دانلود و خرید کتاب عاشورا، مناسک، معنا نسیم کاهیرده
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب عاشورا، مناسک، معنا اثر نسیم کاهیرده

کتاب عاشورا، مناسک، معنا

انتشارات:انتشارات خیمه
امتیاز:
۴.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب عاشورا، مناسک، معنا

کتاب عاشورا، مناسک، معنا نوشتهٔ نسیم کاهیرده است و انتشارات خیمه آن را منتشر کرده است. این کتاب مجموعه‌مقالاتی جامعه‌شناختی دربارهٔ مهم‌ترین مناسک معنابخش به حیات شیعیان است.

درباره کتاب عاشورا، مناسک، معنا

عاشورا، مناسک، معنا نوشتهٔ نسیم کاهیرده (-۱۳۵۶) است. این کتاب مجموعه‌مقالاتی جامعه‌شناختی دربارهٔ مهم‌ترین مناسک معنابخش به حیات شیعیان است.

در فصل نخست این کتاب، نویسنده به‌دنبال ارائۀ تبیینی فرهنگی و اجتماعی از دلالت‌ها و ریشه‌ها و کارکردهای پنهان و آشکار این مناسک است و در فصل دوم آن سعی بر این دارد که معنابخشی عاشورا در قالب مواجهۀ نظری، یعنی رویکردی سوبژکتیو، کانون توجه قرار گیرد.

انسان براساس ماهیت وجودی‌اش، همواره برای معنادارکردن زندگی خویش تلاش می‌کند. این تلاش، همواره به شکل پویا، درطول زندگی هر فرد و به‌تبع آن، در بستر هر جامعه تداوم می‌یابد. دراین‌میان، دین به‌عنوان مجموعه‌ای از باورها و عقاید و اعمال، یکی از منابع اصلی معنابخشی محسوب می‌شود: عرصه‌ای که در آن، انسان امکان دستیابی به جایگاهی والاتر و حیاتی ارزشمندتر را می‌یابد.

در مکتب تشیع، عاشورا مهم‌ترین مناسک معنابخش به حیات شیعیان محسوب می‌شود که به‌وضوح، در زندگی فردی و اجتماعی آنان تجلی یافته است. معانی‌ که هم با رویکرد سوبژکتیو امکان بررسی آن در قالب مواجهۀ نظری وجود دارد و هم با رویکردی ابژکتیو، امکان شناسایی و تحلیل آن در قالب اجرای مناسک در جامعه وجود دارد. ازاین‌رو، عاشورا با گذشت زمان نه‌تنها رنگ تکرار و کهنگی نیافته، بلکه معانی آن ازطریق اجرای مناسک توسط شیعیان، مدام بازتولید شده‌اند. این معانی در بستر جامعه هم عینیت یافته است و به‌عنوان ابژه‌های دینی رؤیت‌پذیر هستند.

درواقع، اجرای مناسک عزاداری عاشورا به‌صورت منظم، در طول قرون متمادی گذشته، به‌منظور حفظ و نگهداری یک‌سری مفاهیم و ارزش‌های دینی صورت گرفته است که دراصل، برای انتقال به جامعۀ شیعه و در مسیر نیرومندساختن آن برای مقابله با دشواری‌های زندگی اجتماعی و غلبه بر دشمنان، نوعی محرک عمل محسوب می‌شده است و همواره، امامان شیعه نیز بر اجرای آن تأکید کرده‌اند. این مناسک همواره، زمینه‌ساز و محرک بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در جوامع شیعه بوده است. البته این کار به‌واسطۀ قدرت این مناسک در ایجاد ایمان و احساس دینی قوی و شدید در بین مؤمنان عزادار میسر می‌شده است. ازآنجاکه مذهب شیعه از سالیان دور، مذهب رسمی و غالب ایرانیان بوده است، طبیعتاً، مناسک عزاداری عاشورا از دغدغه‌های دیرینۀ آن‌ها هم محسوب می‌شود. البته، این مناسک تحت‌تأثیر زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، تغییراتی را پذیرفته و با اشکال متفاوتی ظهور یافته است؛ به‌خصوص تغییراتی که در دوران معاصر نیز متناسب با زندگی مدرن و جدید در این مناسک رخ داده و منشأ ایجاد موج گسترده‌ای از دیدگاه‌های مختلف آسیب‌شناسانه و انتقادی دینی و نیز روشن‌فکری به سمت موضوع عزاداری شده است.

اما در کنار رویکردهای کلامی و جدلی دین‌داران سنتی و مدرن در مواجهه با مناسک عزاداری، از رویکردهای اجتماعی و فرهنگی به‌واسطۀ علومی مانند جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی یاد می‌کنیم که به‌دنبال ارائۀ تبیینی فرهنگی و اجتماعی از دلالت‌ها و ریشه‌ها و کارکردهای پنهان و آشکار این مناسک هستند.

