دانلود و خرید کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه حسن قالیباف اصل
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه اثر حسن قالیباف اصل

کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه

معرفی کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه

کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه کاری مشترک از حسن قالیباف اصل، علی عباس کریمی، مهسا جمشیدی ویسمه و سولماز باطبی است که در انتشارات بورس به چاپ رسیده است.

شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، انتشـارات بـورس را بـا هـدف گسـترش فرهنـگ سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی در سال ۱۳۹۰ تأسیس کرد. این انتشارات، انتشار کتاب‌های مالی در سـطح کشـور و منطقـه را چشم‌انداز خود قرار داده است. اولویت انتشارات بورس، چاپ و نشر کتاب‌هایی با محوریت حقوق در بازار سرمایه، فناوری اطلاعات در بازار سرمایه، مالی اسلامی‌ و مالی عمومی است. انتشارات بورس در مدت زمان فعالیت کوتاه خـود، موفـق بـه انتشـار بـیش از ۱۵۰ عنوان کتاب شده است. این آثار به زبان فارسی و انگلیسی در حوزه‌های مختلف مرجـع، تخصصـی دانشگاهی، عمومی و کودک در زمینهٔ دستاوردهای روز بازار سرمایه در ایران و جهان هستند. همچنین کتاب‌های آموزشی عمومی و تخصصـی در حـوزهٔ بـازار سـرمایه شامل کتاب‌های دانشگاهی، کتاب‌های آموزشی بـا هـدف پاسـخ‌گویی بـه نیـاز عمـوم جامعه و برخی از منابع آزمون‌های بازار سرمایه در این انتشارات به چاپ می‌رسند.

دربارهٔ کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه

بازارهای سرمایه یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی در کشورها هستند؛ بنابراین بررسی عملکرد آنها بسیار اهمیت دارد. برای بررسی کردن عملکرد بازار، شاخص‌های گوناگونی وجود دارند مثلا قیمت‌ها، حمل و نقل، استراتژی و...

شاخص بازار سرمایه یک معیار کمّی است که ارزش سبدی از دارایی‌ها را نشان می‌دهد. دارایی‌هایی که در شاخص قرار می‌گیرند، معمولاً ویژگی‌های مشابهی از نظر اندازه، صنعت و استراتژی دارند. شاخص‌ها برای سرمایه‌گذاران، حکم جهت و وضعیت کلی بازار را دارند؛ به عبارتی دیگر، آنها از شاخص‌ها به عنوان ابزاری برای بررسی عملکرد بازار استفاده می‌کنند.

درواقع یکی از هد‌ف‌های اولیهٔ طراحی شاخص، فراهم کردن معیاری برای درک وضعیت یا تغییرات بازار در یک نگاه کلی و جامع است.

کتاب راهنمای شاخص‌ها در بازار سرمایه در راستای افزایش آگاهی دربارهٔ انواع شاخص‌های بازارهای سرمایه و نحوه محاسبهٔ آنها در ۵ فصل نوشته شده است.

فصل اول شامل مفاهیم پایه‌ای در طراحی شاخص‌ها و مباحثی مانند تاریخچه، مفهوم و کارکردهای شاخص است. در این فصل، علاوه‌بر مشکلات و محاسبهٔ شاخص، مهمترین شرکت‌های ارائه‌کننده شاخص‌ها (شاخص‌سازها) نیز معرفی و بررسی می‌شوند.

 فصل دوم دربرگیرندهٔ ترکیب سبد شاخص است و در آن انواع مختلف شاخص‌ها مانند شاخص‌های سهام، شاخص‌های اوراق قرضه، شاخص‌های کالایی، شاخص‌های استراتژی، شاخص‌های نرخ ارز، شاخص‌های املاک و مستغلات و ... بررسی می‌شوند.

در فصل سوم، روش‌شناسی شاخص و شیوهٔ محاسبات شاخص‌ها بیان می‌شود؛ شاخص‌ها از ابعاد گوناگون مانند وزن‌دهی، به‌کارگیری عوامل کلی یا بنیادی، کاربرد استراتژی، درنظرگرفتن سود، درنظرگرفتن ریسک و نرخ ارز بررسی می‌شوند.

در فصل چهارم مهمترین شاخص‌های بورس‌های مختلف از جمله شاخص‌های بازارهای آمریکا، آفریقا، آسیا، اقیانوسیه و بازارهای اروپا معرفی و بررسی می‌شوند.

در فصل پنجم نیز شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران معرفی شده و چگونگی انتخاب سبد شاخص و محاسبات آنها بیان شده است.

کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مدیران و کارشناسان مالی و سرمایه‌گذاری، انواع نهادهای مالی، تحلیل‌گران مالی، سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای سرمایه، دانشجویان رشته‌های اقتصاد، مدیریت مالی و سایر رشته‌های مرتبط مخاطبان این کتاب هستند.

بخشی از کتاب راهنمای شاخص ها در بازارهای سرمایه

هدف اصلی سرمایه‌گذاری بر اوراق بهادار، کسب بهترین بازده در بازار سرمایه است. به عبارت دیگر، هدف اصلی از خرید یک سهم، کسب سود در بلندمدت یا فروش مجدد آن در آینده نزدیک به منظور کسب بالاترین بازدهی است. برای تحقق این هدف، لازم است سرمایه‌گذاران عملکرد بازار و شرکت مورد نظر خود را بررسی کنند تا بتوانند در زمان مناسب تصمیم‌گیری درستی انجام دهند. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران اطلاعات بسیار زیادی را در مورد بازار سرمایه و اوراق بهادار جمع‌آوری و تحلیل می‌کنند و از آنجا که این کار منجر به اتلاف زمان و مواجه با تعداد بسیار زیادی اطلاعات مرتبط و نامرتبط می‌شود، آنها ترجیح می‌دهند از یک معیار واحد استفاده کنند که نشان‌دهنده مجموعه‌ای از اطلاعات و بازتابی از عملکرد کل بازار سرمایه باشد. 

شاخص‌های بازار سرمایه به روش‌های متعدد و به صورت گسترده استفاده می‌شوند و هدف از طراحی آنها پاسخ به این پرسش اساسی است که «عملکرد بازار امروز، دیروز یا در یک دوره زمانی خاص چگونه بوده است؟» همچنین شاخص‌ها از سوی سرمایه‌گذاران به عنوان یک معیار برای بررسی عملکرد پرتفوی استفاده می‌شوند؛ بنابراین اعداد شاخص نشان‌دهنده میزان رشد، افت و همچنین مسیر درست سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. از سویی، شاخص‌ها با یک رویکرد سیستماتیک به ارزیابی، بررسی و مقایسه عملکرد هر ورقه بهادار و پرتفویی از آنها نیز می‌پردازند. در حقیقت، شاخص‌ها ریسک سیستماتیک ورقه بهادار (ریسک سیستماتیک رابطه میان نرخ‌های بازده برای یک دارایی ریسکی و نرخ‌های بازده برای یک پرتفوی دارایی‌های ریسکی است) را محاسبه می‌کنند. از شاخص‌ها همچنین برای مقایسه عملکرد بازارهای مالی به عنوان معیاری از کل اقتصاد یک کشور نیز استفاده می‌شود.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۳۷ صفحه

حجم

۳٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۳۷ صفحه

قیمت:
۷۸,۰۰۰
تومان