دانلود و خرید کتاب تکنوکراسی شهریار زرشناس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تکنوکراسی اثر شهریار زرشناس

کتاب تکنوکراسی

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۲.۹از ۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب تکنوکراسی

کتاب تکنوکراسی نوشته دکتر شهریار زرشناس است که انتشارات معارف برای علاقه‌مندان به علوم سیاسی منتشر کرده است. 

درباره کتاب تکنوکراسی

با ظهور و بسط تکنولوژی جدید و گسترش دامنهٔ نفوذ آن، «سن سیمون» نویسندهٔ سوسیالیست فرانسوی (۱۸۲۵) این نظر را مطرح کرد که با غلبه یافتن تکنوکراسی (نظام تکنیک)، تکنوکرات‌ها یا فن‌سالاران (کسانی که اداره و کنترل نظام تکنیک مدرن را بر عهده دارند) قدرت یافته‌اند. لیبرالیسم کلاسیک در خود مایه‌های تکنیکی بسیار داشت، اما سیطرهٔ تمام‌عیار تکنوکرات‌ها در عصر امپریالیسم نحوی نظام مبتنی بر انحصارات بزرگ خصوصی و دولتی که با برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق تکنیکی و بدون بهره‌گیری از تفکر اداره می‌شوند پدید آورد و تکنوکرات‌ها و روشنفکران و سیاستمداران در یکدیگر ادغام شدند و تکنوکرات‌ها به عنوان یک طبقهٔ اجتماعی، صاحب قدرت و ثروت زیادی شدند و یا با سرمایه‌داران پیوند خوردند و یا در خدمت آن‌ها درآمدند. اصطلاح «تکنوکراسی» در سال ۱۹۱۹ میلادی توسط «ویلیام هنری اسمیت» نویسندهٔ آمریکایی مطرح گردید. در ایران نیز طبقهٔ تکنوکرات حضور داشته و به‌ویژه در سال‌های موسوم به «سازندگی» بر اثر در پیش گرفتن رویکردهای توسعه‌مدارانه از قدرت و مکنت بسیاری برخوردار گردیده و به عنوان یک جناح نیرومند در جمهوری اسلامی ظاهر گردید. تکنوکرات‌های حکومتی و غیرحکومتی ایران علی‌رغم برخی اعتقادات و ظواهر مذهبی، اندیشه‌های سولاریستی‌دارند و مروّج نئولیبرالیسم و کُرنش در مقابل نظام جهانی سلطه و عدول از آرمان‌های انقلاب و در پیش‌گرفتن طریق شبه مدرنیته در ایران هستند. این کتاب سعی دارد تکنوکراسی در ایران را در ابعاد مختلف آن بررسی کند.

خواندن کتاب تکنوکراسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تکنوکراسی

تکنوکراسی و بوروکراسی محصول عالم مدرن و محصول انقلاب صنعتی‌اند. عالم مدرن از قرن چهاردهم، پانزدهم میلادی ظهور و بسط خود را شروع کرده، اما این به معنای ظهور تکنوکراسی نبوده است. تکنوکراسی، خرده سیستمی در درون سیستم کلی عالم غرب مدرن است که مشخصاً در پی انقلاب صنعتی پدید می‌آید. عالم غرب مدرن چند مرحله را در تاریخ بسط خود طی کرده است. دوران رنسانس، دوران تکوین، بنیان‌های مابعدالطبیعی و رئوس اندیشه‌ای، دوران یا عصر به اصطلاح روشنگری ۱۶۸۸ تا ۱۸۰۰ میلادی ـ. اتفاق بزرگی در این دوران و در حدود سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۶۰ میلادی رخ می‌دهد و آن انقلاب صنعتی است خود انقلاب صنعتی پدیده‌ای است که حداقل سه موج بزرگ دارد. از سال ۱۷۵۰ میلادی تا ۱۸۵۰ یا ۱۸۶۰ میلادی را موج اول انقلاب صنعتی می‌دانند که مبتنی بر تولید انرژی از طریق ماشین بخار و اختراع راه‌آهن، اولین کارخانه و این قبیل صنایع است. موج دوم که موج انقلاب الکتریسته است تقریباً از سال ۱۸۶۰ میلادی شروع می‌شود و تا حدود سال‌های ۱۹۶۰ یا ۱۹۷۰ میلادی ادامه می‌یابد. موجد سوم هم که هنوز در آن قرارداریم تقریبا از سال ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است که به آن موج انقلاب الکترونیک، دیجیتال یا انفورماتیک می‌گویند و وجوه مختلفی دارد.

تکنوکراسی که به طبع خود تکنوکرات‌ها را پدید می‌آورد و بوروکراسی که یکی از ظهورات تکنوکراسی است و به طبع خود بوروکرات‌ها را شکل می‌دهد مشخصاً محصول موج اول انقلاب صنعتی هستند که البته در موج دوم و سوم هم امتداد پیدا کرده‌اند. از اواسط قرن نوزدهم با گروه اجتماعی جدیدی در عالم غرب مدرن روبرو می‌شویم که خود غربی‌ها آن‌ها را تکنوکرات - بوروکرات نامیدند و روندهای جدیدی به نام تکنوکراسی بوروکراسی را در پی خود داشتند. در همان موج اول انقلاب صنعتی سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ میلادی سیمای زندگی در شهرها و در اجتماعات غرب مدرن کاملاً دگرگون می‌شود. تکنولوژی مدرن تدریجاً در اداره، هدایت و پیشبرد امور زندگی روزانهٔ مردم نقش ویژه‌ای پیدا می‌کند. اتفاقی که با انقلاب صنعتی رخ می‌دهد فقط این نیست که مثلاً تولید سرمایه‌داری مبتنی بر کار کارگران به صورت غیرصنعتی یا غیرتکنیکی که خودشان به آن مانو فاکتور می‌گفتند به کارخانه‌های صنعتی تبدیل می‌شود، بلکه تدریجاً سیما شهرها، مدل زندگی مردم، نظام آموزش و پرورش و در واقع همه چیز عوض می‌شود. به نحوی که تدریجاً در پی انقلاب صنعتی می‌بینیم طب جدیدی پدید می‌آید که این طب، خاصیت تکنولوژیک دارد، سیستم اداری و نظام اداری جدیدی پدید می‌آید که به آن بوروکراسی و کسانی که این نظام را اداره کنند «بوروکرات» می‌گویند. نظام تعلیم و تربیت دگرگون می‌شود و به این سمت می‌رود که آدم‌هایی را تربیت کند که بتوانند این سیستم را بچرخانند. به این آدم‌ها تکنوکرات می‌گویند. این تکنوکرات‌ها و بوروکرات‌ها مشخصاً چه کسانی هستند؟ پزشکان، مهندسین رشته‌های مختلف، وکلا، حقوق‌دانان و اساتید دانشگاه و معلمان که در واقع به نحوی محصول علم مدرن و سکولار و پرورش یافتهٔ آن هستند. البته اینجا باید بین دو دسته تفاوت بگذاریم؛ یک دسته آن‌هایی که پرورش‌یافتگان علوم طبیعی، فنی و مهندسی هستند و دسته دیگر آنهایی که پرورش‌یافتگان علوم انسانی‌اند. هر دو دسته تکنوکرات بوروکرات هستند، اما پرورش‌یافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریح‌تری حاملان ارزش‌ها، اندیشه و جهان‌بینی غرب مدرن‌اند و تکنوکرات‌های علوم مهندسی، فنی و طبیعی به نحو کمرنگ‌تری این خصیصه را دارند.


معرفی نویسنده
شهریار زرشناس

شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه و سیاست، در سال ۱۳۴۴ در تهران و در خانواده‌ای آملی متولد شد. زرشناس عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین مشاور فرهنگی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی بوده است. او سابقه‌ی تدریس دروسی مثل تاریخ تمدن، فلسفه و جامعه‌شناسی در دانشگاه را نیز داشته است.

نظرات کاربران

دی ۱۴۰۰ y
۱۴۰۰/۰۷/۱۱

نوشتن اقای زرشناس واقعا دلنشین و روشن گری خوبی کردن

سید حمید رضا تفتی
۱۴۰۱/۰۵/۲۰

خواندن ۳ الی ۴ کتاب از جناب آقای زرشناس شاکله ذهنی و نوع تفکر ایشان را به شما منتقل می‌کند و این کتاب هم در ادامه همان داستان می باشد و بنده تفاوت و امتیازی احساس نکردم. احساس بنده این است

- بیشتر
Mir mehdi pourtaha
۱۴۰۰/۱۱/۱۷

متاسفانه بنده به علت اختلافات فکری شخصی نتونستم بیشتر از 20 صفحه ادامه بدم. کتاب از جایگاه مخالفت با لیبرالیسم نوشته شده و کاملا یک طرفه به نقد تکنوکراسی زیر سایه لیبرالیسم و برزن حتی سکولاریسم پرداخته. واقعا جای تاسف

- بیشتر
asad aghamohammad
۱۴۰۰/۱۲/۲۸

این کتاب برای شناختن ذهنیت کسانی که از دانشگاهی ایدئولوژیک و سهمیه ای بیرون آمده اند بسیار سودمند است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۸)
«هر جا ما موفق شدیم و خوب عمل کردیم، نتیجه آن بوده است که بر اساس الگوهای اسلامی عمل کردیم.»
آرین
چیزی که این طیف در آن مقطع و در گام اول به آن احتیاج داشت همین حس پشیمانی از انقلاب و نگاه مبتنی بر آرمان‌گریزی بود. نگاه مبتنی بر اینکه قرار نیست همهٔ زندگی، مبارزه، جهاد، اعتقاد، ظلم‌ستیزی و عدالت‌گرایی و ایثار و... باشد. آن‌ها باید این حس را به طُرُق مختلف به جامعه منتقل می‌کردند. از طریق آثاری که بیان کردم، فیلم‌های سینمایی، ترویج رمان‌ها و آثار ادبی و... .
Ali Ali
آنها تعمداً در مسیر نفی آرمان‌گرایی حرکت کردند و بحثی که از دهه ۱۹۵۰ م تحت عنوان ایدئولوژی‌زدایی در اندیشه سیاسی و ادبیات مطرح کردند بخشی از پروژه فراگیر آرمان‌زدایی از انسان مدرن بود؛ یکی از کارکردهای آن این بود که آرمان‌گرایی را در جوانان غربی و جوانان جهان سوم از بین ببرد. بنابراین، نگاه زندگی در عیش از دهه ۱۹۷۰ بیش از پیش حاکم شد و سیستم آموزشی‌ما از ابتدا این آفت را داشت و وقتی در غرب نیز پدید آمد ما بدتر از گذشته به آن دچار شدیم.
آرین
بازرگان در سال ۱۳۶۰ یا ۱۳۵۹ در مجلس به روحانیونی که حرف‌های غرب‌سیتزانه می‌زدند می‌گفت این میکروفنی که پشت آن حرف می‌زنید غربی است، این عینکی که زده‌اید غربی است. اینها مغالطه است. مگر کسی با این اشکال مخالفت کرده است. از طرفی من نمی‌گویم که عالَم اسلامی که محقق شود تمامی این اشکال همین‌طور می‌ماند. من معتقدم علم دینی ممکن است خیلی از این چیزها را عوض کند. همچنان که عالَم مدرن که آمد، خیلی از چیزهای عالم قرون وسطایی را عوض کرد. مگر سیمای زندگی، شهرها و سلوک آدم‌ها در عصر مدرن عین زندگی غرب قرون وسطاست؟ عین زندگی غرب یونان باستان است؟ عالَم دینی هم بیاید ممکن است خیلی از چیزها را عوض می‌کند. اما ما الآن در دوران گذار هستیم.
آرین
درباره مفاسد اقتصادی که حالا همه آن را فراموش کرده‌اند و داد تورم سر داده‌اند چه نظری دارند؟ من نمی‌خواهم از آقای احمدی‌نژاد دفاع کنم، اما در دولت سازندگی، در وضعیت عادی و سیاست تنش‌زدایی دولت تورم ۴۹ درصد بود، اما در دولت احمدی‌نژاد در تحریم بی‌سابقه نفتی و حذف یارانه‌ها، وضع تورم ما این است. آقایان انکار می‌کنند، اما خودشان می‌دانند چه کرده‌اند. چرا در سال ۱۳۷۲ پروژه تعدیل آن‌ها متوقف شد؟ در شورای عالی امنیت ملی چه گذشت؟ چه کسی دخالت کرد؟ آقایان پنهان می‌کنند و مردم ما هم شاید فراموش می‌کنند.
آرین
نمی‌گویم گفتمان‌سازی، چون گفتمان نیست و ایدئولوژی است؛ ساختن یک ایدئولوژی نئولیبرال.
آرین
هر دو دسته تکنوکرات بوروکرات هستند، اما پرورش‌یافتگان علوم انسانی مدرن به نحو صریح‌تری حاملان ارزش‌ها، اندیشه و جهان‌بینی غرب مدرن‌اند
yeganehzahra
اینکه ما گمان کنیم مجموعه‌ای کارشناس بوروکرات و تکنوکرات هستند و رئیس‌شان آدم بدی بوده است. وقتی رئیس را عوض کردیم و مثلاً آدم خوبی گذاشتیم دیگر آن ساختار در جهت درستی حرکت می‌کند، اشتباه است. به هیچ وجه این‌طور نیست، توجه به ساختارها و آثارشان نداشتند، نمی‌دانستند که این ساختارها ذاتاً جهت‌گیری دارند.
Ali Ali
علوم انسانی خنثی نیستند. نمی‌شود گفت مثلاً تا حالا جامعه‌شناسی در راستای غرب‌زدگی شبه مدرن بوده و حالا در راستای اندیشه اسلامی قرار گیرد. این جامعه‌شناسی و اندیشه‌های سیاسی ساخته شده‌اند برای سیستم دیگری. اینها ساز و کار برای اداره جامعه مدرن و شبه مدرن هستند.
Ali Ali
در واقع خیلی از اساتید دانشگاهی و پزشکان و وکلا و مهندسین و اقتصاددان‌ها و... که در زمره تکنوکرات‌ها هستند؛ به لحاظ کارکردی که در جامعه دارند قابل نقد نیستند، اما آنچه که قابل نقد است نگاه آنهاست. نگاهی که خطرناک و قابل نقد است چیزی است که جامعه را به سمت مدرنیزاسیون سوق می‌دهد.
Ali Ali

حجم

۱۶۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۱۶۶٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۵۰,۴۰۰
تومان