دانلود و خرید کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار ترجمه کاوه بیات
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار اثر کاوه بیات

کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار

معرفی کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار

کتاب «رجال فارس در واپسین دوره قاجار» نوشتۀ جمعی از نویسندگان و ترجمۀ کاوه بیات است و انتشارات شیرازه کتاب ما آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار

کتاب رجال فارس در واپسین دورۀ قاجار، شرح‌حال ۳۶۱ نفر از رجال فارس، بزرگان ریز و درشت فارس، چند تن از مقامات اعزامی از مرکز و برخی از مقامات ایرانی که در فارس خدمت می‌کردند، را ارائه داده است که در آن زمان در فارس نقش پررنگی داشتند و هرکدامشان بسته به موقعیت سیاسی و محلی‌شان، در تعامل یا تقابل با مقامات نظامی و سیاسی بریتانیا قرار می‌گرفتند که در آن روزها نفوذ زیادی در صفحات جنوبی ایران داشتند. این اثر، نتیجۀ یک کار گروهی چند مرحله‌ای بوده و در سال ۱۹۲۵ جهت استفادۀ داخلی دوایر حکومتی بریتانیا در هند منتشر شد. تمرکز اصلی کتاب بر تحولات و تحرکات فارس در سال‌ها ۲دهۀ ۱۹۰۰ و ۱۹۱۰ و نیمۀ نخست دهۀ بعد است. یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب رجال فارس در واپسین دورۀ قاجار، اشارات ضمنی و تلویحی به برخی از رخدادهای محلی و همچنین انضمام مجموعه‌ای از فهرست‌های مختلف و شجره نامه‌های خاندان‌های ذی نفوذ فارس به صورت پیوست است که ارزش این کتاب را به جهت تاریخی چندبرابر کرده است.

خواندن کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های تاریخی و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رجال فارس در واپسین دوره قاجار

«آقاخان برازجانی ضرغام السلطنه متولد ۱۸۹۲ پسر میرزاعلی خان برازجانی فقيد متوفی (۱۹۱۷) از خواهر اسمعیل خان، شبانکاره در نتیجه پسرعموی میرزامحمد خان برازجانی غضنفر السلطنه در ۱۹۱۱ غضنفر السلطنه به تهمت واقعی یا واهی آنکه قصد جان او را داشته‌اند میرزاعلی خان آقاخان و برادر کوچک‌ترشان رضاقلی خان را بازداشت و آنها را تا ۱۹۱۸ در برازجان به غل‌وزنجیر نگهداشت در پی پیشروی قوای هندی از بوشهر در اکتبر ۱۹۱۸ میرزا محمدخان گریخت و آقاخان را مغلولاً به ارتفاعات گیسکان اعزام داشت؛ در آنجا بود که یک واحد از نیروهای هندی راه نگهبان‌ها را سد کرده و بعد از زدوخوردی او را آزاد کردند.

با تأیید دولت ایران به‌عنوان ضابط برازجان منصوب شد و تا فوریهٔ ۱۹۲۱ در این مقام و با رعایت کامل منافع بریتانیا برجای ماند. مصدق السلطنه در دوره ایالت خود محمد خان [غضنفر السلطنه] را مجدداً به ضابطی برگمارد و آقاخان در روستای پدرش زیارت جای گرفت و همچنین در بوشهر که سعی داشت در نیمی از سهم منطقۀ برازجان سهیم گردد. در ۱۹۲۱ بعد از آنکه کلانتر دالکی توسط پلیس جنوب کشته شد به‌عنوان کلانتر دالکی منصوب شد.» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۱ صفحه

حجم

۵٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۲۱ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان