دانلود و خرید کتاب مداخله خدایی فردیناند فون شیراخ ترجمه رضا بهکام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مداخله خدایی اثر فردیناند فون شیراخ

کتاب مداخله خدایی

معرفی کتاب مداخله خدایی

کتاب مداخله خدایی نمایشنامه‌ای نوشتهٔ فردیناند فون شیراخ و ترجمهٔ رضا بهکام و نازنین قدمگاهی است و انتشارات روزبهان آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب مداخله خدایی

ریچارد گرتنا، هفتادوهشت‌ساله، فردی است که به لحاظ روحی و جسمی در سلامتی به سر می‌برد، اما نمی‌خواهد بعد از مرگ همسرش به زندگی ادامه بدهد. او مرگ خودش را با استفاده از دارو از محضر شورا تقاضامند است.

پزشکان، وکلا، کشیش، اخلاق‌شناسان، سیاستمداران و گروهی از افراد جامعه مرددند که آیا پزشکان مجازند او را در خودکشی کمک کنند یا خیر.

شورای عالی اخلاق دربارهٔ این مسئله با هم بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

فردیناند فون شیراخ، در نمایشنامهٔ جدیدش دربارهٔ مرگ انسان مباحثه کرده‌است. مانند نخستین نمایشنامهٔ درام او، ترور، این خواننده است که درنهایت باید قضاوت کند. پاسخ به سؤالاتی بنیادین پیش‌روی ماست:

زندگی ما متعلق به چه‌کسی است؟

چه‌کسی دربارهٔ مرگ ما تصمیم می‌گیرد؟

ما کیستیم؟

می‌خواهیم چه‌کسی باشیم؟

این کتاب با مقاله‌هایی از سه دانشمند مشهور تکمیل می‌شود که موضوع همراهی و کمک پزشکی به عمل خودکشی را از دیدگاه پزشکی، اخلاق، قانون، الهیات و فلسفه روشن می‌کنند.

«اشپیگل» فردیناند فون شیراخ را راوی بزرگ و «نیویورک‌تایمز» او را صاحب سبکی فوق‌العاده می‌دانند. روزنامهٔ «ایندی‌پندنت» او را با کافکا و کلایست مقایسه می‌کند. «دیلی‌تلگراف» می‌نویسد: «او یکی از متمایزترین صداهای ادبیات اروپاست.» مجموعه داستان‌های جنایت، گناه و مجازات و رمان‌های پروندهٔ کولینی و ممنوعه (تابو) با فروش میلیونی، در صدر کتاب‌های پرفروش بین‌المللی قرار گرفتند. این کتاب‌ها در بیش از چهل کشور جهان منتشر شده‌اند.

نمایشنامهٔ ترور یکی از موفق‌ترین درام‌های حال حاضر دنیاست. فون شیراخ، جوایز ادبی متعددی دریافت کرده‌است. او ساکن برلین است.

آخرین کتاب منتشرشدهٔ او با این اوصاف است که یک سلسله‌مکالمه با الکساندر کلوگ است؛ به علاوهٔ شخصی‌ترین کتاب او که قهوه و سیگار نام دارد.

کتاب مداخلهٔ خدایی بعد از ترور دومین نمایشنامه از سه‌گانه درام برنامه‌ریزی‌شدهٔ فردیناند فون شیراخ است.

کتاب مداخلهٔ خدایی در زمینهٔ قوانین پزشکی‌قانونی و کیفری در جمهوری فدرال آلمان، به مسئلهٔ کمک پزشکی به عمل خودکشی انسان می‌پردازد.

وضعیت حقوقی آلمان از زمان صدور حکم دادگاه قانون اساسی فدرال در فوریهٔ سال ۲۰۲۰ میلادی به اندازهٔ سوئیس لیبرال بوده‌است، ولی برخلاف آن، وضعیت حقوقی در اتریش به مانند وضعیت آلمان قبل از حکم دادگاه قانون اساسی است. این در حالی است که در آلمان، کمک‌های پزشکی برای خودکشی هنوز مانند گذشته تحت پیگرد قانونی قرار دارد.

لازم به توضیح است که نام اصلی نمایشنامهٔ پیش‌رو G-TT است که برگردان آن واژهٔ مقدس «خدا» ست و به جهت بار دراماتیک متن و با توجه به کانسپت اثر، مترجمان تصمیم گرفتند نام نمایشنامه را به مداخلهٔ خدایی تغییر بدهند.

خواندن کتاب مداخله خدایی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران نمایشنامه‌های شاهکار پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مداخله خدایی

«رئیس شورا به حضار نگاه می‌کند و سپس به طرف برانت، گرانت و بیگلار برمی‌گردد که تمامی آنها سرشان را به نشانهٔ نفی تکان می‌دهند.

متشکرم و بنابراین هم‌اینک شروع می‌کنیم. آقای گرتنا، اجازه دارم از شما خواهش کنم به جایگاه تشریف بیاورید؟

گرتنا به جلو می‌رود و می‌نشیند.

رئیس شورا: از شما سپاسگزارم که مسئلهٔ خودتان را علنی می‌کنید و به ما اطلاعاتی می‌دهید.

گرتنا: درحقیقت این خواست من نیست.

رئیس شورا: پوزش می‌خواهم. چه‌چیزی خواست شما نیست؟

گرتنا: پاسخگویی و دادن اطلاعات.

رئیس شورا: بله درک می‌کنم، اما ما می‌خواهیم موقعیت شما را بهتر درک کنیم. بنابراین آقای گرتنا، می‌توانید برای‌مان تشریح کنید که چه احساسی دارید؟

گرتنا: من می‌خواهم بمیرم.

رئیس شورا: به چه علت؟ تا جایی که من می‌دانم شما بیمار نیستید؟

گرتنا: به‌جز نقرس و بیماری‌های جزئی، تقریباً سالمم.

رئیس شورا: بنابراین چرا می‌خواهید بمیرید؟

گرتنا: خب دیگر نمی‌خواهم زنده بمانم، همین.

رئیس شورا: مایلید این را برای ما بیشتر توضیح بدهید؟

گرتنا: روراست خیر.

بیگلار: (رو به گرتنا) ریچارد، تو باید الساعه کمی با مردم صحبت کنی.

گرتنا: بله، باشه. من هفتادوهشت سال سن دارم و چهل‌ودو سال متأهل بودم. الیزابت سه سال قبل فوت کرد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳)
در سوئیس شش نهاد مرتبط با تسهیل مرگ وجود دارد. بزرگ‌ترین‌شان به نام «اگزیت»۲۵ بیش از ۱۲۰, ۰۰۰ عضو و بیش از سی سال سابقهٔ فعالیت دارد. سه‌چهارم جمعیت کشور از طرفداران این نهادها بوده یا عملکرد آن‌ها را پذیرفته‌اند. ۸۶% از مردم می‌خواهند که خودکشی با مداخلات پزشکی صورت بگیرد.
وحید یعقوبیان
خداوند طبق قوانین مدنی و امثال آن، انسان، نهاد یا شرکت نیست و قوانین نه می‌توانند او را ملزم و مکلف کنند و نه می‌توانند حق و حقوقی برایش قائل شوند.
وحید یعقوبیان
«آزادی عقیده، طرز فکر و گرایش‌های فردی و هم‌چنین آزادی مذهب و اظهار علنی جهان‌بینی و ایدئولوژی، غیرقابل‌تعرض و مقدس‌اند.»
وحید یعقوبیان

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۱۱۰٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۱۱۰,۰۰۰
تومان