دانلود و خرید کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم! حسین راهداری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم! اثر حسین راهداری

کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم!

معرفی کتاب چگونه با آمار دروغ بگوییم!

«چگونه با آمار دروغ بگوییم!» ترجمه و تالیفی از حسین راهداری(-۱۳۶۲) است. این کتاب برگرفته از اثری به همین نام نوشته دارل هاف است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: فرض کنید که بعد از مدت‌ها جستجو و تحقیق از محله‌های مختلف شهر تهران، برای خرید خانه در منطقه‌ای به ظاهر متشخص، به بنگاه معاملات املاکی می‌رویم. بنگاه‌دار شروع می‌کند به بیان خوبی‌های آن منطقه و امکانات بیشمار آن و در نهایت اعلام می‌کند که علاوه بر تمامی مزایای این منطقه، مزیت مهم دیگر این منطقه این است که «اعیان‌نشین» به حساب می‌آید، زیرا که طبق آمار رسمی دولت، «میانگین درآمد سرانه ساکنین این منطقه در سال ۱۰۰ میلیون است». بعد هم اضافه می‌کند که در این منطقه کلی حاجی‌های بازار و دکترهای خارج‌رفته زندگی می‌کنند. ما هم مسحور این جملات می‌شویم و احتمالا در آرزوی برخورداری از کیفیت بالای زندگی در کنار حاجی‌های بازاری و دکترهای خارج‌رفته که پولدارند، خانه را به قیمت بالایی بدون چانه‌زدن می‌خریم زیرا احتمالا در چنین منطقه پولدار و متشخصی، چانه زدن دون شان و تشخص است. سرخوشی ما از این معامله سراسر سود و خوبی ادامه دارد که ناگهان یک ماه بعد نامه‌ای از شهرداری برای تمامی ساکنان منطقه ارسال می‌شود. مضمون نامه این است که چون منطقه سکونت ما جزو مناطق خوش‌نشین و پولدارنشین حساب می‌شود و هزینه‌های تمیزکاری و درختکاری آن بیشتر از مناطق دیگر است، شورای شهر تصمیم گرفته است که عوارض شهرداری این منطقه را چند برابر کند. ناگهان صدای اعتراض از همه مردم منطقه بلند می‌شود و گروهی به ریاست همان آقای بنگاهدار برای مذاکره با شهرداری تشکیل می‌شود. در جلسه با مسئولین شهرداری، آقای بنگاهدار کلا این ادعا را که این محله جزو مناطق اعیان‌نشین و پولدار است، از پایه و اساس رد می‌کند! او می‌گوید که در محله آنها، کلی آدم بیکار و کارمند وجود دارد به طوریکه طبق آمار رسمی نصف مردم محله زیر ۲۰ میلیون در سال درآمد دارند که تقریبا نزدیک خط فقر است!

نظرات کاربران

Ali
۱۴۰۰/۰۵/۱۲

دوستان گرامی، این کتاب، کتاب جالبیه اما مشروط به اینکه نسخه اصلی اون رو بخونید. اونچه که از اون به نام تالیف و ترجمه یاد شده، تفاوتهایی ورای اضافه کردن چند مثال امروزی به متن اصلی کتابه و متاسفانه مترجم

- بیشتر
×man×
۱۳۹۸/۰۱/۱۱

مفاهیم این کتاب که با مثالهای مختلف و زبان روان نوشته شده، واقعا برای مردم لازمه؛ چون معمولا عوامانه به مسائل نگاه میکنند و سطحی نگر و گاهی زودباورند. حرف اصلی این کتاب در آخرش گفته شده: هدف این کتاب ایجاد

- بیشتر
mahdikhosravi
۱۳۹۸/۱۲/۲۹

دوستان عزیز این کتاب روایتگر خیلی از آمار هایی است که روزانه می شنویم که خیلی از آنها جهت دار است.باز کتاب جای بهتر شدن دارد.اما در نوع خود تک است و پیشنهاد می شود خوانده شود😉😉

kasra_tav
۱۳۹۷/۱۲/۰۹

اگه میخواهید فریب آمار سازی هایی که در تبلیغات،رسانه ها و دولت انجام میگیره نخورید حتما این کتاب رو بخونید،بیان خیلی ساده ای داره

fateme1ghaderi
۱۳۹۸/۱۱/۰۹

جالب بود.هرکسی یه بار بخونه خوبه ذهنش باز میشه.

