دانلود و خرید کتاب رهایی از گناه علیرضا پناهیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رهایی از گناه اثر علیرضا پناهیان

کتاب رهایی از گناه

انتشارات:بیان معنوی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۴از ۱۸۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب رهایی از گناه

کتاب رهایی از گناه نوشتهٔ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان است و نشر بیان معنوی آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب رهایی از گناه

یکی از موانع جذب همهٔ جوانان به دین و همچنین یکی از موانع رشد دین‌داران، ذهنیت و برداشت ناقص و بعضاً نادرستی است که از دین و مفاهیم اصلی آن دارند. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که ذهنیت نادرست نسبت به آن در جامعهٔ ما فراگیر است، مفهوم گناه و توبه است. مؤلف در این مبحث تلاش کرده است تا با نگاهی نو و در عین حال اصیل به این مفاهیم، یکی از موانع مهم برای رسیدن به یک زندگی بانشاط، پویا و همراه با انواع لذت‌های برتر را از جلوی پای جوانان بردارد.

این نوشتار برگرفته از سلسله مباحث استاد پناهیان در ماه رمضان سال ۱۳۹۸، در مسجد امام صادق (ع) تهران است که به همت واحد پژوهش مؤسسهٔ بیان معنوی منتشر شده است. شایان ذکر است نوشتار حاضر توسط واحد پژوهش مؤسسهٔ بیان معنوی بازنویسی، مستندسازی و ویراستاری شده و به فراخور نیاز و در راستای تکمیل مباحث، مطالبی نیز به آن افزوده شده است.

خواندن کتاب رهایی از گناه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران بیانات حجت الاسلام پناهیان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب رهایی از گناه

«قصد داریم در مورد دو موضوع بسیار عجیب در عالم خلقت و فضای دین‌داری صحبت کنیم؛ یکی موضوع «گناه» و دیگری موضوع «مغفرت و توبه».

در این عالمی که خداوند همه‌چیز را منظم آفریده است، به انسان اراده و اختیار و آزادی داده است، و طبیعتاً این انسان گاهی اشتباه می‌کند و عمل خلافی از او سر می‌زند که به ضرر خودش است، عجیب این است که خداوند اسم این اشتباه را «گناه و معصیت» گذاشته است و می‌فرماید: «مرا عصیان کردید!» درحالی‌که ما خودمان را اذیت کرده‌ایم و به نفس خودمان ظلم کرده‌ایم و ضربه زده‌ایم، ولی این ضربه‌ای را که ما به خودمان زده‌ایم، خداوند به خودش می‌گیرد.

کلمهٔ «ذنب» به‌معنای دنباله است. دلیل اینکه به گناه، ذنب می‌گویند این است که دارای عوارض منفی برای انسان است. وقتی ما گناهی انجام می‌دهیم، در واقع برای خودِ ما عوارض منفی دارد، اما خداوند می‌فرماید: بیا از این کار، توبه کن، یعنی از من معذرت‌خواهی کن!

کلمهٔ «عصیان» هم به‌معنی پیروی‌نکردن است. من ارتباط خودم را با خدا قطع کرده‌ام و این کار آثار وضعیِ نامطلوبی برای خودم دارد. اما خداوند می‌فرماید: تو مرا معصیت کرده‌ای، بیا توبه کن...

اینکه خداوند به ما دستور نماز و روزه می‌دهد، عجیب نیست؛ چون معلوم است که این کارها به‌نفع خودمان است. عجیب آنجاست که اگر این کارها را انجام ندهیم، نامش گناه و معصیتِ خدا می‌شود. یعنی وقتی من به خودم لطمه می‌زنم، خدا ناراحت می‌شود. موضع پروردگار نسبت به این دستورها این‌گونه است که خودش وارد شده و برای کارهایی که به‌نفعمان است، بهشت قرار داده و با جهنم، تهدید می‌کند؛ مثل مادری که از سرِ دلسوزی، کودک نادان خودش را تهدید می‌کند.

