دانلود و خرید کتاب معمای خنده فاطمه نصر اصفهانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب معمای خنده اثر فاطمه نصر اصفهانی

کتاب معمای خنده

دسته‌بندی:
امتیاز:
۱.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب معمای خنده

کتاب معمای خنده نوشتهٔ فاطمه نصر اصفهانی است. انتشارات اندیشه احسان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی جستارهایی پیرامون شناخت شوخی و خنده است.

درباره کتاب معمای خنده

نویسندهٔ کتاب معمای خنده کوشیده است تا به‌منظور تسهیل دسترسی علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزهٔ خنده و شوخی به جدیدترین اطلاعات و رویکردها در باب مسئلهٔ شوخ‌طبعی، نتیجهٔ بخشی از مطالعات و دستاوردهای خود و مبانی نظری مربوط به مطالعهٔ شوخ‌طبعی را در قالب کتاب حاضر به چاپ برساند. این کتاب کوشیده تا به برخی سؤالات و چالش‌های فکری محققان و پژوهشگرانی که می‌خواهند در این حوزه قدم بگذارند، پاسخ گوید و درعین‌حال جامعهٔ دانشگاهی را به لزوم تحقیق و مطالعهٔ بیشتر در زمینهٔ شوخ‌طبعی و ابعاد آن، به‌ویژه با تمرکز بر خنده و شوخ‌طبعی در فرهنگ عامهٔ ایران، برانگیزاند و سبب رونق بیشتر مطالعات شوخ‌طبعی شود.

کتاب حاضر در ۵ فصل نوشته شده که عناوین آن به‌تریب عبارتند از: «در باب شوخ‌طبعی یا مطایبه»، «در باب جوک»، «تاریخچهٔ جوک»، «مطالعات شوخ‌طبعی؛ تاریخچه و گستره» و «نظریه‌های شوخ‌طبعی».

خواندن کتاب معمای خنده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعه پیرامون موضوع شوخی و طنز پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب معمای خنده

«خنده و شوخی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات جامعهٔ بشری محسوب می‌شود که سابقه‌ای به قدمت نوع بشر دارد. از گذشته‌های دور تا به امروز، این پدیده ـ به‌عنوان یک عنصر فرهنگی‌اجتماعی ـ به‌صورت ثابت در همهٔ فرهنگ‌ها و جوامع وجود داشته است. اهمّیّت و قدمت این رفتار انسانی به‌گونه‌ای است که نخستین فلاسفهٔ یونان ـ ازجمله ارسطوـ وجه تمایز آدمی را از سایر گونه‌های حیوانات همین توانایی خندیدن دانسته و تأکید کرده‌اند که از میان همهٔ حیوانات تنها آدمی است که می‌تواند بخندد. فلاسفهٔ بعدی، به‌ویژه مشاییان، انسان را حیوانی می‌دانستند که می‌خندد (صدر، ۱۳۸۱:۱) و از همین رو آدمی را «جاندار ضاحک یا خندان» خوانده‌اند. به‌تدریج و با گذشت زمان، در اغلب جوامع بشری بخش خاصّی از فرهنگ تحت‌عنوان «فرهنگ خنده» با محوریت موضوعات شادی‌آفرین، فرح‌بخش و شوخ‌طبعانه شکل گرفته است. به‌تعبیر باختین فرهنگ خنده و شوخی در برابر فرهنگ رسمی و جزمی و جدّیت خشک و سرکوبگر گفتمان مسلّط قرار می‌گیرد (پوینده، ۱۳۸۰:۱۲). باختین «فرهنگ خلّاق خندهٔ عامّهٔ مردم» را یکی از وسیع‌ترین و غنی‌ترین حوزه‌های فرهنگ می‌داند (باختین، ۱۳۹۴:۵۵).

به‌طورکلّی فرهنگ شوخی و خنده را می‌توان واجد دو ویژگی دانست: نخست آنکه این فرهنگ به عامّهٔ مردم تعلّق دارد و باتوجّه‌به ویژگی‌ها و خصوصیات فرهنگی ـ اجتماعی مردم هر جامعه شکل می‌گیرد. از همین رو، تجلّی‌گاه اصلی فرهنگ خنده در نمایش‌های شوخ‌طبعانه، جشن‌ها و جشنواره‌های مردمی، ترانه‌ها، ضرب‌المثل‌ها و همچنین بازی‌ها و آیین‌های عامیانه است. دیگر آنکه این فرهنگ در بستر تاریخ از دوره‌ای به دورهٔ دیگر متمایز بوده است و در راستای پویایی‌های فرهنگی ـ اجتماعی، گونه‌ها و اشکال مختلفی به خود گرفته است (تودوروف، ۱۳۷۷:۱۲۸-۱۲۵). فرهنگ شوخی و خنده، که امروزه در علوم‌انسانی از آن تحت‌عنوان «شوخ‌طبعی» یاد می‌شود، هم ازنظر شکل و هم ازنظر محتوا بسیار گسترده و متنوّع است و تقریباً در همهٔ حوزه‌های انسانی به انواع و اشکال گوناگون حضور دارد (تجبر، ۱۳۹۰:۶۸).

ازآنجاکه جوک‌ها و شوخ‌طبعی‌ها بخشی از زندگی روزمرهٔ توده‌های مردم و طبقات و قشرهای مختلف اجتماعی هستند، بسیاری از افراد غیرمتخصّص آن‌ها را بخش‌هایی کوچک، کم‌اهمّیّت و پیش‌پاافتاده از نظام اجتماعی تلقّی می‌کنند که فاقد اهمّیّت پژوهشی قابل‌توجّه هستند. به‌علاوه، جنبهٔ تفنّنی، ذوقی و تفریحی جوک‌ها سبب شده است که عدّه‌ای از محقّقان و پژوهشگران علوم‌اجتماعی که برای مسائل و موضوعات کلان جامعه نوعی تقدّم یا ارجحیت قائل هستند، چنین پدیده‌هایی را فاقد اهمّیّت تحقیقی و مطالعاتی در نظر بگیرند و علاقهٔ چندانی به مطالعه و پژوهش در این زمینه از خود نشان ندهند. این موضوع در حالی است که به‌زعم دانشمندان علوم‌انسانی و اجتماعی جوک‌ها حاوی رمزورازها، پیچیدگی‌ها و اشارات دقیقی به ویژگی‌های خاصّ آدمی و جوامع بشری هستند و مطالعهٔ آن‌ها از دو بُعد نظری و روش‌شناختی حائز اهمّیّت است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۸۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

حجم

۲۸۳٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۲۲۶ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
۳۲,۵۰۰
۵۰%
تومان