دانلود و خرید کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول) حمید حبشی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول) اثر حمید حبشی

کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول)

معرفی کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول)

کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول) نوشتۀ حمید حبشی است. نشر معارف این کتاب را روانۀ بازار کرده است. این کتاب جزو «مجموعه کتاب زندگی» است.

درباره کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول)

کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول) از دریچۀ دین به خانه، خانواده و مسائل مرتبط با آن نگاه می‌کند. از نظر این کتاب، خانه و خانواده آنقدر رفیع و بلندجایگاه است که خدا نیز خانه دارد. از این رو، هر تلاشی که به ایجاد خانه، پایداری آن، تأمین نیازها‌ی‌اش، استحکام و تقویت و اصلاح آن منجر شود، در محضر خداوند، عزیز و مبارک است و هر آنچه که بنیان و بنای خانه و خانواده را متزلزل کند و به آن آسیب بزند، موجب غضب و خشم خدا است.

بنای مقدس و محبوب خانه، برای سامان‌یابی و ادارۀ مناسب، به اصول و قواعدی نیازمند است که حمید حبشی در این کتاب به تبیین و تشریح آنها اقدام کرده است. این کتاب، در شش فصل، به ماهیت و شناخت مرتبط با بنیان خانواده نظر افکنده است.

کتاب، به دلایل مشکلات زندگی زوج‌ها و راه‌حل رفع این مشکلات پرداخته است. حبشی از این منظر، اساس همه مشکلات را به نگاه مالکیت زوجین به همدیگر می‌‌داند و راه علاج آن را تغییر این نگاه و جایگزینی نگاه امانت‌داری به جای نگاه مالکیت تقریر می‌کند. 

فصل‌های این کتاب به ترتیب عبارت‌اند از:

فصل اول: مدیریت روابط خانواده

فصل دوم: از مالکیت به امانت‌داری

فصل سوم: بنیان‌های روانی زن و مرد

فصل چهارم: اقتدار

فصل پنجم: شناخت عوامل اقتدارشکنانه

فصل ششم: سطح و عمق در زن و مرد

خواندن کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعات دینی و نیز علاقه‌مندان به مباحث خانه و خانواده پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب کتاب زندگی، ماهیت و شناخت (جلد اول)

«*وابستگی و آویختگی به ابزارهای مجازی

اینکه دیده می‌شود گاهی مرد، بدون اعتنا به تکالیف زندگی خود، در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دل‌مشغولی و وابستگی مستمرّ نشان می‌دهد، می‌تواند دستاویزی برای جبران پرشدگی ظرف روانش به حساب بیاید.

*نشانه های اختلال رفتاری در فرزندان

از آنجایی که ظرف روانی فرزندان نسبت به والدین، ظرفیت و گنجایش کمتری دارد، در مسیر غلط مالکیت، باید منتظر پرشدگی زودرس ظرف روان ایشان بود.

طبیعی‌ست هرقدر سنّ فرزند کمتر باشد، ظرف روانی‌اش کوچکتر و پرشدن آن زودتر اتفاق می‌افتد.

رفتارهایی در فرزندان که می‌تواند گزارشی از پرشدن ظرف روان آنها و بروز اختلال‌های رفتاریِ ناشی از تلنبارشدن درگیری‌ها باشد را می‌توان در موضوع‌های زیر دید:

اُفت تحصیلی ناگهانی و بی‌دلیل

فرزندی که تا پیش از این، وضعیت تحصیلی مناسبی داشته است و به‌یک‌باره اُفت تحصیلی ناگهانی و محسوسی را نشان می‌دهد و هم‌زمان با آن، روحیه و انگیزه‌ی تحصیل و نشاط و فعّالیت آموزشی در وی تحلیل رفته است، می‌تواند بیانگر اختلالِ رفتاری به‌دنبالِ پرشدگیِ ظرف روانش باشد.

به‌ویژه وقتی که از چنین اُفتی نگرانی نشان نمی‌دهد و در برابر سعی والدین برای جبران آن استقبالی نمی‌کند.

در چنین مواقعی توبیخ و تذکّرهای توأم با اعتراض والدین، خود، عامل تازه‌ای‌ست بر روانِ پرشده‌یِ فرزند که می‌تواند آسیب‌های سنگین بعدی را موجب شود و چه بسا اگر فرزند، قدرت و امکانِ توضیح‌دادنِ شرایطِ روحی و روانیِ خود به والدین را داشت، می‌گفت که این اُفتی که در وضعیت تحصیلی من شاهدید، ناشی از روان پُر و تلنبارشده‌ای دارد که متعاقبِ وضعیتِ ناگوارِ مدیریتِ زندگی مرا درگیر کرده است و محدود به این علامت باقی نمی‌ماند و به‌جای سعی در جبران وضعیت آموزشی من، دنبال اصلاح مسیر مدیریت زندگی باشید تا من در میانه‌ی این خانه و خانواده، از سلامت رفتار محروم نمانم!

فاصله‌گیری از والدین و جمع خانوادگی

نشان شایع دیگر، دوری‌گزینیِ فرزند از حضور در جمع خانواده و پرهیز از مراجعه‌ی توأم با میل و انگیزه به والدین است.

به‌ویژه با والدی که پُرشدگی ظرف روانش را ناشی از رفتار وی محسوب می‌کند.

اینکه پدری یا مادری می‌بیند که فرزندش مراجعه‌های یک‌سویه و یک‌جانبه‌ای را به یکی از والدین نشان می‌دهد و از والدِ دیگر دوری می‌کند، در بیشتر موارد به علّت این است که از ناحیه‌ی والدی که از وی فاصله گرفته است، درگیری‌های زیادی را احساس می‌کند که ظرف روانش را سرشار کرده است.»

نظرات کاربران

ahmadi
۱۴۰۱/۰۷/۰۴

لطفا این کتاب را در طاقچه بی نهایت قرار بدید.

یا علی
۱۴۰۱/۰۱/۲۹

یکی از بهترین کتاب های هست که برای شناخت زن ومرد مطالعه کردم .محتوایی کتاب محتوایی هست که بسیار سازنده راه کشا و رشد ساز هست. با خوندن این کتاب خیلی از علت های اختلاف بین زن و مرد ومشکلات

- بیشتر
Lord_Saman
۱۴۰۱/۰۷/۱۵

لطفاً این کتاب را در طاقچه بی نهایت قرار بدهید تشکر

Chamran_lover
۱۴۰۱/۰۳/۱۹

نسخ فیزیکی کتاب رو دارم استاد حبشی از بسیاری (شایدم همه) کارشناسای ازدواج یه سر و گردن بالاترین و حتی اگه مطلبی ک بقیه گفتن رو هم بگن بازهم متفاوت خواهد بود از ویژگی هاشون اینه ک سطحی نیستن و ریشه ای

- بیشتر
کاربر12031402
۱۴۰۲/۰۱/۰۵

لطفا کتاب رو در بی نهایت قرار بدید

Im Yadgari
۱۴۰۱/۰۲/۲۳

چه کتاب خوبی ... :)))

محمد صولتی
۱۴۰۱/۱۰/۲۸

کتاب فوق العاده کاربردی و بی نقص ! کامل ترین در نوع خودش ! کتاب حول و محور دو موضوع می‌چرخه اقتدار مرد / محبت زن اینکه چطور چرخه اقتدار و محبت باعث خوشبختی میشه و چطور تمام اختلافات از

- بیشتر
دنیا اسدی
۱۴۰۱/۱۲/۱۱

حتما حتما قبل ازدواج بخونید ... بی نهایت کاربردی و خوبه...دیدگاهتون درمورد جنس مخالفتون درست میشه و قطعا برای شروع زندگی کمک کنندس

سیدداوود
۱۴۰۱/۱۰/۱۵

مباحث ایشون‌ در این کتاب، به صورت جامع، کاربردی و ریشه ای هست و در عین حال ساده و قابل فهم اگه می‌خواین تفکر و نگاه شما و در نهایت رفتار شما در زندگی مشترک تغییر کنه مطالعه این کتاب رو

- بیشتر
as.man.be.to
۱۴۰۲/۰۳/۰۳

یه بنده خدایی بیاد حساب کاربریشو بده ما این کتابو بخونیم ماهم حسابمون میدیم دستش مطالعه کنه کتابامونو یا علی #اقتصاد مقاومتی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶۶)
در پدیده‌ها، کسی از آب نمی‌خواهد سِفت و سَخت و جامد و سِتَبر باشد و ارزش آن را در روانی و سیّالی و زلالی و سیرابی آن محسوب می‌کنند و یا کسی از کوه نمی‌خواهد که نرم و نازک و روان و لطیف باشد و به‌خوبی می‌فهمد که ارزش این پدیده به سختی و سِتَبری و قوام و استحکام آن است. آنهایی که بین ویژگی‌های زنانه و مردانه، مشغول مقایسه و تلاش برای یکسان‌سازی توانمندی‌های این دو پدیده‌اند، از درکِ ارزش و اهمیتِ تفاوت‌ها غافل‌اند و پدیده‌ی زن را در مقایسه با پدید‌ه‌ی مرد، سنجش و ارزیابی می‌کنند و با این تلاشِ کاملاً جاهلانه‌ی خویش، مشغول بَرتَر نشان‌دادنِ مرد نسبت به زن هستند!
رومینا مشیری
یکی از اساسی‌ترین و جدّی‌ترین تکلیف‌های قطعی در متن زندگی مشترک و در کنار اعضاء خانواده، تأمین و ایجاد ارتباطی رضایت‌بخش و انگیزه‌ساز است. نمی‌شود خانواده تشکیل داد و از تکلیف درشتِ ارتباط غافل ماند.
khorasani
خانواده یعنی در کنار یکدیگر بودن، خانواده یعنی متّصل به یکدیگر بودن، خانواده یعنی نسبت به هم مسئول بودن، خانواده یعنی مربوط بودن مسائلِ اعضاءِ آن به هم، خانواده یعنی قِطعه‌های یک ترکیبِ واحد، و نمی‌شود هر کسی در میانه‌ی خانه به‌طور مجزّا و جزیره‌ای به رفتار خودش تمرکز کند و از اثر رفتارش و نوع برخورد و حضورش در خانه، نسبت به دیگران سلب مسئولیت کند. مهم‌ترین تکلیف در محیط خانواده برقراری یک ارتباط دل‌نشین و خشنود‌کننده است.
khorasani
نبیّ گرامی اسلام، نائل‌آمدن به غلبه بر نفس را شجاعت می‌دانند و می‌فرمایند: اَشجَعُ النّاس مَن غَلَب هَواه
khorasani
حتی اگر شاخص و معیار اعضاء خانواده، مبنای درستی نداشته باشد، این مرد است که مسئول تنظیم و اصلاح آن انحراف و نادرستی‌ست تا بتواند ضمن اصلاح نگاه و معیارِ اعضاء خانواده، شرایط نائل‌آمدن به خرسندی و خشنودی آنها را مهیّا کند.
khorasani
چرا ازدواج می‌کنیم؟ آیا ازدواج می‌کنیم که کسی برای تأمین بهره‌های خود پیدا کنیم، یا از ازدواج به دنبال بهره‌مندسازی شریک زندگی خود هستیم؟
khorasani
مردی که با مشاهده‌ی گریه‌ی همسرش پیش آمده بود که او را در آغوش گرفته، آرام کند و زن با‌گریه‌ی شدیدترِ توأم با فریاد از وی می‌خواست بیرون برود و از جلوی چشم‌های زن دور شود!. زن با انتقال رنجِش و دل‌شکستگی‌اش به سمتِ مرد به‌صورت برای مرد، به وی پیام می‌دهد که من تو را به‌مثابه تکیه‌گاه و پایه‌ای می‌بینم که در رنج‌ها و بغض‌هایم، حتی اگر دلیل ایجاد آن خودت باشی، جا و جایگاهی غیر از تو و آغوش و توجه و ترمیمت ندارم. درحالی‌که وقتی به‌صورت بَر مرد گریه‌اش را بروز می‌دهد، یعنی نه تنها تو هیچ ارزش و اعتباری برای تکیه‌گاه بودنِ نیاز‌ها یا درد‌های من نداری، که خود عامل درد و بغض و اشک منی، که دور بودنت آرامش و التیام من است.
khorasani
مرد یا دارد و می‌تواند تأمینی را ارائه کند، که باید به آن همّت کند. یا برایش ممکن نیست و شرایطش وجود ندارد، که در چنین وضعیتی باید با عذرخواهی و طلب بخشش از ناحیه‌ی اعضاء خانواده، مقامِ تأمین‌دهندگی‌اش را حراست کند. با چنین رفتاری مرد نشان می‌دهد که من همچنان، مردِ تأمین‌دهنده‌ای هستم و آنچه نمی‌گذارد و مانع می‌شود، شرایط و امکاناتی‌ست که آماده نیستند و گرنه من قصد و نیّت بر انجام تأمین دارم و توجه و اعتنایم به این کارکردِ حتمیِ مرد، موجود است. آنچه غایب است، امکان تأمین است.
khorasani
ما صاحب و مالک هیچ چیز نیستیم و باید از مَعبَر دنیا و مزرعه‌ی اینجا، عبور فائزانه‌ای داشته باشیم که مسیر ما را به سمت پروردگار، روشن و قابل کند که حضرتش در قرآن که وحی نازل اوست می‌فرماید: اِنَّا لِلَّهِ وَ اِنَّا اِلَیهِ رَاجِعُون(بقره ۱۵۶). او برای ما نعمت وجود را مقرّر فرمود و در مسیرِ عمرِ ما مقاطع رشدی گذاشت که یکی از سنّت‌های معیّن او، ازدواج و رسیدن به امکان همسری‌ست. اِمکانی که مُتعیّن به تکلیف‌ها و مسؤلیت‌ها و رسالت‌هاست.
رجا‌‌ء
آنهایی که بین ویژگی‌های زنانه و مردانه، مشغول مقایسه و تلاش برای یکسان‌سازی توانمندی‌های این دو پدیده‌اند، از درکِ ارزش و اهمیتِ تفاوت‌ها غافل‌اند و پدیده‌ی زن را در مقایسه با پدید‌ه‌ی مرد، سنجش و ارزیابی می‌کنند و با این تلاشِ کاملاً جاهلانه‌ی خویش، مشغول بَرتَر نشان‌دادنِ مرد نسبت به زن هستند!
khorasani

حجم

۹۹۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۱۲ صفحه

حجم

۹۹۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۱۲ صفحه

قیمت:
۱۳۷,۷۰۰
تومان