آیدا
۱۳۹۸/۱۲/۱۳

خیلی عالی.. با زبان ساده و مثال های واضح مطالبو توضیح داده.من واقعا دوست داشتم

ر.د.ب
۱۴۰۰/۰۹/۰۷

واقعا کتاب بی نظیر و کاربردی هست. خیلی خلاصه و مفید، مخصوصا برای افرادی مثل من که دانش ریاضی زیادی ندارن. هم استفاده بردم و هم لذت. با تشکر از انتشارات خوب دنیای اقتصاد.

Estatira
۱۳۹۹/۱۱/۲۳

مطلب خیلی جدیدی نداره، مخصوصا اگه توی این سبک قبلا کتاب خونده باشین. ولی درکل ذهن رو‌ نسبت به آمار و دروغ‌هایی که هرروز می‌شنویم آگاه‌تر می‌کنه. یه بار خوندنش رو پیشنهاد می‌کنم.

Ali
۱۳۹۹/۰۵/۳۱

ارزش یکبار خوندن را داره اما دنبال یک مطلب ویژه داخلش نباشید.

s.latifi
۱۳۹۵/۱۱/۲۵

فکر کنم یه بنده خدایی از مسئولین کشور این کتاب رو خونده باشه!!!!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵۶)
با پنج سوال ساده، می‌توان آمارها را تحلیل کرد و سره را از ناسره تشخیص داد. این پنج سوال عبارتند از: - سوال اول: چه کسی این حرف را می‌زند؟ - سوال دوم: از کجا خبر دارد؟ - سوال سوم: چه چیزی از قلم افتاده و پنهان شده است؟ - سوال چهارم: آیا کسی موضوع آمارگیری و یا نتیجه آن را عوض کرده است؟ سوال پنجم: آیا با عقل جور درمی‌آید؟
behmorad
جز با هیاهو نمی‌توان حقیقت را پوشاند.
کتابخور
مثال دیگر برای شرکت سازنده دستگاه آبمیوه‌گیری خاصی بود که در تبلیغاتش اعلام می‌کرد دستگاه آبمیوه‌گیری آنها می‌تواند ۲۶ درصد آب میوه‌ها را بیشتر بگیرد. این نکته برای خانم‌های خانه‌دار که مقتصدند و به اقتصاد خانواده و همسر خود اهمیت می‌دهند، بسیار مهم است. اما دوباره نکته‌ای در اعلام این تحقیق پنهان شده است. ملاک این مقایسه، چه دستگاه آبمیوه‌گیری بوده است که آبمیوه‌گیری مورد بحث، ۲۶ درصد بهتر از آن عمل می‌کند؟ این پنهان‌کاری بی‌دلیل هم نبوده است. با انتشار جزییات تحقیق مشخص می‌شود که شرکت این ۲۶ درصد بهبود را در مقایسه با یکی از آبمیوه‌گیری‌های قدیمی و از رده خارج خود بدست آورده که کاملا برای مقایسه بی‌ربط است. به این صورت می‌شد حتی به اعدادی بهتر از ۲۶ درصد نیز دست یافت و به همین دلیل باید از شرکت محترم تشکر کنیم که این کار را نکرده و به بیان ۲۶ درصد بهبود قناعت کرده است. در حقیقت با پنهان کردن این موضوع، یک عدد بی‌ربط اما جذاب برای تبلیغ فراهم شده است.
Parvane
سازمانی به نام «سازمان شفافیت بین‌الملل» برای «فساد» تعریفی ارائه کرده و برای اندازه‌گیری آن راهکاری پیشنهاد داده است. تعریف فساد بر اساس نظر این سازمان، «سوءاستفاده از قدرت محول‌شده، در جهت منافع شخصی» است.
MSadra
یکی از مهم‌ترین خصوصیات زبان که هر روز به کار می‌بریم این است که بین واژه‌های زبان و مفاهیمی که قرار است آنها توضیح دهند، یک «قرارداد» برقرار است و نه یک رابطه ذاتی، یا ثابت شده و منطقی.
behmorad
