دانلود و خرید کتاب ترجمه لمحات من البلاغه رحمت‌الله عرب نوکندی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ترجمه لمحات من البلاغه اثر رحمت‌الله عرب نوکندی

کتاب ترجمه لمحات من البلاغه

انتشارات:میراث ماندگار
امتیاز:
۴.۵از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب ترجمه لمحات من البلاغه

کتاب ترجمه لمحات من البلاغه نوشتهٔ رحمت‌الله عرب نوکندی است و نشر میراث ماندگار آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب ترجمه لمحات من البلاغه

منزلت و جایگاه علوم بلاغت به‌ویژه دو علم معانی و بیان در میان علوم عربی مانند جایگاه مغز گردو است؛ زیرا شناخت کاملِ مراد متکلم برای غیر فصحاء و بلغاء از اهل لسان تنها بواسطه علوم بلاغت حاصل می‌گردد، مضاف به اینکه؛ در کالم فصیح و بلیغ به ویژه قرآن مبین و سخن معصومین که هر دو در بلندترین درجات فصاحت و بلندی مدارج بلاغت هستند، اشارات لطیف و نکات نو و شیرین و مقاصد ظریفی است که تنها با این علوم درک می شود. روشن است که آگاهی بر تمام این علوم، علاوه بر اینکه آموختن این علم حق آن با تحقیق و تدقیق است، یک، اُنس به اسلوب‌های متداول در کالم فصحاء و بلغاء در نثرها و نظم‌ها و اندیشیدن در آن اسلوب‌هاست و دو، به خدمت درآوردن ذوق لطیفی است که پاک از آلودگی‌ها و اوهام است.

علوم بلاغت که از علوم سه‌گانهٔ «معانی و بیان و بدیع» تشکیل شده است از اهمیت و منزلت رفیعی برخوردار است؛ چرا که فراگیری و بکارگیری این علوم در محاورات گفتاری و نوشتاری انسان را محبوب نزد دیگران کرده و او را زودتر به مقصود و مرادش می‌رساند؛ به همین خاطر حوزه‌های علمیه از این امر غفلت نورزیده و کتاب‌هایی را در این زمینه به رشته نگارش درآورده و آن را در متون درسی حوزوی گنجانده‌اند؛ به طوری که در دهه‌های اخیر در سطح یک حوزه کتاب‌های مختصر المعانی و جواهر البلاغة و لمحات من البلاغة جزو متون درسی حوزه بوده‌اند.

عبارات عربی کتاب لمحات من البلاغه برای طالب پایهٔ دوم مشکل است؛ مخصوصاً برای طالبی که با مدرک سوم راهنمایی وارد حوزه شده است. به همین جهت نویسنده تصمیم گرفته است این کتاب را ترجمه کند. کتاب ترجمه لمحات من البلاغه با همین هدف تنظیم شده است.

خواندن کتاب ترجمه لمحات من البلاغه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دانشجویان زبان و ادبیات عربی و طلاب حوزهٔ علمیه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ترجمه لمحات من البلاغه

برای هر کلامی که استعمال می‌شود جهاتی از بحث وجود دارد که آموختن آن شایسته می‌باشد؛ زیرا شناخت آن جهات، پایه‌های طریق فهم برای همه مراد متکلم است و آن فهمیدن مراد متکلم همان چیزی است که مقصود از وضع و استعمالِ کلام است.

و اما جهات:

جهت اول: بحث از معنای ماده مفردات است مانند؛ الف و الم و الحمد و لام و الله و رب و عالم در سخن خدای تعالی: الْحَمْدُ لِلََّهِ رَبَِّ الْعَالَمِینَ؛ ستایش مخصوص خدایی را که پروردگار جهانیان است. و علمی که متکفِّل به این بحث است همان متن اللغه می‌باشد.

جهت دوم: بحث از معنای هیئات مفردات و صیغه‌های آن است و علمی که متکفِّل به این بحث است همان علم صرف می‌باشد.


نظرات کاربران

کاربر 4237224
۱۴۰۲/۱۰/۲۴

کتاب مفیدی بود.

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

حجم

۱٫۶ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۱۵۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان