دانلود و خرید کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس ماردی جی. هوروویتز ترجمه عنایت خلیقی سیگارودی
کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس اثر ماردی جی. هوروویتز

کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس

معرفی کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس

کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس نوشتهٔ ماردی جی. هوروویتز و ترجمهٔ عنایت خلیقی سیگارودی است و انتشارات ارجمند آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس

کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس درمان اختلالات روانی پی‌ریزی شده توسط تجربه حوادث آسیب‌زا را شامل می‌شود. قواعد اصلی شامل فهم چگونگی شکل‌گیری نشانه‌ها و درمان است که می‌تواند باعث برطرف شدن عللِ طول کشیدن آزار شود. این قواعد بر تحقیقات بالینی استوارند و سنتز نظریه‌پردازانه آن به طور مفصل در نوشتار دیگری ارائه شده است.

هدف کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس شمول مختصر، اما کامل نوعی درمان تلفیقی است که از مدل‌های زیستی و روانی و اجتماعی پیروی می‌کند و انواع مختلف درمان را درهم می‌آمیزد.

نویسنده از رویکرد اختصاص هر فصل به یک تشخیص خاص، نظیر اختلال استرس پس از حادثه، اختلال استرس حاد، اختلال انطباقی، و سایر اختلالات پرهیز کرده‌ است. در عوض، کتاب را براساس مراحل درمان سازمان‌دهی نموده‌، چراکه قواعد تبیینی اصلی، تمامی طیف تشخیص‌ها را دربر می‌گیرد.

این کتاب بر اهمیت توجیه هر اختلال از طریق فرمول‌بندی موردی فردی شده تأکید می‌ورزد. در همین راستا، روند انجام این مهم، یعنی تحلیل قواره‌ای، توصیف و تبیین می‌شود. این رویکرد تلفیقی باعث توسعه برنامه‌های درمانی مؤثّر می‌شود، و با دانسته‌های فعلی بالینگران کاملا هماهنگ است.

درمان سندرم‌های پاسخ به استرس نیازمند این است که بالینگران به روایت‌ها گوش کنند و گاهی این‌کار بسیار عذاب‌آور است. این کتاب ابزارهای لازم برای تقویت و پرورش مهارت‌های سازگاری بیماران را در طول سفر درمانی در اختیار درمانگران قرار می‌دهد؛ یعنی دلایل امیدواری به بهبودی، اشتیاق به مواجهه با بازتاب‌های حوادث آسیب‌زا و استقامت هیجانی و دانش مورد نیاز برای یافتن مسیر تغییرات انطباقی.

خواندن کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب درمان سندرم های پاسخ به استرس

«این کتاب بر اهمیت فرمول‌بندی موردی فردی شده و رویکرد تلفیقی در روان‌درمانی تأکید می‌ورزد (هورُویتز a۱۹۹۷، b۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۱۹۹۹)؛ و درمان اختلالات ناشی از حوادث استرس‌زای زندگی، شامل فقدان، آسیب، و وحشت را شامل می‌شود. نشانه‌های اصلی سندرم‌های پاسخ به استرس، شامل تلاطم هیجانی با شدت آزاردهنده همراه با انگاره‌ها و ایده‌های مزاحم، و همچنین اجتناب‌ورزیدن‌های غیرانطباقی و کرختی هیجانی است. این نشانه‌ها، ورای طبقه‌بندی‌های تشخیصی حضور دارند.

انکار و حالات مزاحمت ـ به عنوان ویژگی سندرم‌های پاسخ به استرس ـ انحرافاتی از حس معمول تعادل خودآگاه شخص هستند. از آنجایی که رفتار اجتنابی در سندرم‌های پاسخ به استرس بسیار شایع است، توجه به سازگاری دفاعی و مقاومت به درمان اهمیت می‌یابد. در این زمینه رویکرد تلفیقی ارزشمند است: این رویکرد درک روان‌پویشی کنترل هیجان را با قواعد و فنون مفید درمان شناختی ـ رفتاری و دارویی درهم می‌آمیزد.

رویکرد تلفیقی در درمان سندرم‌های پاسخ به استرس سه حوزه عمده فعالیت ذهنی را در نظر می‌گیرد. یکی مجموعه فرآیندهایی است که هیجانات را فعال می‌کند ـ به خصوص هشدارهای عاطفی نظیر ترس. این مجموعه فرآیندها ارتباط نزدیکی با فیزیولوژی جسمانی و تداعی‌های شرطی‌شده‌ای دارد که بین محرک‌های درکی یا اعتقادی، و انگیختگی‌های واکنشی اتّفاق می‌افتد. حوزه دوم به فعال‌سازی زنجیره‌هایی از افکار خودآگاه، و پردازش اطلاعات پیش آگاه مربوط است. گاهی فرد از عقاید ناکارآمد برای توجیه اینکه چرا یک حادثه آزارنده بر او تأثیر گذاشته است، استفاده می‌کند. این عقاید ناکارآمد باعث الگوهای رفتاری غیرانطباقی تکرار شونده می‌شوند، بنابراین ایضاح، و تجدیدنظر در آنها اهمیت دارد. مجموعه سوم فعالیت‌های روانی، خود ـ سازماندهی و حسّ پیوند با سایرین را حفظ می‌کند. طرحواره‌های غیرانطباقی تعاملات ارتباطی ممکن است عملکرد اجتماعی را مختل کنند. شاید نیاز باشد که به دنبال تجربه حوادث استرس‌زای زندگی، و واقعیات جدیدی که آنها خلق می‌کنند، در هویت و روابط تغییراتی اِعمال گردد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۶ صفحه

حجم

۸۴۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۱۸۶ صفحه

قیمت:
۲۷,۵۰۰
تومان