شدت علاقهٔ خداوند به بندگان در موضوع گناه

در آیات قرآن، خداوند با اصرار و التهاب با بندگانش سخن می‌گوید و آنها را موعظه می‌کند. این، شدت محبت خداوند به بندگانش را می‌رساند. کسی که قرآن کریم را نامهٔ عاشقانهٔ خداوند به بندگان خودش نبیند، در واقع معانی و منظور کلمات قرآن را متوجه نشده است.

آیا مفهوم گناه و معصیت و جایگاه حساس آن در دین، نشان‌دهندهٔ محبت شدید خدا نسبت به ما نیست؟! اگر این نیست، چه معنای دیگری می‌تواند داشته باشد؟ آیا -نعوذ بالله- می‌توان گفت خداوند مانند یک پادشاه ستمگر است که اگر به دستورش عمل نکنیم، ناراحت شده و غضب می‌کند و ما را مجازات می‌کند؟ خداوند نه زور می‌گوید، نه بی‌رحم است و نه ستمگر. این شدت محبت خدا به بندگانش را می‌رساند و به‌خاطر این شدت محبت است که این‌قدر تأکید دارد ما گناه نکنیم و به خودمان ضربه نزنیم. آیا ما باور داریم که خدا این‌قدر مهربان باشد؟

اصلاً چرا خداوند، این برنامه را که به‌عنوان دین به ما داده است، به‌صورت «دستوری» به ما ابلاغ کرده است تا هر تخلفی از این برنامه، «خلاف دستور خدا» باشد؟ یک پزشک، به بیمار خودش نسخه می‌دهد، اما وقتی بیمار، به نسخهٔ او عمل نکند، نیازی به عذرخواهی از پزشک نیست؛ چون او به ضررِ خودش عمل کرده است، نه به ضررِ پزشک.»



نظرات کاربران

mahdiz1368
۱۴۰۱/۰۴/۱۳

مثل تمام مباحث دیگر استاد پناهیان از یک منظر دیگر به گناه و توبه نگاه کرده و معرفی کرده. منظری که تا به حال من جایی ندیدم و نشنیدم این چنین نگاهی روانشناسانه. من این نگاه هنرمندانه استاد را در تمام مباحث

- بیشتر
پرواز
۱۴۰۱/۰۴/۱۳

یک کتاب مفید و حتما بخونید

Mohsen
۱۴۰۱/۰۴/۱۶

بسیار عالی اگر میخواهید از منظری صحیح به گناه وتوبه نگاه کنید حتما این کتاب را بخوانید.

ساکن کوچه علی چپ
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

استاد علیرضا پناهیان از بهترین روانشناسان در دین است . مشکل اکثریت را پیدا میکند و راهکار میدهد . خدا به ایشان خیر دهد.

motaharesoleimani
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

واقعا کتاب عالی هستش چقدرررر ریشه ای گناه رو برای من باز کرد و توضیح داد ممنونم از استاد پناهیان نکته سنج و دقیق

s.m.kazem seifi
۱۴۰۱/۰۴/۲۰

همه چی رو دوباره از اول برات میسازه....

Fat Kam
۱۴۰۱/۰۴/۲۴

کتاب خیلی مفیدی بود ، پر از احادیث و روایاتی که تاحالا نشنیده بودم . سلسله مراتب ذهنیم رو کلا تغییر داد نسبت به خدا ، امام و دین و اصل اطاعت و لذت هاش

ziba
۱۴۰۱/۰۵/۰۴

این کتاب از اون دسته کتاب هاییه که خط به خطش رو باید به صورت عمیق و متفکرانه مطالعه کردالبته نه به خاطر سنگین بودن یا روان نبودنش! بلکه به خاطر ارزشمند بودن محتواش.

لاریجانی
۱۴۰۱/۰۴/۱۶

سلام چطور میتونم نسخه چاپی رو بخرم؟

حجت
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

بسیار عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵۳)
وقتی مالمان را به فقیر می‌دهیم، در واقع به او می‌گوییم: من که نمی‌توانم این بار را با خودم تا قیامت بیاورم، اما تو می‌توانی، این بار را برای من بیاور! هیچ‌کسی نمی‌تواند اموال خودش را با خودش تا قیامت بیاورد، مگر اینکه آن را به دیگری بسپرد تا برایش بیاورد. ادبیات دین ما این‌گونه است.
amirmohammad
امام باقر (ع) می‌فرماید: «خدا از بندگانش دو انتظار بیشتر ندارد؛ یکی اینکه وقتی نعمت به آنها داد، به این نعمت اقرار کنند (یعنی بفهمند که این نعمات به‌نفع آنهاست)، دیگر اینکه وقتی گناه کردند، به گناه خود اقرار کنند (یعنی بفهمند که گناه به ضرر آنهاست).» همین دوتا بس است! خدا انتظار دیگری از بندگانش ندارد.
a.m.m.m
خدا می‌فرماید: اگر زندگی‌کردن در این جهان منظم و پیچیده برایت سخت است، بیا با من زندگی کن! من خودم دستت را می‌گیرم، از تو حمایت می‌کنم و سختی‌ها و مشکلات را برطرف می‌کنم.
کاربر ۵۴۰۱۲۵۰
طبق روایات، قوّت مؤمن از نیّت اوست. نیّت انسان وقتی قوی شد، می‌تواند از بدنش، چندین برابر کار بکشد.
سپهر
در جامعهٔ ما بسیاری فکر می‌کنند وقتی گناهی مرتکب می‌شوند، خدا را از خودشان ناراحت کرده‌اند و توجه ندارند به اینکه در واقع به خودشان ضربه زده‌اند. لذا وقتی توبه می‌کنند، فقط می‌خواهند خدا را راضی کنند که دیگر ناراحت نباشد؛ همین!
محمدرضا میرباقری
برای اینکه انسان به اصل دین‌داری یعنی «ترک گناه» متقاعد شود، باید مراحلی را طی کند تا باورش به ضرورت ترک گناه افزایش یابد، ترک گناه برایش راحت شود و حتی مراقبت‌کردن دائم برای ترک گناه برایش لذت‌بخش شود، تاجایی‌که سرگرمی زندگی‌اش، مراقبت‌کردن برای ترک گناه باشد که نام این مراقبت از گناه، «تقوا» است.
سید روح الله جوادی
وقتی من به خودم لطمه می‌زنم، خدا ناراحت می‌شود.
محمدرضا میرباقری
علت اینکه هنوز عده‌ای به خودشان این جرأت و اجازه را می‌دهند که برخی از احکام دین را مسخره کنند همین است که آنها سطحی‌نگر هستند و ما نیز بیان عمیقی از دین ارائه نداده‌ایم؛ به همین سادگی!
حسن
یکی از موانع جذب همهٔ جوانان به دین، و همچنین یکی از موانع رشد دیندران، ذهنیت و برداشت ناقص و بعضاً نادرستی است که از دین و مفاهیم اصلی آن دارند. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که ذهنیت نادرست نسبت به آن در جامعهٔ ما فراگیر است، مفهوم گناه و توبه است.
حسن
باید عمیقاً متقاعد شویم به اینکه گناه به ضرر ما است و خدا بسیار لطف کرده است که به ما دستور دوری از آن را داده است، برای دورکردن از آن ما را به جهنم تهدید کرده و بهشت را قرار داده است، و اثر بعضی از اعمال و گناهان ما را فوری به ما نشان نداده تا ما را به یک انسان عمیق و دقیق تبدیل کند؛ انسانی که عمیقاً دین را بفهمد تا عمیقاً به آن عشق بورزد!
محمدرضا میرباقری

حجم

۲۱۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

حجم

۲۱۸٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۲۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
۱۰,۰۰۰
۵۰%
تومان