دانلود و خرید کتاب ایزد بانوان صدرالدین طاهری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایزد بانوان اثر صدرالدین طاهری

کتاب ایزد بانوان

معرفی کتاب ایزد بانوان

«ایزدبانوان در فرهنگ و اساطیر ایران و جهان» نوشته دکتر صدرالدین طاهری(-۱۳۶۰)، استاد دانشگاه هنر اصفهان و جهان است. بسیاری از باورها، جشن‌ها و مراسم دینی در ارتباط با نیازهای اقتصادی بشر شکل گرفته‌اند که با برکت‌خیزی و باروری تأمین می‌شود. نیاز به محصول و رمه‌ی بیشتر برای سیر ماندن، و فرزند بیشتر برای یاری در کاشت، حراست از زمین و نیرو بخشیدن به خانواده و قبیله در هنگام جنگ. به نظر می‌رسد مردمان پیش از تاریخ با هدف نزدیکی به سرچشمه‌های نیروی باروری ـ که بیشتر در چارچوب ایزدبانوان تجسم می‌شدند ـ یا برای به دست آوردن خوشنودی و همکاری‌شان، تندیس‌هایی از آنان ساخته‌اند و به نیایش‌گاه‌ها هدیه یا در کنار مردگانشان دفن کرده‌اند. این رسم در دوران تاریخی نیز با وجود پایه‌ریزی ادیان و آداب نو به گونه‌ای آراسته‌تر ادامه یافته است. نشانه‌هایی از آن دوره هنوز در گفتار ما باز مانده است، چنان‌که از «زبان مادری» ، «سرزمین مادری» ، «مام میهن» و «مادر طبیعت» سخن می‌گوییم. واژه‌ی «زن» در زبان پارسی از ریشه زی و زیستن است. حوا در زبان‌های سامی نیز هم‌ریشه با حیات است. بار مفهومی اصلی مادرمرکزی نه تنها قدرت زنانه، که قدرت زن به عنوان مادر است. این نیرو به سبب جایگاه مادری زن در اجتماع به او داده می‌شود، زیرا که زایش پشتوانه‌ی برتری اجتماعی و اقتصادی یک خاندان، پایداری یک تبار و ماندگاری و دوام یک نژاد است.

نظرات کاربران

Ram
۱۴۰۱/۱۱/۱۶

مختصر و مفید تعداد پیکره های زن پیدا شده از دوران و سرزمین های محتلف رو معرفی میکنه همراه با تعدادی عکس

آریابُد
۱۳۹۷/۱۰/۰۱

عالی

مشکات ۱۳۱۴
۱۴۰۱/۰۳/۲۰

کتاب جالبی بود .اینکه بشر از همون ابتدا با نگرش خام خودش قدرتی والا را عامل برکت و زایایی میدانسته و آن را ایزد بانوی خود دانسته است

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
«مادر کهن‌ترین سوژه‌ی هنری انسان است» . (توین‌بی، ۱۳۶۲: ۳۵۰)
آریابُد
توین‌بی می‌گوید: «مادر کهن‌ترین سوژه‌ی هنری انسان است» .
sheloo
در بسیاری از سرزمینها جسد را جنینی دفن می‌کنند تا همان‌گونه که زاده شده دنیا را ترک گوید، یا شاید برای آن که مام زمین بتواند دیگربار بزایدش.
sheloo
نام نانا ایزدبانوی کهن ماه در میان مردمان اور، در بسیاری از زبان‌ها مفهوم مادر دارد. این واژه در پارسی به ننه بدل شده است و رد آن را در بسیاری از دیگر زبان‌های دنیا نیز می‌توان پی گرفت.
sheloo
اقوام آلتایی کندن علف را گناه می‌شمارند چرا که مادر زمین از کنده‌شدن گیسوانش درد می‌کشد.
sheloo
بازماندگان دراویدیان در مرکز هند تنها در خاکستر کشت می‌کنند، زیرا شکافتن بطن مام زمین با خیش را گناه می‌دانند.
sheloo
کاهنی سرخپوست پیروانش را به پرهیز از کشاورزی سفارش می‌کرد، زیرا زخم‌زدن و دریدن و خراشیدن زمین، مادر همه‌ی آدمیان گناه است.
sheloo

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۳٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان