دانلود و خرید کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان کرامت موللی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان اثر کرامت موللی

کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان

نویسنده:کرامت موللی
انتشارات:نشر نی
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان

کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان نوشتهٔ کرامت موللی است و نشر نی آن را منتشر کرده است. بسیاری از مطالب این کتاب بر اساس سمینار یک‌ساله‌ای است که در آن لکان برای مخاطبان کمتر تخصصی‌‌تر که با کار او آشنایی زیادی نداشتند سخنرانی کرد. بخش دیگری از کتاب به روانکاوی فروید می‌پردازد و نحوهٔٔ شکل‌گیری رانش‌ها را از نوزادی در انسان توضیح می‌‌دهد.

درباره کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان

بیش از صد سال از کشف ضمیر ناآگاه می‌گذرد ولی هنوز روان‌کاوی جای خود را به خوبی در بطن فرهنگ ایرانی نیافته است. مندرجات کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان حاکی از آن‌اند که روان‌کاوی ازجمله تنها شعب علمی است که توانسته است دقت و جدیت علمی را با اصول انسانی تلفیق کند. در دوره‌ای که با سرعتی این‌چنین سرسام‌آور شاهد گسترش علوم عصبی هستیم، روان‌کاوی از معدود سنگرهایی است که همچنان در مقابل این علوم ایستادگی کرده به دفاع از انسانیت آدمی می‌پردازد. چنان‌که می‌دانیم علوم عصبی بر اساس این اصل استوارند که پدیدارهای نفسانی مترتب بر تحریکات یاخته‌های عصبی هستند و روزی در خدمت درک و کنترل کامل انسان درخواهند آمد. ولی صحبت بر سر نحوه‌ٔ این درک و حقانیت چنین کنترلی است.

روان‌کاوی قبل از هر چیز مبادله‌ای است انسانی و طریقی که فرد در جهت شناخت خویش اتخاذ می‌کند. چنین شناختی در روان‌کاوی مشروط به قبول محدودیت و منوط به تعهد این تناهی است. هر گونه کوششی که در جهت کنترل و در پی تمامیت باشد، مخالف اصول روان‌کاوی است و امکان چنین طی طریقی را از میان می‌برد.

در کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان نویسنده سعی کرده است اصول عمده‌ٔ روان‌کاوی فروید و لَکان را در حد امکان به نحو جامع مورد بررسی قرار دهد. در این مهم کوشش بر آن بوده که مطالب نه‌تنها برای مبتدیان قابل دسترسی باشد، بلکه برای اصحاب فن نیز مفید واقع گردد. لذا کتاب حاوی قرائت‌های متعددی است و درعین‌حال می‌تواند به‌صورت مرجع نیز به‌کار آید.

بخش‌ها و فصل‌های کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان از این قرار است:

بخش نخست

فصل اول: لکان یا بازگشت به فروید

فصل دوم: رانِش یا تابعیت از غیر

بخش دوم: ساختمان نفسانی

فصل اول: ساحت رمزواشارت

فصل دوّم: حیث خیالی

فصل سوم: امر واقع

موخره

شرح حال فروید، بانی روانکاوی

خواندن کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران روان‌شناسی و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب مبانی روان کاوی فروید - لکان

«ژَک مَری لَکان روانکاو نامدار فرانسوی درسال ۱۹۰۱ بدنیا آمد. مادرش از خانواده‌ای ثروتمند بود که به تجارت سرکه اشتغال داشت و پدرش نیز نمایندگی فروش آن را عهده‌دار بود. لکان در بازگشتِ پدر از جنگ نتوانست در وجود او آن شخص مهربان و متجدّدی را که انتظار داشت پیدا کند. ولی بهمّت یکی از عمّه‌هایش که استعداد او را بخصوص در ریاضیات دریافته‌بود به دبیرستان استانیسلاس در پاریس راه یافت. بدین‌ترتیب بود که جوان شهرستانی مزیت زندگی در پایتخت را کشف کرد. امّا این شیفتگی مانعی نبود تا او را از تحصیلات پزشکیش بازدارد. همزمان با تحصیلات خود بمطالعهٔ فیلسوفانِ ماقبل از سقراط و همچنین افلاطون، ارسطو، دِکارت و کانت پرداخت. با شرکت در سخنرانی‌های اَلِکساندْر کژِوْ به تفکر هگل آشنایی کامل یافت و مطالعهٔ کارل مارکس را بر بِرگسُن ترجیح داد. آثار ژیلسُن او را با فلسفهٔ قرون وسطی مأنوس ساخت. درهمین ایاّم نیز بمطالعهٔ زبان‌شناسی از طریق کتاب فردینان دُ سُسور و به تفحّص در منطق برترَند راسل و ویتگِنشتَین پرداخت.

مطالعات تخصّصی لکان در روانپزشکی همزمان با آشنائی و معاشرتش با هنرمندان سوررِئالیستِ معروف آن دوره بود. رسالهٔ دکترای او (پارانُیا و رابطهٔ آن با شخصیت) که درسال ۱۹۳۲ بانجام رسید تحلیل جالبی بود از زندگی واقعی زنی که لکان او را اِمِه («محبوبه») خوانده‌بود. این زن بعلّت ابتلاء به هذیانِ محبوبیت به هنرپیشهٔ مورد علاقهٔ خود حمله نموده او را شدیداً مجروح کرده‌بود. لکان در این رساله از روش تحلیلی رایج نزد روانپزشکان آن دوره پیروی نکرد و خطّ مشیی خاص خود برگزید که تنها مورد تأیید استادش دُ کلِرامْبُو روانپزشک معروف فرانسوی قرارگرفت.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۵۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

حجم

۵۵۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۳۲ صفحه

قیمت:
۱۰۵,۰۰۰
تومان