دانلود و خرید کتاب ادبیات باستانی ترکان بهروز بیک بابایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ادبیات باستانی ترکان اثر بهروز بیک بابایی

کتاب ادبیات باستانی ترکان

معرفی کتاب ادبیات باستانی ترکان

کتاب ادبیات باستانی ترکان نوشتۀ بهروز بیک بابایی و ویراستۀ مینا دولتی در انتشارات اوغوزخان به چاپ رسیده است. این کتاب دربارۀ زبان و ادبیات ترکان است و ضمن ریشه‌شناسی واژه‌های ترکی، پیشینه‌ای از این اقوام ارائه کرده و به‌صورت مفصل ادبیات شفاهی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

درباره کتاب ادبیات باستانی ترکان

کتاب ادبیات باستانی ترکان دربارۀ زبان و ادبیات اقوام ترک است. این کتاب بر اساس کتاب دوجلدی «تاریخ مصور ادبیات ترک» متعلق به نهاد سامی بانارلی نوشته شده که یکی از منابع مشهور دانشگاه‌های ترکیه است. در ابتدای این کتاب، نگاهی مختصر به تاریخ ترکان پیش از اسلام شده و نویسنده مدعی است که نسب ترکان به اقوام باستانی می‌رسد. ریشه‌های زبان ترکی و ادبیات شفاهی بخش‌های دیگر کتاب ادبیات باستانی ترکان هستند.

خواندن کتاب ادبیات باستانی ترکان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران تاریخ‌های باستانی و زبان و ادبیات محلی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ادبیات باستانی ترکان

«در معنای سیاسی اولین دولت ترک شناخته‌شده مربوط به ساکاها در قرن هشتم پیش از میلاد است که از مرزهای چین تا اروپا کشیده شده بود. جنگ‌های حکمران ساکا که ایرانیان به آن افراسیاب می‌گفتند با ایرانیان موضوع بسیاری حماسه‌ها شده است. بعدها با حملۀ هون‌ها، ساکاها به بخش درونی آسیا و اروپا کشیده شده و به حیات خود ادامه دادند. در ادبیات علمی ایران بر این باور هستند که ساکاها اقوام ایرانی بودند. ولی یافته‌های اخیراً بدست آمده از قورغان‌های قزاقستان در زمینه آدم طلایی نشان می‌دهد که فرهنگ و باورهای ساکاها بیشتر به ترکان شبیه بود. در این زمینه مطالب زیادی نوشته شده است. از جمله احمد بیجان ارجیلاسون در تاریخ زبان ترکی بخشی را به این مطالب اختصاص داده است. اما به نظر می‌آید که ساکاها به شکل فدراسیون بودند و از همه اقوام این مناطق در اداره دولت دخالت داشتند. از آن‌جائیکه در ادبیات علمی ایران همه ساکاها را اقوامی ایرانی می‌دانند در نتیجه افراسیاب را نیز فردی با اصالت ایرانی می‌دانند. در حالی‌که ترکان آلپ از تونگا (افراسیاب) را از حاکمان ترک می‌دانند. به تبع آن توران را اجداد ترکان می‌پندارند. درنتیجه وقایع انجام گرفته بین توران و ایران را وقایع بین ترکان و ایران می‌دانند. این هم با مفروضات ادبیات علمی امروز ایران در تضاد است. لازم به ذکر است در کتاب قوتادغو بیلیگ تألیف یوسف خاص حاجب بالاساغونی در قرن یازده میلادی که در کاشغر چین به زبان ترکی نوشته شده و به شاهنامه ترکان معروف است و در کتاب تاریخ رشیدی تألیف میرزا حیدر دو غلات که در قرن پانزده میلادی به زبان فارسی در کاشغر چین نوشته شده، نوشته شده است که آلپ ار تونگا همان افراسیاب است.»

نظرات کاربران

amir sabbaghi
۱۴۰۳/۰۲/۰۵

اینکه شبه‌تاریخ در ایران این همه مروج دارد نشانۀ خوبی نیست. همین‌ها را اگر در ترکیه مطرح کنید با لبخند و سلام جوابتان را می‌دهند.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

حجم

۱٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۶۰ صفحه

قیمت:
۱۴۹,۰۰۰
تومان