دانلود و خرید کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی فرنوش شریعتی سرابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی اثر فرنوش شریعتی سرابی

کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی

امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی

کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی نوشته فرنوش شریعتی سرابی، یکی از کتاب‌های حقوقی انتشارات راز نهان است.

درباره کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی

كتاب حاضر به نحوی تدوین شده تا خواننده پس از مطالعه، درباره مفهوم نکاح و جایگاه مهریه در آن و همچنین نگاهی تطبیقی به حقوق برخی از کشورها در باب مهریه اطلاعاتی در سطح پایه به دست آورد. مهریه از جمله حقوق مالی زوجه است که با وجود داشتن پیشینهای تاریخی، دین اسلام به آن ماهیت و عنوانی خاص داده و آن را مستقل از عقد نکاح در نظر گرفته است؛ به گونه‌ای که در فرض عدم تعیین مهریه یا تصریح به عدم تعلق مهریه، همچنان حق زوجه بر مهریه، به قوت خود باقی می‌ماند. این کتاب سعی دارد جایگاه مهریه را در ارکان ازدواج اسلامی بررسی کند.

خواندن کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام دانشجویان و علاقه‌مندان به حقوق پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب بررسی جایگاه مهریه در بین ارکان نکاح در حقوق ایران و کشورهای اسلامی

خانواده هسته بنیادین جامعه است. بدیهی است که اگر این هسته بنیادین از استحکام کافی برخودار باشد، می‌توان به سلامت و پویایی جامعه امیدوار بود. آنچه مبانی خانواده را استحکام می‌بخشد، صمیمیت، همدلی و گذشت است. آنجا که چنین روحیه‌ای حاکم باشد، جایی برای حکومت قانون باقی نمی‌ماند. این وظیفه جامعه شناسان و روانشناسان است که راه‌هایی برای تقویت روحیه گذشت در خانواده‌ها جستجو کنند؛ اما مأموریت دانش حقوق، این است که اولاً با وضع قوانینی درست و کارآمد، راهکارهایی برای پیشگیری از بروز اختلاف در میان اعضای خانواده، به ویژه زوجین، بیندیشند. ثانیاً مقررات فصل خصومت را به گونه‌ای تنظیم نماید که به سریع‌ترین و دقیق‌ترین شکل، احقاق حق شود. برای رسیدن به این هدف باید قانونی که وضع می‌شود، بر مبنایی صحیح استوار باشد؛ به عبارت دیگر قانون باید دارای فلسفه‌ای درست باشد تا بتواند سودمند واقع شود. بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام، شایسته است با تعیین مهریه‌ی متعادل، با توجه به اصول شرعی و در حدی كه افراط و تفریط نباشد، پایه‌های یك زندگی مشترك از ابتدا به گونه‌ای صحیح بنا نهاده شود. بر اساس آیه‌ 4 سوره‌ نساء «... و اتوا النساء صدقاتهن نحله...» فلسفه‌ شرع مقدس برای مهریه یك نوع هدیه دادن است. سنت پیامبر در این زمینه در مورد حضرت زهرا (س) و زنان پیامبر مهر السنه بوده و زیاد نبودن مبلغ مهریه، به عنوان امری پسندیده تلقی می‌شده است. در اجتماع كنونی ما كه نوعاً ازدواج‌ها دچار آسیب شده است، برخی خانواده‌ها برای فرار از تزلزل و جدایی، در موقع پیوند ازدواج مهریه‌ی دختر را خیلی بالا گرفته و از این گذرگاه می‌کوشند تا پیوند ازدواج را استحكام ببخشند؛ غافل از این كه همین دوراندیشی راساً و مستقلاً عامل تزلزل و تضعیف خانواده می‌گردد (رشیدپور،۱۳۸۵: ۲۵).

با توجه به این كه در حال حاضر در كشور ما بین ۱‍۳ تا ۱۴ میلیون جوان در آستانه‌ ازدواج قرار دارند و یكی از شرایط امر ازدواج در شرع مقدس اسلام مسئله‌ مهریه است و نظر به این كه ۷۸درصد از جوانان، مهریه‌ سنگین را موجب گریز از ازدواج می‌دانند، تعیین میزان مهریه به نوعی كه هم قابل پرداخت بوده و هم جلوی هرگونه سوء استفاده احتمالی را بگیرد، تبدیل به یكی از معضلات اجتماعی گردیده است. لذا، مطالعه‌ وضعیت مهریه در ازدواج جوانان امروزی، آسیب شناسی آن به منظور برنامه‌ریزی جهت تسهیل امر مقدس ازدواج و برطرف نمودن موانع آن ضروری می‌باشد (یوسف زاده، ۱۳۸۴: ۸۹).

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۲۴ صفحه

قیمت:
۲۲,۰۰۰
تومان