دانلود و خرید کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی شکوه‌السادات بنی‌جمالی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی اثر شکوه‌السادات بنی‌جمالی

کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی

معرفی کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی

کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی نوشته شکوه‌السادات بنی جمالی و حسن احمدی است. این  کتاب را انتشارات جیحون منتشر کرده است.

درباره کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی

در هر دور‌ه‌ای از تاریخ، در هر فرهنگ و تمدنی و در همه‌ی طبقات اجتماعی، افرادی وجود داشته‌اند که از نظر فعالیت اجتماعی پائین‌تر از حد طبیعی بوده‌اند و این امر سازگاری آنها را با محیط زندگی‌شان مشکل ساخته است. 

چگونگی برخورد با این گروه افراد، متأثر از شرایط اجتماعی و سطح فرهنگ و تمدن هر جامعه است. این رابطه‌ متقابل تا به آن حد محسوس و دقیق است که به باور برخی از محققین می‌تواند آیینه‌ تمام نمای فرهنگ و تمدن یک جامعه باشد. در عین حال باید اذعان داشت که تاکنون پژوهش‌ها و بررسی‌های بالینی در این زمینه‌ مهم، بسیار محدود بوده است. این نکته زمانی برجسته می‌شود که مقایسه‌ای بین مطالعات انجام شده در این زمینه با سایر رشته‌های روانشناسی و روانپزشکی به عمل آید. 

نگاهی به آمار و ارقام منتشرشده در زمینه‌ شیوع عقب‌ماندگی ذهنی در جوامع مختلف، اهمیت انجام تحقیقات دقیق‌تر اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را آشکار می‌کند. مختصر اینکه، با در نظر گرفتن مشکلات کودکان عقب‌مانده‌ ذهنی از نظر نگهداری، درمان و آموزش به خوبی می‌توان اهمیت مسئله را دریافت. به طور کلی اگر از چارچوب مفاهیم سنتی عقب‌ماندگی ذهنی که اساساً همراه با عوارض عضوی و قطعی مغز است خارج شویم، خواهیم دید که عقب‌ماندگی ذهنی علل متفاوتی دارد، که می‌تواند ناشی از عوامل محیطی‌روانی باشد. 

اختلال در روابط بین مادر و کودک، به هم‌خوردگی سیستم‌های ارتباطی، کمبودهای عاطفی، اجتماعی و اقتصادی همه و همه در ایجاد این عارضه دخالت دارند. از سوی دیگر، رشد و توسعه‌ آموزش اجباری، صنعتی شدن جوامع، زندگی مدرنیزه‌ی شهرنشینی و ناگزیری در انطباق  سازگاری با مشاغل پیچیده، سبب شده است که عقب‌ماندگی‌های ذهنی سطحی نیز آشکار شود. البته باید توجه داشت که بها دادن به عوامل خانوادگی و اجتماعی، به قیمت کنار گذاشتن عوامل ارگانیک نیست و اختلالات با منشأ ارگانیک، به وضع محیط و عوامل محیطی حساس است. 

اگر دو کودک با زمینه‌ ژنتیکی همانند، تحت تأثیر عوامل محیطی مساعد و نامساعد قرار بگیرند، کودکی که در شرایط نامساعد محیطی بوده است، ممکن است دچار عقب ماندگی ذهنی شود. همان‌طور که اشاره شد، معمولاً کشورها برای حل این مهم کمتر تلاش می‌کنند. بر پایه‌ یک گزارش، حتی در کشور آمریکا از بودجه‌ اختصاصی دولت برای بهداشت، کمترین رقم به بهداشت روانی و ذهنی اختصاص یافته است. 

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و اینکه بیماری‌های مغزی یکی از مشکلات بهداشت ملی است، لزوم پرداختن به مسئله بیش از پیش روشن می‌شود. هدف از تألیف این کتاب، بررسی موضوع مهم بهداشت روانی و عقب‌ماندگی ذهنی است. 

بهداشت روانی تنها به تشریح علل اختلالات رفتاری نمی‌پردازد. بلکه هدف اصلی آن پی شگیری از وقوع ای نگونه نارسایی‌ها و ناراحتی‌هاست. پیشگیری به معنای گسترده‌ی آن، عبارت است از به وجود آوردن عوامل مکمل زندگی سالم و درمان اختلالات جزئی رفتار، که از وقوع اختلالات شدید جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، همواره پیشگیری بهتر، مفیدتر و ارزان‌تر از درمان بوده و هست. زیرا مصون ساختن افراد در برابر یک بیماری، به مراتب هزینه‌ کمتری ایجاد می‌کند. در حالی که ابتلا به بیماری، افزون بر مخارج سنگین، مستلزم بستری شدن، از کار بازماندن و تحمل عوارض فراوان است. 

خواندن کتاب بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام فعالان و دانشجویان روان‌شناسی پیشنهاد می‌کنیم. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

حجم

۱٫۳ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۰۰ صفحه

قیمت:
۵۱,۰۰۰
تومان