خواندن کتاب عاشورا، مناسک، معنا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ جامعه‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب عاشورا، مناسک، معنا

«سررشتۀ مجالس عزاداری عاشورا به دست عامه است و آن‌ها میان‌دار و صحنه‌گردان عاشورا هستند (مظاهری، ۱۳۸۷) . مردم شکل‌های مختلف عزاداری خلق کرده‌اند و هیچ‌یک از این شکل‌های عزاداری را عالمان دین به مردم القا نکرده‌اند؛ بلکه خود مردم همواره جلودار بوده‌اند و به این مراسم شکل خاصی داده‌اند. البته، در خلوص عوام برای اجرای مناسک مذهبی تردیدی نیست؛ ولی تاریخ نشان داده است که طلای دین در دست مردم به مس تبدیل می‌شود و با دست‌به‌دست‌شدن، چیزی به آن افزوده یا از آن کم می‌شود. ورود بدعت‌ها و تحولات در مناسک عاشورا به‌عنوان یک آیین مذهبی در میان شیعیان نیز بدین علت است که عامه متولی آن شده‌اند و نقش اساسی را ایفا می‌کنند. ازآنجایی‌که شکل معیّن و دقیقی برای عزاداری ترسیم نشده است، میدان برای اِعمال سلیقه‌ها باز است. ازاین‌رو، این بدعت‌ها و اِعمال سلیقه‌ها در گذر زمان و به‌مرور، جنبۀ اعتقادی گرفته و به آگاهی‌های مذهبی بدل شده‌اند و در حوزۀ مقدسات مذهبی قرار گرفته‌اند. این روند علاوه‌بر آسیب‌هایی که متوجه نهاد دین می‌سازد، به‌نوعی افول عقلانیت در جامعه را به‌دنبال دارد که از این منظر، باید ‌پیگیری شده و تحلیل جامعه‌شناختی از آن ارائه شود.»

نظرات کاربران

سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۶/۲۲

کتاب صد و هفتاد و چهارم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی ، در مجموع کتاب خوب و مفیدی است ولی به عنوان یک منبع برای تحقیق پیشنهاد نمی شود .

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
زیارت اربعین؛ جلوه‌ای نمادین از هویت شیعه
سیّد جواد
در مکتب تشیع، عاشورا مهم‌ترین مناسک معنابخش به حیات شیعیان محسوب می‌شود که به‌وضوح، در زندگی فردی و اجتماعی آنان تجلی یافته است.
سیّد جواد
عاشورا با گذشت زمان نه‌تنها رنگ تکرار و کهنگی نیافته، بلکه معانی آن ازطریق اجرای مناسک توسط شیعیان، مدام بازتولید شده‌اند. این معانی در بستر جامعه هم عینیت یافته است
سیّد جواد
بدون آنکه احساس گناه کنی و بدانی چکار می‌کنی، با چوب به لب و دندان اباعبداللّه، سالار جوانان اهل بهشت می‌زنی و می‌گویی: دست مریزاد ‌ای یزید؟!
سیّد جواد
قبول هر عملی، به امامت و به رهبری و به ولایت بستگی دارد. اگر امام نباشد، همه‌چیز بی‌معناست
سیّد جواد
زینب‌ دست‌های‌ خود را در زیر آن‌ پیکر مقدس‌ برد و به‌ طرف‌ آسمان‌ بالا آورد و گفت‌: «اِلهی‌ تَقَبِّل‌ مِنّا هذاَ القربان... ‌ «(خداوندا، این‌ قربانی‌ را از ما قبول‌ کن! ای‌ رسول‌ خدا، ای‌ آن‌که‌ ملائکۀ زمین‌ و آسمان‌ بر تو درود می‌فرستند، این‌ حسین ‌توست‌ که‌ اعضای‌ او را پاره‌پاره‌ کردند و سر او را از قفا بریدند. این‌ حسین‌ توست‌ که‌ جسد او در صحرا افتاده است‌؛ درحالی‌که‌ بادها بر او می‌وزند و خاک‌ بر او می‌نشانند. پس‌ هر دشمن‌ و دوستی‌ را بگریاند.)
سیّد جواد
یابن الطلقاء! آیا این عدالت است که زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانی و دختران رسول خدا (ص) را در معرض نگاه نامحرمان قرار دهی؟
سیّد جواد
«خدا لعنت کند آن امتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آن مردمی را که از امرای ظلم و جور برای قتال با شما اطاعت کردند. من به‌سوی خدا و به‌سوی شما از آن ظالمان و شیعیان آن‌ها و پیروان و دوستانشان بیزاری می‌جویم.»
سیّد جواد
در دهه‌های اخیر، تغییراتی به‌شکل استفاده از موسیقی متمایز نظیر پاپ و ورود ریتم تند و رقص در مداحی و تغییر در محتوای اشعار استفاده‌شدۀ مداحان به‌وجود آمده است که به‌نوعی بدعت در اجرای این مناسک محسوب می‌شود.
سیّد جواد
در گفتمان زینب (س) همچنین، معنای شگرف «ما رأیت الا جمیلا» را می‌بینیم که مکرر راجع‌به آن گفته‌اند و نوشته‌اند. زینب (س) از زیبایی سخن می‌گوید که شاید برای خیلی‌ها درک‌شدنی نیست. او مظهر انسان کامل است؛ ازاین‌روست که خدا را علت‌العلل و منشأ همۀ رویدادها و حوادث می‌بیند و هر آنچه ازسوی خدا باشد، برای او زیبایی محض است؛ خواه مرگ عزیزان باشد، خواه اسارت در بند دریوزگان. این جمله را زینب (س) زمانی بیان می‌کند که ابن‌زیاد فرصتی برای عقده‌گشایی نفس حقیر خود می‌یابد و در پی تحقیر زنی تنها و مصیبت‌دیده برمی‌آید. ابن‌زیاد با دید محدود و نگاه دنیایی، بینش بانوی بزرگ را خطاب قرار می‌دهد و زینب (س) با پشتوانه‌ای عظیم از عرفانی عمیق، او را از شنیدن پاسخی که انتظار می‌کشد، نا‌امید می‌کند. او جمله‌ای می‌گوید که ابن‌زیاد را مبهوت و مستأصل می‌سازد و از ادامۀ سخن‌گفتن منصرف می‌کند.
سیّد جواد

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان