دانلود و خرید کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار کوین سیملر ترجمه مریم تقدیسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار اثر کوین سیملر

کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار

معرفی کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار

کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار نوشتهٔ کوین سیملر و رابین هنسون و ترجمهٔ مریم تقدیسی است و انتشارات بذر خرد آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار

ما انسان‌ها نه‌تنها در راستای منافع خودمان بر اساس انگیزه‌های پنهانی عمل می‌کنیم، بلکه مغزمان، برای آنکه در برابر خودمان و دیگران خودخواه به نظر نرسیم، ما و ذهن آگاهمان را در تاریکی نگه می‌دارد؛ هرچه کمتر از انگیزه‌های ناپسندمان خبر داشته باشیم، در پنهان‌کردنش از دیگران موفق‌تریم! کوین سیملر و رابین هنسون در دو بخش اندیشهٔ خود را توضیح می‌دهند. در بخش اول از چرایی پنهان‌کردن انگیزه‌هایمان می‌گویند، اینکه چگونه مشوق‌های اجتماعی ذهنمان را تحریف می‌کنند. هدف نویسندگان در بخش اول کتاب این است که ما را چشم در چشم «فیل در مغزمان» قرار بدهند. در بخش دوم، با کمک شناخت حاصل از بخش پیشین، به انگیزه‌های پنهان در زندگی روزمره در طیف گسترده‌ای از روابط انسانی می‌پردازند.

شجاعت رویارویی با این آگاهی را وقتی داشته باشیم، هم خودمان، عملکرد مغزمان و دلایل تصمیم‌هایمان را بهتر خواهیم شناخت و هم احتمالاً خودمان را کمتر سرزنش می‌کنیم و مقصر می‌دانیم. همه‌چیز تقصیر مغز است!

موضوع اصلی کتاب، اینکه ما از لحاظ راهبردی فاقد تشخیص ابعاد کلیدی انگیزه‌های خود هستیم، سالیان سال به اشکال مختلف مطرح بوده است. این موضوع را نه‌تنها شاعران، نمایش‌نامه‌نویسان و فلاسفه، که فرزانگان بیشماری مطرح می‌کنند، دست‌کم زمانی که با آن‌ها به‌طور خصوصی و در حال و هوای مناسب ملاقات می‌کنید.

این کتاب به دو بخش تقسیم شده است:

در بخش اول، «چرا انگیزه‌هایمان را پنهان می‌کنیم»، به چگونگی تحریف ذهن‌ به‌وسیلهٔ مشوق‌های اجتماعی پرداخته‌ شده است؛ ازجمله اعوجاجِ پیچیدهٔ خودفریبی. در لوقا پرسیده شده است: «در حالی که خودتان کُنده‌ای در چشم دارید، چرا نگران تراشهٔ چوب در چشم دوستتان هستید؟». نویسندگان هم به زبان استعارهٔ این کتاب پرسیده‌اند: «وقتی فیلی در ذهن دارید، چرا باید نگران موشی در ذهن دوستتان باشید؟» هدف نویسندگان در بخش اول این است که تا جای ممکن به‌طور مستقیم با این فیل مواجه شویم؛ به آن خیره شویم بدون اینکه پلک بزنیم یا نگاهمان را به سمت دیگری برگردانیم.

در بخش دوم، «انگیزه‌های پنهان در زندگی روزمره»، با استفاده از شناخت جدیدی که از فیل به‌دست آورده‌ایم، به تخریب طیف گسترده‌ای از رفتارهای انسانی، هم در مقیاس کوچک و فردی و هم در عظیم‌ترین نهادها پرداخته شده است. در این بخش پی می‌بریم مسائل اغلب همان‌هایی نیستند که در ظاهر به نظر می‌رسند.

این کتاب ثمرهٔ همکاری کوین و رابین برای پایان‌نامه‌شان است. رابین سال‌ها دربارهٔ موضوع این کتاب بلاگ‌نویسی می‌کرد. کوین در سال ۲۰۱۳ برای دومین بار به تحصیل در مقطع دکترا فکر کرد، ولی به جای آن به رابین پیشنهاد داد از تشریفات تحصیلی صرف‌نظر و به‌طور غیررسمی به‌عنوان دانشجو و مشاور با هم کار کنند. و این کتاب ثمرهٔ همکاری آن‌هاست: به نوعی یک پایان‌نامهٔ دکترا. 

خواندن کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به کسانی که با ساختار مغزشان می‌خواهند بیشتر آشنا شوند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب انگیزه های پنهان در رفتارهای آشکار

«حکایت چوب‌سرخ‌ها

کالیفرنیا، زادگاه کوین، به‌دلیل داشتن گونهٔ بلندترین درخت در دنیا مشهور است: سکویای همیشه‌سبز یا چوب‌سرخ ساحلی بلندترین گونهٔ زندهٔ درخت‌ها در ارتفاع ۱۱۵ متری از کف جنگل‌ها قرار دارند. شواهدی هستند که نشان می‌دهند در گذشته درختان بلندتری هم به ارتفاع ۱۲۲ متر یا بیشتر در این جنگل‌ها وجود داشته‌اند. این تقریباً همان ارتفاعی است که مویینگی دیگر در آن عمل نمی‌کند. چنانچه ارتفاع درخت از این بیشتر باشد، نمی‌تواند آب را از ریشه‌ها به بالاترین برگ‌های خود منتقل کند. ازاین‌رو چنانچه ارتفاع این درختان کمی بیش از این بود، زیستشان ناممکن می‌شد.

ولی ارتفاع چیزی نیست که به‌راحتی به دست آید، چه برای درختان چوب‌سرخ و چه سایر درختان. بلندا یافتن و مقاومت در مقابل باد و نیروی جاذبه مستلزم صرف نیرو و مادهٔ بسیار است؛ نیرو و ماده‌ای که در غیر این صورت می‌توانست ریشه‌های قوی‌تری ایجاد کند، رشد افقی بیشتری برای کسب نور بیشتر داشته باشد یا به امید داشتن جوانه‌های بیشتر تولید بذر و آنها را پخش کند.

پس علت این همه سختی چیست؟ چرا درختان این همه نیرو صرف رشد عمودی می‌کنند؟

این به گونهٔ درخت بستگی دارد. برخی از درختان بلند می‌شوند تا بتوانند به شکلی کارآمدتر بذرافشانی کنند. سایر گونه‌ها این کار را به‌منظور محافظت از برگ‌هایشان از درخت‌خوران زمینی انجام می‌دهند، مانند درخت اقاقیا که سعی می‌کند از دسترس زرافه‌ها در امان بماند. ولی اکثر درختان بلند می‌شوند تا بتوانند از نور آفتاب بیشتری استفاده کنند. جنگل محیطی به‌شدت رقابتی است و نور خورشید در آن اندک، ولی منبعی حیاتی است. و حتی اگر شما یک سکویا، یعنی جزء بلندترین گونهٔ درختان هستید، باز هم باید نگران دریافت نور بیشتر باشید؛ چون در جنگلی قرار دارید که سایر درختان آن هم سکویا هستند.»


نظرات کاربران

کاربر 2770365
۱۴۰۲/۰۸/۲۲

عالی است برای از نو دیدن زندگی

shayeste rf
۱۴۰۲/۱۰/۰۲

کتابی بسیار خوب با ترجمه‌ای بسیار بد!

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۰)
گر می‌خواهید حقیقت را به مردم بگویید آنها را بخندانید، چون در غیر این صورت کمر به قتل شما می‌بندند
mehdi
ژائو گائو مردی قدرتمند بود که هنوز از قدرت سیراب نشده بود. روزی در ملاقاتش با امپراتور و بسیاری از مقامات ارشد گوزنی را با خود به همراه آورد و آن را «اسب بزرگ» نامید. امپراتور که ژائو گائو را به‌عنوان یک استاد قبول داشت کاملاً با او موافقت کرد که آن حیوان یک اسب است و بسیاری از مقامات دیگر هم همین کار را کردند. ولی عده‌ای دیگر یا ساکت ماندند یا مخالفت کردند. ژائو گائو از این طریق دشمنانش را شناخت. و کمی بعد همهٔ مقاماتی را که گوزن او را اسب ننامیده بودند به قتل رساند. نقشهٔ ژائو گائو در صورتی که گوزن را گوزن می‌نامید عملی نمی‌شد. ملاک حقیقت برای سنجش وفاداری، آزمون ضعیفی است.
mehdi
مثلاً کاملاً قابل‌قبول است که «خودتان» باشید. اگر به‌طور طبیعی اثرگذار و دوست‌داشتنی هستید، در این صورت علاقه و احترام دیگران هم به شما طبیعی است. آنچه غیرقابل‌قبول است «چاپلوسی» است. تملق، تعریف و تمجید بیخودی و هندوانه زیر بغل کسی گذاشتن.
کریزی
دروغ گفتن به وسیلهٔ کلمات بسیار ساده و وسوسه‌انگیز است. به همین علت بهتر است در موقعیت‌های مرگ و زندگی یا جفت‌یابی دهانمان را ببندیم و به بدنمان اجازهٔ حرف زدن بدهیم.
mehdi
اگر جهان قادر به دیدن انگیزه‌های اصلی ما بود، حتی از انجام صادقانه‌ترین اعمالمان نیز عرق شرم بر چهره‌مان می‌نشست».
Reyhane_Zarei
«انسان همیشه دو دلیل برای انجام کارهایش دارد: یک دلیل خوب و یک دلیل واقعی.»- جی.پی. مورگان
AmirMasoud
نقابی که مدتی طولانی بر چهره می‌زنید به چهرهٔ شما بدل می‌شود. نقشی که مدتی طولانی به ایفای آن ادامه می‌دهید به خود شما بدل می‌شود. و اگر مدت‌ها وانمود کنید چیزی حقیقت دارد، خودتان هم درنهایت آن را باور می‌کنید.
Anahid
«اگر جهان قادر به دیدن انگیزه‌های اصلی ما بود، حتی از انجام صادقانه‌ترین اعمالمان نیز عرق شرم بر چهره‌مان می‌نشست».
Elii
«در هر چیزی که خنده‌دار به نظر می‌رسد عنصری هست که اگر جدی و به‌قدر کافی حساس و مراقب باشیم، وجود ناخوشایندش را احساس می‌کنیم.» - مکس ایستمن
AmirMasoud
ما حتی از مزیت خاص دسترسی به اطلاعات و تصمیم‌گیری‌هایی که در ذهنمان اتفاق می‌افتند برخوردار نیستیم. تصور ما این است که از حالات درون خود آگاهیم، درحالی‌که این توهمی بیش نیست. به طریقی می‌توانیم بگوییم که ما در ذهن خود همچون افرادی بیگانه هستیم.
sam

حجم

۹۳۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۲ صفحه

حجم

۹۳۲٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۴۱۲ صفحه

قیمت:
۵۷,۰۰۰
تومان