دانلود و خرید کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری زهرا زارع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری اثر زهرا زارع

کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری

نویسنده:زهرا زارع
انتشارات:نشر برگ و باد
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری

کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری؛ ویژه درمانگران و مدرسین نوشتهٔ زهرا زارع و ویراستهٔ ویدا حسینی فرد است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری تمایل به روشنگری و حمایت دارد. روان‌شناسی شامل درک ترس‌ها می‌شود و درمان شناختی رفتاری در شناخت عوامل ترس و همچنین دانستن واکنش ذهن به ترس مفید است. درمان شناختی رفتاری بر نگرش به عملیات ذهن و روش به‌کارگیری توسط افراد به روش‌های خاص تمرکز دارد که این امر شامل دانستن چرایی انتخاب عملکرد افراد و کمک برای انتخاب‌های بهتر است.

درمان شناختی رفتاری بر کارکرد بدن انسان و روان او تأکید دارد. یک بخش اصلی از درمان شناختی رفتاری تفکر مجدد به گذشته افراد و اشاره به تجربیات آن‌هاست. فکر و وسواس بر مسائل مشخصی که می‌تواند واقعی یا خیالی باشد کار ساده‌ای است. افراد باید در افکار خود با دانستن تفاوت میان احساس و درک تجدید نظر کنند. افرادی که از تجربیات خود دور شده و فقط خود را آزار می‌دهند، به درستی نمی‌توانند احساسات را مدیریت کنند. استرس ایجاد شده وحشتناک‌تر شده و برای فرد سخت است که آن را درک کند و از آن فراتر رود. برای کارکرد موثرتر درمان شناختی رفتاری، باید انگیزه داشته باشید. افراد به ندرت پیش‌فرض‌های اشتباهی در مورد مسائل زندگی خود دارند. این پیش‌فرض‌ها اغلب شدید و غیرواقعی و براساس احساسات افراد درگیر می‌باشند.

یک دلیل وحشت‌زده و دلسرد بودن افراد این است که اعتماد به نفس کافی برای کنترل زندگی خود ندارند. اگر بدانند می‌توانند احساسات و واکنش‌های خود را کنترل کنند، مطمئناً شادتر و نظام یافته‌تر خواهند بود.

زمان صحبت در مورد درمان شناختی رفتاری، باید افکار قدیمی از گذشته شامل دوران کودکی را مدیریت و حل‌وفصل کنیم. مهم است افکار و عواطف قبلی منفی را با افکار جدید مثبت و مناسب جایگزین نماییم. 

کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری به درمانگران و مدرسین می‌آموزد چگونه از این سبک روان‌شناسی برای درمان و بهبود کسانی که به مشکل روحی برخورده‌اند یاری برساند.

خواندن کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تکنیک های کاربردی درمان شناختی رفتاری

«اگرچه درمان شناختی رفتاری یک نوع درمان تلقی می‌شود اما حقیقت این است که مجموعه‌ای از درمان‌ها و تکنیک‌ها در کنار هم می‌باشد. اثربخشی این تکنیک‌ها به طور تجربی اثبات شده و به دهه ۴۰ بر می‌گردد که این روش‌ها اولین بار توسط روانشناسان برجسته استفاده شدند. این دوره برای CBT مهم بود چون اگرچه تکنیک‌های خاص به کار رفته ریشه قبل‌تر داشتند اما دهه ۴۰ بود که روانشناسان درمانی را شروع کردند که به آن شوک پوسته‌ای گفته می‌شد چون تکه‌های معما گونه درمان‌های مختلف در کنار هم یک نوع درمان را تشکیل می‌دادند. در این دوره بود که سربازان سراسر دنیا برای بهبودی سلامت روان پس از بازگشت از جنگ جدال داشتند. سازگاری پس از ضربه روانی و تروما سخت بود اما دنیا این جدال را درک نمی‌کرد. گاهی اوقات سرباران شوک پوسته‌ای که به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا بودند ضعیف و ترسو تلقی می‌شدند و احتمال دنبال کردن درمان را کاهش دادند و ناامیدانه نیازمند درمان باقی می‌ماندند.

خوشبختانه روانشناسان جنگ جهانی دوم با سربازان کار می‌کردند. خود روانشناسان قادر به برنامه‌ریزی درمان با تجربه و تخصص خودشان بودند اما سربازان به دنبال کمک بودند و برای کار روی این ضربه روانی با تبعیض‌های اجتماعی روبرو بودند. بهتراست در ذهن داشته باشید که هر شفایی که فرد به خاطر درمان دریافت می‌کند از هر نوعی که باشد فقط موفقیت درمانگر نیست. بله درمانگر با درمان‌جو تلاش می‌کند و میزان درمان به شرطی کمک کننده نخواهد بود که بیمار گامی برای بهتر شدن برندارد. به این ترتیب روانشناسان و سربازان آن دوره قادر به کار روی ننگ اجتماعی بوده و CBT، نه تنها برای اختلال استرس پس از سانحه بلکه برای سایر اختلالات روانی رشد کرد.

دو نفر از محققین و پیشگامان درمان شناختی رفتاری عبارتند از دکتر الیس و دکتر بک که هر دو در روان‌درمانی مشهور بودند و به حوزه روان‌درمانی کمک شایانی نمودند؛ اما با این وجود قبل از اینکه این دو پزشک پایه و اساس درمان شناختی رفتاری را بسازند آن‌ها از پیشگام قبلی زمان خودشان الهام گرفتند. برای درک اینکه چگونه درمان شناختی رفتاری بعدها توسعه یافت ضروری است که ما به این دو پیشگام و پیشینه تحقیقاتی آن‌ها توجه کنیم.

احتمالاً در مورد سگ پاولف شنیده‌اید که آزمایش مشهوری بود حتی افراد نا آشنا با روانشناسی و درمان با این آزمایش آشنا هستند. آنچه که ممکن است تشخیص ندهید این است که این آزمایش و اصولی که بر پایه آن قرار دارد شرطی‌سازی کلاسیک نام دارد و یکی از بلوک‌های اصلی خلق CBT است؛ اما برای افراد نا آشنا با سگ پاولف می‌توان گفت این آزمایش انجام شد تا بزاق سگ در هنگام غذا خوردن مطالعه شود. بالأخص پاولف مطالعه نمود که چگونه بزاق سگ در هنگام غذا دادن بیشتر می‌شود. این مطالعات به صورت علمی انجام گرفتند و پاولف یافته‌های غیرمنتظره‌ای یافت که جنبه حیاتی شرطی‌سازی کلاسیک شد و شرطی‌سازی پاسخ نام دارد.

در زمان شروع آزمایش پاولف که محقق روسی بود نظریه‌پردازی نمود که سگ‌ها در زمان غذا خوردن بزاق ترشح می‌کنند اما با این وجود وی سریع کشف نمود که سگ‌ها قبل از ورود غذا هم ترشح بزاق دارند به محض شنیدن صدای پای محقق ترشح بزاق شروع می‌شود. این کشف پاولف را برانگیخت تا ارتباط غذا و بزاق را مطالعه کند و همان‌طور که بسیاری از افراد آگاهی دارند سگ‌ها با هر چیزی که آن‌ها را یاد غذا بیاندازد ترشح بزاق دهان دارند چه این چیز صدای پای محقق باشد چه صدای زنگ. پاولف متوجه شد که این کشف مهم بوده است، وی با آزمایش شرطی‌سازی کلاسیک مشهور شد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۶۵٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

حجم

۱۶۵٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۳۸ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
تومان