دانلود و خرید کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری شهربانو مرزبان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری

کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری نوشتهٔ شهربانو مرزبان و زهرا السادات حسینی و راحله افضلی و معصومه حسن پور و شهرزاد علیدوستی و زهرا ولایتی و مهناز محمدی کمرودی است و انتشارات جامخانه آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری

کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری پنج اصلی را که معلمان باید در فرایند یاددهی و یادگیری به دانش‌آموزان در نظر بگیرند، فرا می‌‌آموزد. این پنج اصل عبارت‌اند از:

اصل اول: مهارت در طراحی ایده‌یابی و آینده‌پژوهی

اصل دوم: مهارت حل مسئله

اصل سوم و چهارم: مهارت در نگارش و طراحی اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی

اصل پنجم: مهارت در گزارش‌نویسی و گردآوری اطلاعات

خواندن کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ معلمان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب پنج اصل و مهارت معلمی در فرایند یاددهی - یادگیری

«درس پژوهی یک رویکرد توسعهٔ حرفه ای است که در آن معلمان با یکدیگر در تدوین طرح درس، طراحی آموزشی، اجرا و عملیاتی کردن کلیهٔ عناصر تدریس و در مشاهدهٔ نتایج مشارکت دارند. معلمان در این مسیر با جمع آوری کلیهٔ اطّلاعات و نحوهٔ رسیدن دانش آموزان به یادگیری با یکدیگر بحث و تبادل نظر می کنند تا نسبت به رفع اصلاح روش ها و تدریس ناکارآمد به یک نتیجهٔ واحد رسیده و زمینهٔ پیشرفت تحصیل دانش آموزان را فراهم آورند. در واقع درس پژوهی ترکیبی از اقدامات یک معلم پژوهنده (اقدام پژوهی) و جشنواره های الگوهای تدریس تلقی می شود. با این تفاوت که شناسایی تدریس و مشکل آموزشی در اقدام پژوهی، به صورت فردی صورت می گرفت و نتایج آن قابل تعمیم نبود و به عنوان یک تجربهٔ موفق آموزشی تلقی می شد اما در الگوهای تدریس شناسایی نیز موضوع تدریس و مشکل، از بالا دستی صورت می گرفت، در صورتی که در درس پژوهی، معلم و گروه محور شناسایی مشکل و موضوع تدریس می باشد. بنابراین درس پژوهی عبارت است از: انتخاب موضوعی خاص از برنامهٔ درسی توسط معلمان به عنوان مساله یا مشکل که در چهارچوب فرایند واحد کار، طراحی، اجرا، ارزشیابی، نقد و اصلاح به صورت مشترک، عملیاتی شده و از نتایج آن جهت نیل به الگوی مشترک تدریس استفاده می کنند.

***

طراحی در لغت به معنای خلاقیت توام با اختراع کردن، اندیشیدن، یا تنظیم یک نظریه ذهنی، ترسیم، ساختن وآماده کردن پیش نویس یک نقشه، اختصاص دادن یا به کار گیری منابع برای دست یابی به یک هدف وسرانجام تهیه یک نقشه کاری برای حصول آن چه که از پیش تعیین شده آمده است. طراحی، بخشی از تجربه، دانش ومهارت انسان است. که این وازه مترادف با حل مساله است.. طراحی آموزشی رامی توان تهیه نقشه های مشخص در مورد چگونگی دست یابی به هدف های آموزشی تعریف کرد به عبارت دیگر هر گاه برای دست یابی به یک سلسله از دانش ها ومهارت ها به عنوان هدف های آموزشی مجموعه ای از فعالیت ها و روش های آموزشی، قبل از تحقق آموزش پیش بینی و تنظیم گردد، در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. بنابراین طراحی آموزشی را می توان تجویز یا پیش بینی روش های مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نیاز در دانش ها ومهارت ها وعواطف شاگردان دانست. پس به فرایند نظام داری که معلمان در طرح، اجرای موثر فرایند یادگیری وآموزش وارزش یابی، از آن استفاده می کنندتا نتایج مطلوب یاد گیری حاصل شود.

طرح درس به خط مشی آموزشی اطلاق می شود که توسط معلم برای جلسات درس یک دوره آموزشی تدوین می شود، هدف از تهیه طرح درس، تولید یک درس یا مجموعه ای از درس هاست که نشان دهندهٔ اقدامات منظم ومنطقی معلم برای اجرای آموزش است، این طرح درس نقشهٔ آموزشی است که توسط معلم وبر اساس شرایط و امکانات سازمانی که در آن خدمت می کندتهیه می شود به عبارت دیگرطرح درس چارچوب تدریس را طراحی می کند که بر اساس آن معلم یا استاد در هنگام تدریس با هدفی مشترک ومشخص به یک سو حر کت می کنند. (وحید شاهی کوروش، رقیه ولی پور)

طراحی درس نظام هایی است که کمک می کند تا سوال های صحیح پرسیده شود تصمیمات درست گرفته شود وطراحی به گونه ای انجام شود که قابل استفاده ونافع باشدبرخی از صاحب نظران طراحی آموزشی را علم آموزش می نامند گروهی دیگر طراحی را هنر محسوب می کنند. بعضی دیگر معتقدند طراحی آموزشی خوب است، اگر وقت داشته باشیم.

زمانی که طراحی آموزشی، مسولیت تهیه‌وتولید برنامهٔ آموزشی را به عهده می گیرد، یکی از اهداف طراحی آموزشی، مقصد مناسب و ارائه رسیدن فراگیران بدان است. مقصد غالبا نوعی از یاد گیری است که در فراگیران رخ می دهد در حالی که مسیر یکی از بی شمار راه های است که آموزش می تواند دنبال کند تا یاد گیری تسهیل شود.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۱۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۱۱۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان