دانلود و خرید کتاب تولد دوباره بنت الهدی صدر ترجمه مهدی سرحدی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تولد دوباره اثر بنت الهدی صدر

کتاب تولد دوباره

انتشارات:امام موسی صدر
امتیاز:
۴.۲از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تولد دوباره

کتاب تولد دوباره نوشتهٔ بنت الهدی صدر و ترجمهٔ مهدی سرحدی است و نشر امام موسی صدر آن را منتشر کرده است. این کتاب مجموعه‌داستانی از این نویسنده است.

درباره کتاب تولد دوباره

قرن بیستم هنگامهٔ روی آوردن مکاتب فکری جدید به سینما و ادبیات و استخدام قالب زبانی قصه و رمان برای بیان مبانی نظری خود و جلب پیروان جدید است. نیز تندباد تفکر مدرن جوامع شرقی را که هنوز به ضرورت بازسازی میراث فکری و معنوی خود پی نبرده‌اند، در می‌نوردد.

بانوی شهید، بنت الهدی صدر، به‌خوبی دریافت که برای یادآوری و بیان آموزه‌های الهی و تقویت بنیان‌های فرهنگی جوانان جامعهٔ اسلامی باید زبان نو و ادبیات و قالب جدیدی را انتخاب کند.

او که اسلام و ظرفیت پاسخگویی آن را به نیازهای زمان می‌شناخت، در سایهٔ پر برکت برادر دانشمندش و فقیه زمان‌شناس، شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر، به شناخت مبانی فلسفی و فکری می‌پرداخت. سپس، به شناخت ادبیات و ساختار قصه‌نویسی همت می‌گماشت و زبان قصه و روایت را برای بیان اندیشه‌ها، هشدارها، تحلیل‌های جامعه‌شناختی و روان‌شناختی خود برگزید.

مجموعهٔ نوشته‌های شهیده بنت‌ الهدی صدر آینهٔ تلفیق و ترکیب این سه خصیصهٔ بزرگ در حیات علمی و فکری این بانوی اندیشمند و دلسوز خاندان صدر است که ثمرهٔ آن نگارش چندین قصه و روایت و سفرنامه و نامه و مقاله در دهه‌های پنجاه و شصت و هفتاد قرن بیستم است و این همه دلایل و اسبابی است که مؤسسهٔ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر را برای ترجمه و تدوین و انتشار مجدد قصه‌ها و خاطرات ایشان مشتاق کرده است. پیش از این مؤسسه مجموعه آثار ایشان را در دو جلد به علاقه‌مندان عرضه کرده بود که یک جلد دربردارندهٔ داستان‌ها و جلد دیگر شامل سفرنامه و مقالات بود. اینک داستان‌ها و سفرنامه و مقالات به صورت جداگانه در نه جلد و با ویرایش جدید تقدیم به فرهنگ‌دوستان می‌شود.

آمنه بنت‌ الهدی صدر شاعر، نویسنده و معلم فقه و اخلاق عراقی بود. بنت‌ الهدی در اسفندماه سال ۱۳۱۶ (۱۳۵۶ قمری) در شهر کاظمین به دنیا آمد.سیده‌آمنه صدر، دختر سیدحیدر صدر است. مادرش خواهر محمدرضا آل‌یاسین است. سید اسماعیل صدر و سید محمدباقر صدر برادران اویند. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران فرصتی برای سید باقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی پیش آمد تا موج‌های انقلاب اسلامی را در عراق نیز گسترش دهند. در ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ شمسی سید محمدباقر صدر به فرمان صدام حسین، حاکم وقت عراق، دستگیر شد. بنت‌الهدی هنگام دستگیری برادرش، تا خیابان اصلی خانه‌شان جلو آمد و تصمیم گرفت تا برادر را همراهی کند، اما گماشتگان بعثی اجازه این کار را ندادند. به دنبال آن، به حرم علی‌بن ابی‌طالب (ع) رفت و شبانه در آنجا سخنرانی کرد و مردم را به گریه واداشت. فردا و فرداهای دیگر هر روز به آنجا می‌رفت و سخنرانی می‌داشت. سرانجام، حرکت‌های روشنگرانه بنت‌الهدی، برادر را از زندان آزاد کرد، اما دیگر بار در ۱۷ فروردین ۱۳۵۹، حکومت بعثی عراق، بنت‌الهدی را یک روز پس از بازداشت برادرش آیت‌الله صدر، دستگیر کرد و آنان را به سختی شکنجه داد. 

به دستور صدام او و بنت‌ الهدی صدر را در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ (۲۲ جمادی‌الاول ۱۴۰۰)، سه روز پس از آخرین دستگیری، به همراه شکنجه به قتل رسانده شدند. پیکر وی در قبرستان وادی‌السلام شهر نجف در مقبره خانوادگی خاندان صدر به خاک سپرده شد.

خواندن کتاب تولد دوباره را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به داستان‌های کوتاه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تولد دوباره

در ایوان خانه‌ای قدیمی و زیبا، دو زن جوان با هم گفت‌وگو می‌کردند. یکی از آنان چند سالی از دیگری بزرگتر بود، هر چند تراکم رنگ‌های تند روی صورتش و مدل درهم پیچیدهٔ موها و آرایش غلیظش، سن او را بیشتر از حد واقعی نشان می‌داد. دختر دیگر، با وجودی که نزدیک به بیست سال سن داشت، حدوداً شانزده ساله به نظر می‌رسید. موهای نرم و طلایی رنگش به سادگی روی شانه‌اش ریخته بود و از ظاهرش مشخص بود که میزبان است. دخترک با بی‌میلی به حرف‌های دوستش گوش می‌داد و آثار ناراحتی از چهره‌اش پیدا بود. سخنان دوستش برای او چندان خوشایند به نظر نمی‌رسید و اصلاً علاقه‌ای به شنیدن آن حرف‌ها نداشت.

مهمان او کسی نبود جز دختر خاله‌اش، سعاد، که به تازگی از اروپا بازگشته بود. او و شوهرش چند سال قبل به اروپا رفته بودند تا شوهرش ادامه تحصیل بدهد، اما پس از مدتی بدون آن که مدرکی دریافت کند، بازگشتند.

چند روز قبل، سعاد خبر عقدکنان دختر خاله‌اش را شنیده و در اولین فرصت به خانه‌شان آمده بود تا او را ببیند. آمدن سعاد انگیزه‌های دیگری هم داشت و او کم کم با حرف‌هایش، برای ورود به موضوع مورد نظر خود مقدمه‌چینی می‌کرد؛ با آب و تاب دربارهٔ اروپا و جاذبه‌های سحرآمیز آن می‌گفت تا شاید بتواند دخترخاله‌اش را به سفر به اروپا علاقه‌مند کند. حرف‌های او که جمله‌هایی تکراری و عبارات بی سر و ته بود، واکنش منفی نقاء را به دنبال داشت. او با شنیدن حرف‌های سعاد به جای آنکه لبخند بزند، اخم و به جای آنکه با او هم‌صحبت شود، سکوت کرده بود.

نقاء دختر مؤدب و معتقدی بود که در خانواده‌ای مقید و پایبند بزرگ شده بود. او به تازگی به عقد پسری از یک خانوادهٔ اصیل و مذهبی درآمده بود. نامزدش مدرک کارشناسی ارشد داشت و در زمینهٔ واردات کالا فعالیت می‌کرد و سود سرشاری از تجارت کالا به دست می‌آورد. علاوه بر این‌ها، جوانی متدیّن بود و احکام و تعالیم اسلام را مبنای زندگی خود قرار داده بود.

نظرات کاربران

SedAli
۱۴۰۱/۰۵/۰۸

شهیده صدر در این کتاب به زیبایی و با دقت تمام به دغدغه‌های روز جوانان به خصوص دختران در مورد حجاب و قوانین اسلام و همچنین تمدن غرب پاسخ می‌دهد. بهره‌گیری از نثر روان و متن داستانی، به جذابیت این اثر

- بیشتر
کاربر ۵۱۷۹۸۸۳
۱۴۰۱/۰۷/۲۹

لطفا بذاریدش توی بی نهایت

Amin
۱۴۰۲/۰۱/۰۵

کتاب تولد دوباره از مجموعه آثار شهیده بنت الهدی صدر؛ ماجرای دو دختر خاله کاملا متفاوت به نام های سعاد و نقاست. یکی غربزده و دیگری متدین، که غربزده در خارج کشور مشغول تحصیل بوده و عاشق یک پسر مذهبی و

- بیشتر
محمد
۱۴۰۲/۰۱/۱۲

شهیده بنت الهدی، در این کتاب دغدغه مقدسی را دنبال میکنند (تقابل سبک زندگی اسلامی و غربی) اما نباید توقع قلمی جادویی و جذاب و داستانی غیر قابل حدس را داشته باشید. کتاب از حیث داستانی و جذابیت و شخصیت

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
ـ مرد خوب و مهربان کسی است که همسرش را در افکار و احساساتش شریک بداند، نه در رفت و آمدها و کارهایش!
SedAli
من هم فقط با تو احساس خوشبختی می‌کنم ... با روح پاک و احساسات عمیقت، با محبت صادقانه‌ات، با فکر بلندت، با هاله‌ای از نور که چهرهٔ دلربایت را مثل فرشته‌ها کرده ... پس مطمئن باش که خوشبختی ما هیچ وقت از بین نمی‌رود. خوشبختی‌ای که با گذشت زمان تغییر کند و از بین برود، خوشبختی واقعی، نیست توهمی است که بخاطر مادیات به وجود آمده. ماده از بین می‌رود و نابود می‌شود، اما روح، جاودان و ثابت است. سعادتی که مبنای آن مادیات باشد، سعادت حقیقی نیست و اصلا هیچ شباهتی به خوشبختی ندارد، بلکه سرمستی کوتاهی است که بر اثر مال و ثروت و زیبایی ظاهری پدید آمده و مستی، دوام زیادی ندارد. هر کس به دنبال سعادتی برود که احتمال تمام شدن آن وجود دارد، گمراه و فریب‌خورده است، ولی خوشبختی ما، مثل روح جاودان است و تا جان در بدن باقی است، ادامه دارد ... مطمئن باش عزیزم
Amin
ـ بله، نقاء جان، تو زندگی حقیقی و پر از خوشبختی من هستی. نمی‌دانی چقدر گشتم تا پیدایت کردم و گمشده‌ام را در تو دیدم. من با تو خوشبختم ... بی‌نهایت خوشبخت! ـ من‌هم همین‌طور عزیزم، اما کمی نگرانم. می‌ترسم که روزگار بی‌رحم، خوشبختی‌مان را از ما بگیرد و خوشی‌هایمان تمام شود. کاش می‌توانستم مطمئن شوم که خوشبختی ما هیچوقت تمام نمی‌شود ... کاش مطمئن می‌شدم ... ـ من مطمئنم. تو هم مطمئن باش، نقاء جان، دست تقدیر و روزگار نمی‌تواند خوشبختی حقیقی را از بین ببرد. خوشبختی ما نتیجهٔ عشق و اخلاص و ایمان است و سعادتی که از عشق پاک و خالصانه باشد، هیچ چیز نمی‌تواند آن را تهدید کند
Amin
ما مسلمان هستیم و نباید پیشرفت اروپا را یک تمدن واقعی بدانیم، چون جز تمدن اسلامی، تمدن حقیقی دیگری وجود ندارد. اگر تمدن غرب را بشناسیم، می‌بینیم که شکل جدید افکار جاهلیت است، مخصوصاً نظر اروپاییان دربارهٔ زنان، خیلی شبیه اندیشه‌های جاهلیت است.
SedAli
او در پناهگاه آرمان‌ها و ارزش‌ها و باورهایش از هر آفتی در امان است.
SedAli
لغزش‌ها و خطاها هر چقدر هم که بزرگ باشند، قابل بخشش هستند. روح و وجدان انسان جاودان است و هرگز از بین نمی‌رود ...
SedAli
تو فکر می‌کنی که دختر و پسری که با هم نامزد هستند، می‌توانند شخصیت واقعی همدیگر را در دورهٔ نامزدی بشناسند؟ در زمان نامزدی، هر کس کاملاً رسمی و محافظه‌کارانه رفتار می‌کنند و تا وقتی ازدواج نکنند، با اخلاق و رفتار واقعی یکدیگر آشنا نمی‌شوند. مرد هر چقدر هم که نقطه ضعف داشته باشد، می‌تواند تا مدتی آن‌ها را از چشم نامزدش مخفی کند. زن هم همین طور. پس دورهٔ نامزدی تأثیر زیادی در شناخت اخلاق و رفتار واقعی طرفین ندارد. حتی ممکن است جلوی افراد ناشناس، مرد رفتارهای ناخواسته‌ای بکند، اما جلوی نامزدش سعی می‌کند جز خوبی‌هایش، چیزی نشان ندهد.
SedAli
ـ پس چرا من، از این هزاران نفری که تو می‌گویی، خبر و اثری نمی‌شنوم و نمی‌بینم؟! ـ هم می‌بینی و هم می‌شنوی، اما نمی‌خواهی آن‌ها را باور کنی. آن‌ها همه جا هستند، اما تو و اطرافیانت در تاریکی‌ای هستید که نمی‌گذارد حقیقت را ببینید.
SedAli
با همان شمشیری که مرا از ابراهیم محروم کرد، او را هم از ابراهیم جدا می‌کنم... شمشیر پر زرق و برق «تمدن غرب»..! ... نقاء خانم، مطمئن باش که تو هم قربانی نیرنگ تمدن می‌شوی، مثل هزاران دختر دیگر که به دنبال آن رفتند و زندگی‌شان از هم پاشید
SedAli
احکام اسلام، جز قید و بندهای سخت و بی‌رحمانه، چه چیزی دارد؟! مثل اینکه دلت می‌خواهد زیر فشار طاقت‌فرسای این عقاید خشک گرفتار شوی و از جامعه دور بمانی! تو تازه در ابتدای راه هستی. نباید اجازه بدهی که افکار متحجرانه، آینده‌ات را خراب کند ...
SedAli

حجم

۱۱۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۳۸ صفحه

حجم

۱۱۵٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۶۳۸ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان