دانلود و خرید کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع اثر محمود دلفانی

کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع

معرفی کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع

کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع نوشته محمود دلفانی است. این کتاب را انتشارات روزبهان منتشر کرده است. این کتاب یکی از آثار مجموعه اندیشه در ایران و ایرانی است.

درباره کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع

بررسی گفتمان روشنفکری و روشن‌اندیشان ایرانی در چالش با سیاست و قدرت، پس از انقلاب مشروطه زمینه‌ساز طرح مسئله‌های جدی در وضعیت کنونی ایران است؛ چراکه پیامد این تعامل، سیطرهٔ «سیاست» و سیاست‌زدگی در تمامی شئون روشنفکری ایرانی بود و شوربختانه بخش‌های بسیاری در حوزه‌های فکری، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی برای روشنفکری ایرانی مهجور ماند. از این رو، تأمل موشکافانه و ارائهٔ تعریف، دامنه و پیامد رابطهٔ روشنفکر و سیاست در ایرانِ امروز بیش از پیش ضروری به نظر می‌آید. خواندن زندگی روشنفکرانی که به اصلاح ایران اهمیت می‌دادند و همواره دغدغه‌مند بودند برای جوانان امروز بسیار مهم است.به همین دلیل این کتاب بخش‌هایی را از اندیشهٔ یکی از پیشگامان روشنفکران «اصلاح‌گرا» در چارچوب یک کتاب، گردآوری کرده است. اندیشه‌های احسان نراقی، جامعه‌شناس نام‌آشنا در ایران و اروپا، در روزگار کنونی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چه، تحلیل ها و نگاه جامعه‌شناسانهٔ او در حوزهٔ روشنفکری خردپذیر و عمل‌گرا و به‌عنوان پژوهشگر اجتماعی می‌تواند در کنار کسانی هم‌اندیشهٔ او، یکی از پیشنهادها و پذیره‌ها برای گذر از بن‌بست و بحران سیاسی اجتماعی در ایران برای کسانی باشد که به آزادی و آبادانی ایران می‌اندیشند. 

خواندن کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم اجتماعی پیشنهاد می کنیم.

بخشی از کتاب احسان نراقی؛ تنهای در جمع

اینکه مورخانی نظیر احمد کسروی، ناظم‌الاسلام یا دکتر مهدی ملک‌زاده با عشق و علاقهٔ فراوان توانسته‌اند، طی سنوات گذشته مراحل تلاش و فداکاری ملت ایران را در به ثمررساندن ایدئال مشروطه با فصاحت و دقت کامل بیان کنند، غیرقابل انکار است و نشان می‌دهد تا چه میزان این نهضت با روح و جان این ملت عجین شده‌است، ولی آثار فریدون آدمیت حقیقتی را روشن کرده‌است که آحاد ملت به آن توجه نکرده‌اند و آن حقیقت این است که مردان و زنان __که در صد سال پیش هوای مشروطه را در سر داشته‌اند__ دقیقاً می‌دانستند برای چه نوع حکومتی و چه نوع سازمان اجتماعی جان‌فشانی می‌کنند. دلیل این مدعا این است که آدمیت در دو جلد کتاب مفصل خود شرح جزییات این مدینه فاضله را __که قبل از قیام مشروطه‌خواهان اندیشه آن در کشور وجود داشته‌است__ روشن و صریح بیان می‌کند: یکی در کتاب امیرکبیر و ایران و دیگری در کتاب اندیشهٔ ترقی و حکومت قانون، عصر میرزا حسین خان سپهسالار که اولی به پنجاه سال و دومی به بیست سال قبل از مشروطه مربوط می‌شود. فقط نگاهی به چند فصل از کتاب امیرکبیر و ایران نشان‌دهندهٔ این مدعاست که مردم دنبال اجرای عدالت و حکومت قانون بوده‌اند. نمونه‌ای از چند فصل این کتاب:

۱. اصلاحات سیاسی و اجتماعی؛

مالیه و خزانه، قانون مستمری و تیول، جلوگیری از تنزل پول.

۲. دیوان عدالت؛

شرح و عرف، اختیار شرع و دیوان عدالت، قانون و عدالت، حمایت از حقوق اقلیت‌ها، قانون منع شکنجه و آزار.

۳. اخلاق و کردار مدنی؛

پیکار با رشوه‌خواری و مداخل، برانداختن تعدی سپاهی و دیوانی، حمایت از حقوق زارع، برانداختن لوطی‌گری و قمه‌کشی.

۴. امور شهر و خدمات عمومی؛

نخستین مریضخانهٔ دولتی، آبله‌کوبی عمومی.

۵. شکیبایی دینی و اقلیت مذهبی؛

عزاداری مذهبی، پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها (زرتشتیان و آشوریان و ارامنه).

۶. سخن امیر در وضع اجتماعی و اقلیت‌ها و تساوی حقوق آنها.

نظرات کاربران

عظیمه
۱۴۰۱/۰۸/۲۹

سلام. این کتاب به طور چاپ شده موجود نیست. کاش قیمت الکترونیکی متعادل تری داشت.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۳)
امام خمینی دائماً به طرد خشک‌مقدس‌ها می‌پرداخت و رسومی را جاری کرد که اگر خیلی از این آقایان بودند جاری نمی‌کردند.
سیستماتیک
دریدا می‌گوید احترام به حقوق بشر __که روزبه‌روز اروپایی‌ها بیش از امریکایی‌ها نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند__ میراث همین ادیان ابراهیمی است.
سیستماتیک
سعدی شخصیتی دیگر است. او قبل از متفکران اروپایی از آزادی و عدالت اجتماعی و جامعهٔ مردمی سخن می‌گوید و تجدد را در سبک و محتوا به ادبیات ایران و جهان عرضه می‌دارد. او کرامت آدمی و رسالتش را به بهترین شیوه نگاشته‌است. این مسئله جای تأمل دارد که متوجه باشیم آزادگی و آنچه در قرون اخیر به‌عنوان حقوق بشر عنوان می‌شود، مفهوم ناشناخته‌ای در فرهنگ ما نبود. دیگر اینکه جوانان و روشنفکران ما فقط متوجه غرب نباشند بلکه به مفاهیم آزادی و حقوق بشر در فرهنگ خودمان هم رجوع کنند.
سیستماتیک
نویسندگان کتاب به این نتیجه رسیده‌اند که در کمتر کشوری از کشورهای جهان است که اختلاف سطح معلومات میان کارشناسان و مردم عادی در مسائل جهانی به اندازه ممالک متحده امریکا باشد.
سیستماتیک
در تاریخ دوم ژوئن سال ۱۹۶۷، کشته‌شدن یک دانشجوی آلمانی هنگام مسافرت شاه ایران به آلمان به‌عنوان همدردی با جوانان ایران و اعتراض به خشونت‌های ساواک به توسعه تظاهرات دانشجویان آلمان منجر شد و درنتیجه، در یازدهم ژوئیه همان سال این تظاهرات به تشکیل کنفرانس وسیعی به نام مجمع انتقادی دانشجویان آلمان در قبال مسائل جهانی منتهی شد.
سیستماتیک
امروز هر امریکایی صاحب‌اندیشه‌ای راجع‌به گذشته و روش آموزش آن به نسل جوان به تردید و تزلزل دچار شده‌است، چون هنوز هم به نوجوانان چنین تعلیم داده می‌شود که امریکایی‌ها مردمان متحمل و بردبار و معتقد به حق و حقوق دیگران‌اند و این در صورتی است که مطالعه در سرنوشت اقلیت‌ها، در خود امریکا این ادعا را باطل می‌کند
سیستماتیک
مسئله فرار یا غارت مغزهای جهان سوم را برای اولین بار در سازمان ملل احسان نراقی گزارش مفصلی مطرح کرد و قدر و منزلت جهانی دانشمندان را نشان داد.
سیستماتیک
«امروز یک دکتر ریاضی در امریکا سه‌هزار دلار در ماه می‌گیرد و ما نمی‌توانیم با ماهی دوهزار تومان او را نگه داریم.»
سیستماتیک
شاه، نه به اهل سیاست اعتقاد داشت و نه به روشنفکران؛ فقط‌وفقط ساواک را پاسخگوی همه مسائل می‌دانست. پس از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ __که پیش شاه رفتم و اوضاع را برای او تحلیل کردم__ اولین عکس‌العملش این بود که پس چه‌طور ساواک چنین تحلیلی را ندارد؟ من پاسخ دادم که این تحلیل سیاسی و علمی است و در حوزهٔ صلاحیت ساواک نیست. این بود انحراف اصلی شاه.
سیستماتیک
دکتر شایگان مدام می‌گفت: «بد شد.» مصدق که چمباته‌زده بود سرش را ناگهان مغرضانه بلند کرد و گفت: «چرا بد شد آقا!» عوض آنکه چند تا مزدور بی‌وطن و اوباش در مجلس ما را ساقط کنند و رأی عدم‌اعتماد به ما بدهند، دو ابرقدرت ما را ساقط کردند؛
سیستماتیک

حجم

۷۲۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۹۶ صفحه

حجم

۷۲۳٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۹۶ صفحه

قیمت:
۱۵۰,۰۰۰
تومان