادامه، چگونگی تأسیس ساواک به دست تیمور بختیار و اهداف این تشکیلات بررسی شده است. بخش‌های دیگر کتاب مشتمل بر توضیحاتی مستند درباره رویدادهای گوناگون زندگی سیاسی وی و نقش او در تاریخ معاصر ایران است. سرلشکر بختیار با ورود ثریا اسفندیاری به‌عنوان ملکه به دربار محمدرضا پهلوی، با دربار همراه شد و چنان رشد نمود که مأموریت تشکیل و ریاست بر سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) به وی واگذار شد. بختیار در دوران نفوذ خود در کشور، زمین‌های زیادی را مالک شد و در رأس ساواک فعالیت‌های زیادی را در جهت سرکوب آزادی‌خواهان و تحکیم رژیم پهلوی انجام داد. اما زمانی که به اوج قدرت در کشور رسید و به‌عنوان مرد شماره دو ایران به عرض‌اندام پرداخت، محمدرضا پهلوی از او هراسان شد و وی را از ریاست ساواک عزل نمود. اما سرلشکر تیمور بختیار ازاین‌پس بنای ناسازگاری گذاشت و در اندک زمانی، تشکیلات نظامی‌ای را علیه رژیم در خارج از کشور ایجاد نمود. تیمور بختیار در جهت جلب مخالفین رژیم پهلوی در خارج از کشور هم تلاش‌هایی کرد و حتی  با امام خمینی در مورد مبارزه با رژیم پهلوی مذاکره کرد؛ اما امام به دلیل تفاوت انگیزه‌ها حتی نماینده وی را نیز به حضور نپذیرفت. اثر حاضر، روایتی است از آغاز تا فرجام تیمور بختیار.

خواندن کتاب پدر ساواک را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی ایران مناسب است.

بخشی از کتاب پدر ساواک

«وی در خدمت نظام در هنگ‌های سوار به‌عنوان بهترینِ افسران جوان شناخته شد. تیمور بختیار بعد از مدت کوتاهی برای ادامه‌ی خدمت به زاهدان منتقل شد، عده‌ای علت انتقال وی به بلوچستان را وجود اختلاف بین ایل بختیاری و خاندان پهلوی می‌دانستند. مقارن جنگ جهانی دوم وی به اصفهان منتقل شد و سپس در سال ۱۳۲۱ با درجه‌ی سروانی به تهران بازگشت. صلاحیت و قابلیت‌های فردی بختیار به‌زودی از او یک فرمانده هنگ ساخت؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۲۳ به فرماندهی هنگ سوار حمله رسید. در جنگ جهانی دوم، که ایران توسط قوای روس و انگلیس اشغال شد و تحرکات تجزیه‌طلبی در کشور شکل گرفت، بختیار از جمله افرادی بود که علیه تجزیه‌طلبی کمونیست‌ها در آذربایجان مبارزه کرد. وی در این زمان با درجه‌ی سرگردی، فرمانده هنگ سوار شاپور بود...»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

حجم

۱۶٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۲۳۶ صفحه

قیمت:
۴۹,۰۰۰
تومان