دانلود و خرید کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5 نجمه حمید
کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5 اثر نجمه حمید

کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5

معرفی کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5

کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5 نوشتهٔ دکتر نجمه حمید (دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز) است. این اثر چاپ پنجم کتاب است که در انتشارات ارجمند منتشر شده است. 

درباره کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5

کتاب روان‌ شناسی مرضی کودک و نوجوان بر اساس DSM-5 شامل مجموعه‌ای از اختلال‌های روانی شایع در کودکان و نوجوانان بر اساس پنجمین کتابچهٔ راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (5-DSM) است. به‌منظور درک بهتر نشانه‌های بالینی این اختلال‌ها در کودکان و نوجوانان، از مثال‌های بالینی عینی با نام مستعار استفاده شده است. همچنین سعی شده است در حیطهٔ تشخیص این اختلال‌ها، از مصاحبهٔ بالینی، آزمون‌های عینی و فرافکن استفاده شود. علاوه‌برآن به‌طور اختصار به مداخله‌های درمانی موردنیاز اشاره شده است.

این کتاب از لحاظ بررسی اختلال‌های روانی کودکان و نوجوانان و استفاده از مثال‌های بالینی جهت تفهیم نشانه‌های مرضی و توضیح روش‌های درمانی موردنیاز، در نوع خود بی‌نظیر است. افزون ‌بر این، نوآوری این کتاب، آشناکردن دانشجویان با شیوهٔ مصاحبه، بررسی و درنظرگرفتن همهٔ عوامل مؤثر بر شکل‌گیری یک اختلال روانی در کودکان و معرفی مداخلهٔ درمانی موردنیاز کودک و خانواده است. مهم‌تر از آن به نقش خانواده در آسیب‌شناسی اختلال‌های روانی کودک و نوجوان، مداخله‌های درمانی مبتنی بر خانواده و اصلاح روش‌های تربیتی والدین نیز به‌طور جامع اشاره شده است.

خواندن کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5 را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب روان شناسی مرضی کودک و نوجوان براساس DSM-5

«در بررسی رفتار نابهنجار لازم است در خصوص مراحل رشد و تحول کودک اطلاعات کافی داشت. اختلال‌های کودکان همانند اختلال‌های بزرگسالان، بر اساس انحراف از رفتار بهنجار شناخته می‌شوند؛ اما توجه به این نکته لازم است که گاهی اوقات در شرایط خاص، همهٔ انسان‌ها ممکن است درجات خفیفی از نابهنجاری را در رفتار خود بروز دهند. بنابراین زمانی می‌توان تشخیص داد که رفتار کودک، نابهنجار است که آن رفتار از لحاظ شدت، فراوانی و استمرار در حدی باشد که با زمینه‌های فرهنگی و رشدی وی مغایرت داشته و اختلال قابل ملاحظه‌ای در عملکرد و کنش‌وری وی ایجاد نماید. هر رفتار را می‌توان با سه متغیر «فراوانی»، «شدت» و «تداوم» توصیف کرد. «فراوانی» شامل: تعداد دفعات و میزان وقوع یک رفتار است، «شدت» بیانگر نیرومندی و عمق یک رفتار است و «تداوم» نشان‌دهندهٔ استمرار وقوع یک رفتار به‌صورت مکرر در طول زمان است. با طرح این سه متغیر می‌توان به توصیف رفتار بهنجار و نابهنجار دست یافت.

برخی پژوهشگران معتقدند؛ آن دسته از مشکلات رفتاری که از نظر فراوانی، شدت و تداوم مغایر با گروه سنی خاصی است، نابهنجار تلقی می‌شود. بااین‌حال، در آسیب‌شناسی روانی کودکان و نوجوانان ممکن است میان بهنجار و نابهنجار مرز مشخصی وجود نداشته باشد؛ زیرا قرار گرفتن کودک در فرایند رشد و رسش و تغییرات سریع در ابعاد شناختی و عاطفی رفتار کودک، قضاوت در مورد رفتارهای او را دشوار می‌سازد. بنابراین هر مشکل رفتاری در کودکان الزاماً نشانهٔ نابهنجاری نیست. رفتارهایی مانند ترس‌های خاص، کم‌رویی، کابوس شبانه، حساسیت بیش‌ازحد و بی‌ثباتی در خلق ویژهٔ سن رشد تحول، اگر تداوم یابند و با رفتار اغلب همسن‌وسالان کودک تفاوت داشته و ناراحتی قابل ملاحظه‌ای در عملکرد شخصی، اجتماعی، حرفه‌ای، تحصیلی و سایر زمینه‌های زندگی کودک و نوجوان ایجاد کرده باشند، به‌عنوان رفتار نابهنجار تلقی می‌شوند. به‌عنوان مثال: هر چند ممکن است کودکان و نوجوانان، رفتارهای تهاجمی و پرخاشگرانه را از خود نشان دهند؛ اما شدت این رفتار پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، در حدی است که اختلال قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا حرفه‌ای آنها به‌وجود می‌آورد. بیشتر مشکلات رفتاری در نوجوانان، اختلال‌های کوتاه‌مدتی هستند که از بین می‌روند.»

اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک در کودکی
والتر متیس
راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندریافت موضوع به زبان ساده
حکیم سحاقی
روان شناسی حافظه فعال (شناخت و بهبود آن)
نواب کاظمی
رهبری اقیانوس آبی
مهربان جزینی
مقدمه ای بر نسل سوم درمان‌های شناختی - رفتاری
ابوالفضل محمدی
راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیرش و پا‌ی بندی
استیون هیز
راه‌کارها و ابزارهای مبتنی بر درمان شناختی - رفتاری برای کودکان و نوجوانان
لیزا فیفر
بهداشت روانی
محمدعلی احمدوند
۱۰۰۱ راه به سوی سخاوت
گروه نویسندگان آرکتورس
گزیده برنامه پنجم توسعه کشور در بخش بازرگانی
حمیدرضا قربانزاده کریمی
راهنمای آموزش مهارت های ذهن آگاهی به کودکان و نوجوانان
دبرا ای. بودریک
غاغا غولی، غول غاغولی
طاهره ایبد
تاب آوری در کودکان
تریش هارپر
نیش گرگ شمالی (جلد اول، قلب ویزانس)
کیان محمدرضایی
درمان اختلال های یادگیری
صدیقه نظری
بازی های آموزشی برای پرورش هوش زبانی - کلامی (۷ تا ۱۲ سال)
منیره عابدی
ترکیب بازی درمانی با رفتاردرمانی شناختی
مریم ناصری
روان شناسی انسان گرا
ناصر یوسفی

نظرات کاربران

محسن هاشمی
۱۴۰۲/۱۱/۲۴

برای مشاورین نوجوان گزینه خوبیه ترجمه خوبی هم داره

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۷۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

حجم

۶۷۶٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۵۲ صفحه

قیمت:
۹۵,۰۰۰
تومان