دانلود و خرید کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی محمدجواد گودینی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی اثر محمدجواد گودینی

کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی

انتشارات:انتشارات نظری
امتیاز:
۵.۰از ۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی

کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی گردآوری‌شده و تالیف محمدجواد گودینی است و انتشارات نظری آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی

ابو القاسم علی بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن موسی الکاظم علیه السلام، از بزرگان و برجستگان علماست که در دانش‌هایی همچون کلام، ادبیات، شعر، فقه و اصول صاحب نظر بوده است و از مفاخر دانشمندان امامیه به شمار می‌رود. شریف مرتضی، نحوی، فقیه و متکلمی والاتبار بوده است که پس از وفات استادش شیخ جلیل القدر محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید، یگانهٔ روزگار خود و مرجعی والا مقام به شمار می‌رفت و به ادارهٔ امور شیعیان و علویان می‌پرداخت. شریف مرتضی در سال ۳۵۵ هجری قمری در محلهٔ کرخ بغداد در زمان خلافت المطیع لله عباسی دیده به جهان گشود.

پدرش ابو محمد حسین بن موسی مشهور به طاهر ذی المناقب، از فضایل بسیاری برخوردار بود و سرپرستی طالبیین [نوادگان ابوطالب و علویان] به وی واگذار شد. او را انسانی بلند همت، دارای هیبتی فراوان و محترم توصیف کرده‌اند که از صفات برجستهٔ انسانی، اخلاق پسندیده و دلاوری ویژه‌ای برخوردار بوده است. علامه امینی در ستایش پدر شریف رضی و شریف مرتضی چنین می نگارد: ابو احمد از جایگاه برجسته‌ای در میان دولتمردان عباسی و آل بویه برخوردار بوده است. ابو نصر بهاء الدین او را با عنوان طاهر ملقب نمود و سرپرستی علویان پنج بار به او واگذار گردید. پس از وفات او، شاعران بسیاری در رثایش اشعاری سروده‌اند؛ از جمله دو فرزندش شریف مرتضی و شریف رضی، مهیار دیلمی و أبو العلاء معری در کتابش سقط الزند رثای او را به سوگ نشسته‌اند.

مادرش فاطمه دختر ابو محمد حسین ملقب به ناصر صغیر نیز بانویی دانشمند بوده که تبارش به امام چهارم علی بن الحسین علیه السلام می رسد. این بانوی بزرگوار که نقش بی‌بدیلی در تربیت دو فرزند خود ایفا نمود، در ذی الحجه سال ۳۸۵ هجری قمری، زندگانی فانی را وداع گفت و فرزندش شریف رضی او را در قصیده ای زیبا رثا گفته است.

خواندن کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران شعر شریف مرتضی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب بررسی و شرح گزیده ای از اشعار شریف مرتضی

سید مرتضی علم الهدی از داناترین مردم روزگار خود به قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و تاویل کتاب خدا و روایاتی بود که از رسول خدا(ص) و ائمه ی طاهرین(ع) نقل گردیده است. او با نگاهی اصولی (و نه أخبار گرایی محض) به استنباط احکام شرعی از کتاب خدا و روایات معتبر پرداخته که این فرایند، نیازمند تبحر در دانش های فراوانی همچون رجال، تفسیر، زبان عربی، نحو و... برای استنباط احکام دینی و شرعی از منابع است. از این رو می توان سید مرتضی را فقیه مجتهد نام نهاد که با بهره گیری از ادله ی عقلی و هماهنگ با آیات قرآن و سنت معصومین(ع) به استدلال و اجتهاد و استنباط احکام می پرداخت.

شریف مرتضی جانشین استاد خود شیخ مفید در علم کلام و فن مناظره به شمار می رفت و مجلس درس و مناظره اش، همانند مجلس شیخ مفید دانشمندان مذاهب مختلف را از نقاط گوناگون گرد هم آورده و با یکدیگر به گفتگو و مناظره می پرداختند. شریف مرتضی، ادیب و متکلمی توانمند محسوب می شد که در فن مناظره و گفتگوی دینی و اعتقادی، گوی سبقت را از دیگر دانشمندان روزگار خود ربوده بود. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۲٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۱۸,۰۰۰
تومان