دانلود و خرید کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع) محمدرضا عابدینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع) اثر محمدرضا عابدینی

کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع)

معرفی کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع)

کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع) نوشته محمدرضا عابدینی است. این کتاب را نشر معارف منتشر کرده است. محتوای این کتاب به‌صورت گفتاری از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، در برنامهٔ ارزشمند «سمت خدا» ارائه شده است. 

درباره کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع)

سیرهٔ تربیتی قرآن کریم، افزون بر بیان مفاهیم، معرفی مصادیق و الگوهای عینی و خارجی است؛ ازاین‌رو در قرآن کریم بیش از دوهزار آیه درباره انبیای الهی علیهم‌السلام آمده است. این امر نشان می‌دهد که مطالعه و بررسی زندگی انبیای گذشته، برای امت پیامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز راهگشا و هدایت‌بخش است. زیرا همهٔ انبیا، با اینکه به شرایط زمان، مکان و استعدادها توجه داشته‌اند، ولی مخاطبشان «نظام فطرت» بوده است؛ نظامی که خدای متعال آن را در وجود همهٔ انسان‌ها قرار داده است. ازاین‌رو، به تعبیر قرآن کریم، زندگی امت‌های انبیای پیشین مثَلی برای امت خاتم است. نکته دیگری که ما را به زندگانی انبیای پیشین متوجه می‌کند این است که همهٔ انبیا در دعوت و هدایتگری به اصلی واحد متکی هستند و در حرکتی مستمر، با هم پیوستگی دارند؛ هر پیامبری تصدیق‌کنندهٔ پیامبران پیشین، و بشارت‌دهنده به انبیای پس از خود است؛ بلکه از ابتدا بشارت به نهایت را نیز دارند.

در این نگاه همه انبیا علیهم‌السلام در حکم انسانی واحد هستند که زندگانی چندهزارساله دارد. هر یک از آنان با توجه به مراتب کمالی امت‌ها، آشکارکنندهٔ بخشی از ظهورات و جلوه‌های کمالی اوامر الهی هستند. مجموعه کتاب‌های سیره تربیتی پیامبران با هدف راهنمایی بشر به سمت هدایت نوشته شده است تا چراغی باشد برای تمام کسانی‌که به‌دنبال سعادتند. باید بدانیم تحلیل سیرهٔ انبیا و اولیای الهی، به‌عنوان حقیقتی زنده و تأثیرگذار در زندگی امروز ما - چه در جانب محبت به آنها و چه در جانب عبرت‌گرفتن و درس‌آموزی از سرنوشت مخالفان آنها - آن هم در بیان کامل قرآنی، کاملاً لازم و ضروری است.

خواندن کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به زندگی سعادتمند پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ابراهیم (ع)

حضرت ابراهیم علیه‌السلام «فطرت مجسم» است؛ به این معنا که خدای متعال، سیر عبودی در مسیر قرب به خود را، با وجود مبارک حضرت ابراهیم علیه‌السلام نشان داده است. خداوند درباره زندگی اغلب انبیای دیگر، تنها بخش‌های خاص و کوتاهی را نقل کرده و از اولین لحظه وجود آنها و ابتدای ادارکات ایشان، صحبتی به میان نیاورده است، اما درباره زندگی حضرت ابراهیم علیه‌السلام، هم در آیات قرآن و هم در روایات معصومان علیهم‌السلام، این سیر به‌طور کامل، نمایان است.

علامه طباطبایی رحمه‌الله در تفسیر شریف المیزان می‌فرماید: «و الآیات فی الحقیقة بیان لمصداق کامل من القیام بدین الفطرة و الانتهاض لنشر عقیدة التوحید»؛ آیاتی که درباره حضرت ابراهیم علیه‌السلام نازل شده است، برای بیان مصداقی کامل از قیام به دین فطرت، و نشر توحید است. به عبارت دیگر، در میان انبیا، ابراهیم خلیل علیه‌السلام، پس از رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، در نشر توحید بی‌نظیر بوده و مظهر تامّ آن در بین انبیا به‌شمار می‌رود.

با مرور آیات قرآن می‌بینیم که نام حضرت ابراهیم علیه‌السلام بیش از شصت بار، در قرآن آمده، بیش از دویست آیه درباره ایشان نازل شده، و یک سوره قرآن هم به نام ایشان است. این آیات، به تبیین شخصیت، بیان افعال و نقل سخنان، احتجاج‌ها و دعاهای ابراهیم خلیل علیه‌السلام می‌پردازند؛ اما آیاتی که درباره سایر انبیا نازل شده است، بیشتر درباره بیان عذاب یا سقوط قوم آنان است. وقتی بیش از دویست آیهٔ قرآن درباره حضرت ابراهیم علیه‌السلام نازل می‌شود، به این معناست که شخصیت ایشان در قرآن، به‌طور نسبتاً کامل و زیبایی به تصویر کشیده شده است. هنگامی که به این تصویر زیبا نگاه می‌کنیم، بهت و حیرت عجیبی نسبت به زندگی ایشان، وجود ما را فرا می‌گیرد. مشاهده عظمت ایشان، ما را برای شناخت بهتر عظمت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله که فطرت کامل است، بسیار کمک می‌کند.

ولادت

حضرت ابراهیم علیه‌السلام حدود دو هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام به‌دنیا آمد؛ یعنی حدود چهار هزار سال پیش. در محل تولد ایشان اختلاف وجود دارد: برخی منابع، محل تولد را در اطراف شهر بابِل۱۷ ذکر می‌کنند، و برخی دیگر، در اطراف شهر کوفه، و برخی نیز، آن را شهر یا روستای «اُور» می‌دانند و گفته‌اند که محل به آتش‌انداختن حضرت ابراهیم علیه‌السلام هم در همان‌جا بوده و آن حضرت از آنجا به شام هجرت کرده است. هر سه محل ذکر شده، امروزه در کشور عراق قرار دارند. در منابع تاریخی، عمر حضرت ابراهیم علیه‌السلام از ۱۲۰ تا ۲۰۰ سال ذکر شده است. قول به ۱۲۰ سال، قوی است؛ اما بعضی قرائن، قول ۱۷۵ سال را تأیید می‌کنند

سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت یوسف (ع)، جلد دوم
محمدرضا عابدینی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت نوح (ع)
محمدرضا عابدینی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت یوسف (ع)، جلد سوم
محمدرضا عابدینی
گام به گام با امام (جلد اول)
یعقوب ضاهر
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت هود (ع)
محمدرضا عابدینی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت صالح (ع)
محمدرضا عابدینی
غناء و موسیقی
سید‌علی خامنه‌ای
سنت‌های تاریخی در قرآن کریم
سید محمدباقر صدر
تفسیر سوره برائت
سید‌علی خامنه‌ای
تفسیر سوره حمد
سید‌علی خامنه‌ای
تفسیر سوره مجادله
سید‌علی خامنه‌ای
تفسیر سوره ممتحنه
سید‌علی خامنه‌ای
انتخاب صالحان
سید‌علی خامنه‌ای
زن و چالش های جامعه
موسی صدر
تفسیر سوره بقره
سید‌علی خامنه‌ای
شکوای سبز ۲
سیدمهدی شجاعی
تفسیر سوره تغابن
سید‌علی خامنه‌ای
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت یوسف (ع)، جلد اول
محمدرضا عابدینی
سیره تربیتی پیامبران؛ حضرت ادریس (ع)
محمدرضا عابدینی
ترتیل قرآن کریم به تفکیک سوره
مشاری العفاسی
طرح کلی اندیشه‎ ی اسلامی در قرآن
سید‌علی خامنه‌ای
ترجمه پارسی قرآن کریم
محمدمهدی فولادوند
تلاوت قرآن کریم به تفکیک جزء
کریم منصوری
رشد
علی صفایی حائری
پادکست نهج البلاغه (۱)
داریوش ارجمند
متن کامل قرآن کریم
ناصر مکارم شیرازی
خطبه فدکیه
انتشارات زائر رضوی
رشد
علی صفایی حائری
ترجمه دعای جوشن کبیر
روح‌الله باغبان
کلیات مفاتیح نوین
ناصر مکارم شیرازی
مقدمات تدبر در قرآن؛ آموزش روش های تدبر در قرآن (۱‌)
احمدرضا اخوت
قرآن کریم
محمد صادقی تهرانی
دعای مجیر
مهدی سماواتی
پادکست نهج البلاغه (۲)
داریوش ارجمند
دعای سحر (سید قاسم موسوی قهار)
سید قاسم موسوی قهار
هدف حیات زمینی آدم
اصغر طاهرزاده
دعای ابوحمزه ثمالی
مهدی سماواتی
اجوبه الاستفتائات (پاسخ به پرسش های شرعی)
سید‌علی خامنه‌ای
صراط
علی صفایی حائری

نظرات کاربران

Ho3ein Mosavi
۱۴۰۲/۰۱/۰۶

واقعا نکات خوبی داره کتاب و قطعا یه سری چیز های جدید بهتون اضافا میکنه درود خدا بر ابراهیم خلیل الله

کاربر ۵۴۷۵۵۰۱
۱۴۰۱/۰۹/۰۵

داستان عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۴)
«چرا ائمه علیهم‌السلام از ابتدای تولد، این مقامات را دارند؟». علت، این است که آن سیر و رشتهٔ پاک، هیچ‌گاه پاره نشده و همیشه محفوظ مانده است. تا قدرت رهبری و امامت تمامی هستی و بندگان خدا را بدون هیچ کاستی به عهده بگیرند
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
نگاه موحدانه در آن نه یأس از نبودن اسباب ایجاد می‌شود و نه غفلت از خدا در بودن اسباب که «کنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَی مِنْک لِمَا تَرْجُو» به آنچه امید نداری و اسبابش به ظاهر فراهم نیست در دستگاه الهی امیدوارتر باش تا آن چیزی که همه علل و اسبابش را فراهم می‌بینی، زیرا اسباب هم با عنایت او سببیت دارند.
Mohammad Ali Zareian
خدا انسان را بسیار محتاج خلق کرد تا اگر برخی از حوائج، او را متوجه این ارتباط نکرد، حاجت‌های دیگرش او را به این ارتباط بکشانند.
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
استغفارها و تضرعات معصومان علیهم‌السلام به این معنا نیست که آنها - نعوذبالله - مرتکب گناهی شده‌اند و حالا به‌این‌صورت گریه و استغفار می‌کنند که آن گناه پاک شود؛ بلکه این تقاضاها و دعاها مربوط به جانب حاجت است؛ یعنی در وجود هر انسانی امکان گناه هست. آن بزرگواران این امکان و زمینه را که می‌دیدند، به گریه و توبه و استغفار روی می‌آوردند. به‌خصوص به‌دلیل اینکه مقام عصمت را دارا بودند، از دست‌دادن این مقام برای آنها بسیار ناگوار می‌آمد. اگر خداوند مقامی را به بنده‌ای اعطا می‌کند، سبب نمی‌شود که نیاز آن بنده به خداوند متعال از بین برود؛ بلکه خود را فقیرتر و محتاج‌تر از سایر بندگان به الطاف الهی می‌بیند. هرکس حاجت‌مندتر است، خداوند به او بیشتر عطا می‌کند. بنابراین این گریه‌ها و دعاها منافاتی با عصمت ندارد.
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
در روایتی آمده است: «وقتی کسی در خانه‌اش وضو می‌گیرد و به‌سمت مسجد حرکت می‌کند، خداوند می‌فرماید: این زائر من است و اکرام زائر من بر عهده خود من است». اگر دست ما از کعبه کوتاه است و نمی‌توانیم هر روز به آن مکان مقدس مشرّف شویم، خداوند مسجد را نماد مسجدالحرام قرار داده تا رابطه خود را با خداوند حفظ کنیم.
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
خدای متعال به ما فرموده است از من بخواهید، و اصرار هم بکنید؛ اما راضی به نتیجه باشی
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
یت‌الله حسن‌زادهٔ آملی به نقل از استادشان، آیت‌الله سید محمدحسن الهی طباطبایی رحمه‌الله (برادر علامه طباطبایی رحمه‌الله) که از استادش سؤال کردند: شما چه کردید که چشم ملکوتی‌تان باز شد؟ استاد ایشان می‌فرمایند: من از شما تعجب می‌کنم که با خود چه کردید که نمی‌بینید؟! یعنی اصل، دیدن است و اگر کسی نمی‌بیند، باید به‌دنبال علت بگردد.
کاربر ۳۹۳۲۹۵۳
حضرت ابراهیم علیه‌السلام با این نگاه می‌فرمود که تو به‌دنبال چیز باقی هستی؛ پس به چیز فانی و آفل دل نبند. اما نمی‌فرماید که سایر محبت‌ها را نداشته باش. محبت‌کردن و دوست‌داشتن پدر، مادر، فرزند و همسر لازم است؛ اما اینها باید انسان را به آن محبتِ باقی برسانند. اینکه به چیزی دل ببندی و دل و عقلت را کاملاً به آن گره بزنی، اشتباه است.
Mohammad Ali Zareian
در زندگی ما نیز باید کسی پیدا شود که ما را تکان دهد و نظام عادت‌های ما را بر هم بزند. بسیاری از عادت‌ها هستند که حتی احتمال خلاف آن را هم نمی‌دهیم؛ یعنی اصلاً نمی‌دانیم که فلان‌کار، ممکن است اشتباه باشد. قرآن درباره روز قیامت می‌فرماید: إِذَا الشَّمْسُ کوِّرَتْ (آنگاه که خورشید تاریک شود). در قیامت، تمام اشیاء ضد آثار خود را بروز می‌دهند. چنان‌که خورشید، تاریک می‌شود و آب، می‌سوزاند و کوه راسخِ سخت، مثل پنبه زده می‌شود و... که نشان می‌دهد این آثار، آثار ذاتی آنها نیست؛ زیرا در غیر این صورت، جداشدنی نبودند. بنابراین ما نباید به صدور این ظهور و بروزها عادت کنیم و این ظهورها را از خود اشیاء بدانیم؛ یعنی در نظام هستی، با اینکه باید به علل و اسباب توجه کنیم، اما نباید به آنها اکتفا نموده، متوقف شویم.
Mohammad Ali Zareian
اگر ذهن کودک به علت‌ها و جواب‌های نزدیک قانع شود، یا والدین برای او توجیهات ساده‌ای را بیان کنند که مانع از ادامه‌یافتن سؤالات او شود، رشتهٔ پرسش‌های او قطع می‌شود و به‌تدریج به همان عادت‌ها و تکرارها بسنده می‌کند. بی‌حوصلگی یا کم‌توجهی والدین نسبت به این سؤالات، باعث می‌شود که سیر فطریِ کودک که قرار بود او را به جلو حرکت دهد، متوقف شود یا به‌دلیل جواب‌های اشتباه، از مسیر درست خارج گردد.
Mohammad Ali Zareian

حجم

۳۳۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

حجم

۳۳۴٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۰۴ صفحه

قیمت:
۶۸,۴۰۰
تومان