. وقتی «شاد بودن» ملاک، تعریف و مرز مشخصی ندارد، چگونه می‌توان کشورها را تا رقم اعشاری امتیازدهی کرد و بعد آنها را مانند کنکور رتبه‌بندی نمود؟ مثلا می‌توان مطمئن بود که مردم سوییس به نسبت مردم کشوری درگیر جنگ و قحطی در آفریقا شادترند. اما اینکه سوییسی‌ها نسبت به نروژی‌ها هم شادترند یا غمگین‌تر، مسئله واضحی نیست. حتی مقایسه آنها با ایرانی‌ها نیز سخت است و نمی‌توان حکمی قطعی داد. مثلا اکثر سوییسی‌ها به «تنها بودن» عادت دارند و تنهایی را عامل ناراحتی خود نمی‌دانند، در حالی‌که خانواده و با دیگران بودن یکی از مهم‌ترین متغیرهای شادی برای ایرانیان است.
نیما
«زبان رمزآلود آمار» به دلایل مختلف استفاده می‌شود. گاه برای روشن کردن حقایق و گاه برای پوشاندن آنها. گاه برای تنویر افکار عمومی و گاه برای فریب دادن آنها. گاه برای احساساتی کردن و گاه برای عقلانی فکر کردن. گاه برای ساده‌سازی و گاه برای پیچیده کردن حقایق. برای همین کاربرد وسیع است که دستگاه‌های عظیم آمارگیری رسمی و غیررسمی در هر کشوری به راه افتاده‌اند.
MSadra
مثلا سوییس کشوری است که فساد اداری به معنای «پارتی‌بازی» و «رشوه‌گیری» در آن بسیار پایین است اما نظام بانکداری این کشور، یکی از بزرگترین حامیان فرار مالیاتی و پولشویی در دنیا به حساب می‌آید. جالب اینکه تا سال ۲۰۰۰، رشوه به مقامات کشورهای دیگر برای پیشبرد امور، بر اساس قوانین سوییس قانونی بوده است. حالا با این اوصاف، آیا کشور سوییس، دچار «فساد» است؟ یعنی اگر «کارهای خلاف» با توجیه قانونی انجام شدند، فساد به حساب نمی‌آیند؟ این مشکل از جنس همان مشکل رتبه‌بندی کشورها بر اساس شادی و خوشبختی است
نیما
روزنامه‌ای تیتر زده بود که «آیا می‌دانید که قیمت برق چه تاثیری بر حقوق دریافتی کارکنان دارد؟» و در مقاله‌ای نشان داده شده بود که با افزایش قیمت برق در ماه گذشته در منطقه‌ای، میزان حقوق ساعتی کارگران آن منطقه افزایش یافته بود و در مقابل تعداد ساعات کار هفتگی آنها کاهش داشته است. از این اعداد نتیجه‌گیری شده بود که افزایش قیمت برق، سبب بهره‌وری بیشتر نیروی کار شده است. در حقیقت شاید این آمارها درست باشند اما همزمانی آنها ممکن است که کاملا اتفاقی بوده باشد.
Estatira
«عدد خام» به تنهایی، گاهی اوقات ناقص است یکی از دلایلی که سبب می‌شود آمارهایی فاقد ارزش شوند، ارائه «عدد خام» است. منظور از عدد خام، عددی است که بدون مقایسه آن با اعداد دیگر و نمایش زیاد یا کم بودن آن بیان شود. مثلا اینکه درآمد فردی ۳ میلیون است، عددی خام است که به تنهایی چیزی راجع به زیاد بودن یا کم بودن درآمد این فرد نمی‌گوید. درآمد این فرد در حقیقت باید با درآمد افراد دیگر مقایسه شود تا تصویر بهتری از جایگاه او به دست آید. بنابراین عدد خام گاهی اوقات معنای زیادی ندارد و آمارها باید به طور سرانه و یا به ازای چیز دیگری بیان شوند.
Parvane

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۵ صفحه

حجم

۱٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۶۵ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان